Jump to content
Sign in to follow this  
Keyboard

Stor pris- och servicejämförelse mellan musikaffärer

Recommended Posts

Jag vill inte döma någon på felaktiga grunder.

Men eftersom de olika butikerna inom "Order Music"

är enskilda bolag med olika organisationsnummer och

att butikerna uttryckligen inte konkurrerar med varandra

gjorde jag nu en anmälan till konkurrensverket som då

får utreda om det är en kartell eller inte.

Av ditt "resultat" kan man i alla fall utläsa att du fått svar från åtminstone 3 st av våra butiker samt 1 från vår web..

Av vad jag kan se så har du dessutom fått 4 väldigt olika priser på dessa offerter...... Kartell?? Njä, knappast..

Ja, vi har ett gemensamt samarbetsnamn (Order music) där vi precis som MRH gruppen förhandlar fram så bra priser som möjligt från leverantörerna samt en gemensam webshop för att göra det enklare för er som kund att kolla priser för er som kund.. Kartell?? Knappast..

Ordermusic samarbetet är skapat för att skapa så konkurenskraftiga priser som möjligt till er kunder särskilt gentemot utländska webhandlare och att vara en hälsosam motvikt till våra vänner MRH. Men kartell??? Nä du..

Vill man inte längre ha möjligheten med en fysiskt musikaffär att gå in i och känna på instrumenten, få tips, råd och experthjälp. Vill man rodda med att skicka sina trasiga instrument, ifall oturen skulle vara framme, ner till Tyskland igen eller var det nu månne vara.. Istället för att komma in i butiken du köpte den och få direkt hjälp av våra egna verkstäder.. Ja då är du helt rätt ute med att anmäla. Inte för att det kommer resultera i något. För någon kartell handlar det inte om.... Inte nära ens..

Tänker inte lägga mer tid på denna "undersökningen nu".

Tack för mig och tack till alla inblandade.

MVH Anders

• Gilla 4

Kundöverlåtelser och gemensam prissättning tas ej upp under 2§.

Finns det något prejudikat du kan åberopa?

Kundöverlåtelser och gemensam prissättning tas ej upp under 2§.

Finns det något prejudikat du kan åberopa?

2:a kapitlets 2:a paragraf syftade jag på:

Undantag från förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete mellan företag

2 § Förbudet i 1 § gäller inte för ett avtal som

1. bidrar till att förbättra produktionen eller distributionen eller till att främja tekniskt eller ekonomiskt framåtskridande

I fallet med franchisekedjor som Pressbyrån m fl, och med fristående butiker som jobbar under gemensamt namn (OrderMusic, Euronics, Stjärnurmakarna, you name it...) så handlar det om att förbättra distributionen och att göra gemensamma inköp så att inköpspriserna kan bli bättre (dvs ekonomiskt framåtskridande). Således handlar detta inte om kartellbildning. Jag har svårt att tro att någon anmälan liknande din ens gått vidare till rätten - med andra ord tveksamt om det existerar några prejudikat. Men för de fall där kartellbildning prövats i rätten så lär det nog inte vara så svårt att hitta om du letar lite. Om du vill grotta ner dej i det ytterligare så kan du ju alltid begära ut domar och sådant från tingsrätten.

Edited by godhead
  • Gilla 1

Det är inte alls omöjligt att det kommer att utredas av myndigheterna, är leverantören en del av gruppen så är det nog lungt. Men om det är någon som säljer till flera butikskedjor så kan de nog bli fällda men det är nog en svårt att få fram bevis som duger. Och jag ser inte branchen som ett problem längre. De fattar att deras konsumenter är internetvana och kör hårt med prisjakt osv. Det är mer intressant att vissa leverantörer inte vill leverera till mindre butiker och ställer krav på stora inköp för att alls få sälja märket.

• Gilla 1

Är det nu man borde gå in på McDonalds, lämna fram en skriftlig beställning på några menyer, skriva offert längst upp och skrika "KARTELL!" när den lokala franschisetagaren inte har behov av prutande kunder?

• Gilla 3