Jump to content
Sign in to follow this  
Keyboard

Stor pris- och servicejämförelse mellan musikaffärer

Recommended Posts

Vill tacka trådskaparen för ansträngningen och det beskriver en del av sanningen

men inte allt. Att döma ut butiker enbart på hur en offert hanteras räcker inte på långa vägar.

Den 4soundbutik jag vänder mig till har toppenservice, bra utbud, bra priser och stort kunnande.

Jag vänder mig till 4sound på Söder i Sthlm, gamla Estrad.

På fullt allvar - är det rimligt att en butik med höga hyror, stort lager med nya prylar, stort

lager med utrustning som folk får testa och som därför tappar värde, flertal anställda som tar hand om kunderna och vanligtvis har ett stort kunnande på sitt område - ska vara lika billiga som

en nätbutik som knappt har ngt av det ovanstående?

Jag tycker att det är förvånansvärt att butikerna kan ha så låga priser när

man jämför utgifterna.

Burnin Sven:

Ja det kostar att hålla lager och på tålamodet kan jag tänka när alla vill klämma och känna och helst koppla ihop och kanske låna hem grejor och max fyra personer om dagen faktiskt vill köpa nåt och då kanske det handlar om ett capo och några plektrum. Så det kanske inte är så lätt att hålla ett väl tilltaget och varierat lager samt ställa ut det låta folk klämma på det och sälja ganska lite och helst billigt och ändå stå och stråla av lycka i butiken och vara serviceminded och jämföras med internet handeln i enkäter när man kanske max har nån/några hundralappar i vinst på en bra gura.

Väl talat. Håller med 100%

Edited by Kjubeis

skit i att supa och knarka och skaffa ett bättre betalt jobb. :D Sen är det bara att köpa,

Jo, men hur mycket rock'n'roll är det?

Då priset ofta är avgörande så har det nyligen genomförts en jämförelse mellan Sveriges stora musikkedjor

och andra enskilda musikaffärer. Skillnaderna gällande både priser och kundbemötande är enorma.

Vi skickade ut en och samma offertförfrågan till samtliga butiker som är med i undersökningen.

Undersökningen finns att ta del av här:

https://onedrive.liv...ithint=file,pdf

Detta var en undersökning ungefär som när tv-programmet Plus jämför priser. Eftersom musikbranchen

är en ganska smal marknad så hamnar den lite i skymundan. Det kommer inte att genomföras

något köp utifrån denna offert. Det intressanta här var hur tydligt man ser vilka som är seriösa respektive oseriösa

när vi ser vilket utslag det gav. Vi har aldrig tidigare handlat av till exempel Holmerup Musik & Data men det är något vi definitivt kommer att göra i framtiden.

Något som också blir intressant är när Sten Österlund, butikschef för 4-sound i Nyköping skriver följande:

Eftersom du tidigare kontaktat ett stort antal av våra butiker i kedjan hänvisar vi till dess/deras offert.

Då får vi hoppas på att det så småningom även leder till något köp och att du blir nöjd med vår service.

Vad jag vet så har vi i 4sound redan lämnat ett flertal offerter till dig, vi är samma företag och har samma

org.nummer.Därför avböjer jag vänligen att lämna en offert till dig eftersom det inte är någon ide att ytterligare

konkurrera internt, sedan för du ju naturligtvis tycka vad du vill om det.

Med vänlig hälsning Sten Österlund

Många kunder i den här branschen bor i andra delar av Sverige utanför storstäderna

där internethandel på senare år tagit över butikshandeln. Utifrån distansavtalslagen

är det därför fördelaktigt att beställa där man får bäst pris eftersom man som kund har ångerrätt.

Det är väldigt många som har läst den här tråden och med stor sannolikhet är det många som får sig en

tankeställare om 4-sound förtjänar sina kunder när dom inte lämnar offerter. Oavsett bransch så förekommer

offertförfrågningar inför upphandlingar och det är upp till varje kund att välja om man vill blunda och betala

eller kolla vilken återförsäljare som ger bäst pris. En kund i Sverige som inte råkar bo i Sthlm gråter förmodligen

inte om gamla Estrad går i konkurs p.g.a. att kunder handlar hos Holmerup Musik & Data eller dom tyska jättarna Musicstore

och Thomann. Man undrar också vilka kunder som 4-sounds webshop riktar sig mot när dom inte vill svara på offerförfrågningar via mail. Music Retail Sweden är en skam för hela branschen.

Edited by Keyboard

Guest Burnin Sven

För några år sedan så blev jag intresserad av att fota video. När det gäller fotobutiker så finns det väl typ tre i hela Sverige men dom har inga kameror varken vanliga eller för video längre. Den delen av branschen flyttade ut på nätet och till dom stora elvaruhusen som nu håller på att konkurrera ihjäl varandra efter bästa förmåga. Blev utbudet större nej blev det billigare ja finns det nån att fråga som vet nåt nej för den butiken finns inte eller så säljer dom fel märken på varuhuset så det skiter sig ändå.

Jag köpte nyligen en 4k kamera som har kostat runt 8000 tror jag men riktpiset nu är 6100 men den går att köpa för 3900 hos flera svenska nätbutiker. Blev det billigt och ja var det en stor chansning i och med att jag inte visste ett skit om kameran ja så in i norden.

Det kan man ju tolka som att vinsten per enhet är tusenlappar innan en ny modell kommer och man måste sänka för att det inte ska bli hyllvärmare men så är det nog inte.

Guest Burnin Sven

Ja typ dom vill nog sälja inte svara på enkäter det är nog helt enkelt bara så och sen får vi jaga våra lägsta priser på egen hand.

Följande mail är skickat till samtliga butiker som deltagit i denna undersökning.

Vi har nu nöjet att presentera utslaget av denna undersökning.

4-soundbutikerna är överrepresenterade bland de butiker som har en annorlunda

inställning till kundbemötande. Men även butikerna Musikanten i Umeå, Skellefteå och Luleå

samt Musik Utan Gränser lägger ingen tid på kunder.

Nu vet vi kanske varför dom tyska butikerna Musicstore och Thomann är så stora.

I bifogad PDF kan ni ta del av de offerter vi fick in och den analys vi gjort.

Det finns också en tråd kring denna undersökning på Studioforum.

http://forum.studio....-musikaffaerer/

Hälsningar / Karl

Den 2016-03-18 kl. 02:51, skrev Karl:

Hejsan!

Skickar här en offertförfrågan.

/ Karl

---

Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.

Nej håller ju inte käft för att du säger det... ska landsting köpa in musikinstrument? Nu snackar du i nattmössan.

Evil rocker! living the rockstar life he he. Kul att ditt nick är just evil rocker....kul som fan.

Märkligt svar från 4-sound i Västerås!

Hej Henrik Bladh!

Jag förstår inte riktigt hur du menar med intern kommunikation vid offertförfrågningar.

Menar du att om Anna 18 år i Västerås skickar en offertförfrågan på utrustning för att

kunna börja spela in så börjar du med att skicka runt mail till alla andra 4-soundbutiker

om detta? Inväntar du sedan svar från alla andra 4-soundbutiker där dom dementerar

eventuella misstankar om att Anna frågat någon annan 4-soundbutik om samma produkter

innan du ger henne ett svar? Eller arbetar ni så att för varje offertförfrågan som en enskild

4-soundbutik får in så går det ut en kundvarning till alla andra 4-soundbutiker där dom uppmanas

att inte bemöta denna kund ifall dom blir kontaktade av kunden?

Du måste ha en otroligt ansträngd arbetssituation utifrån din beskrivning så du riskerar att gå in

i väggen. Du ligger förmodligen sömnlös på nätterna för det hade iallafall jag gjort med sådana rutiner.

/ Karl

Den 2016-03-29 kl. 10:45, skrev Västerås:

Hej Karl!

Jag tror att du kanske missförstått lite hur 4Sound fungerar!

Hela kedjan är ETT företag med ETT organisationsnummer!

När det kommer in offertförfrågningar så har vi ofta kommunikation internt just för att undvika att flera av våra butiker

jobbar på samma offert i onödan!

Vi svarar så gott som alltid på mail och andra förfrågningar, men om vi ser att flera butiker fått samma offertförfrågan

och vi kan se att någon av våra andra butiker redan jobbar med den så lägger vi oss inte i eftersom vi är samma företag.

Det skulle ju vara lite märkligt om vi står och slåss om samma affär sinsemellan när vi är samma företag, eller hur?

Med vänlig hälsning

Henrik Bladh

4SOUND Västerås

Telefon +46 21 15 12 70

E-post : vasteras@4sound.se

4SOUND

Stora Gatan 41

722 12 Västerås

Otroligt korkat att skämma ut sig så där. Men det är inget problem för jag handlar inte där. Korkad oförskämd personal.

Intressant jämförelse.

Förstår dock inte riktigt vad som är så märkligt med vad Henrik Bladh skriver?

Bara för att du mailar olika butiker så innebär det ju inte nödvändigtvis att det inte är samma person som jobbar på det. Speciellt med vetskapen om att det är samma företag för alla butiker.

Rent teoretiskt kan det ju faktiskt vara så att alla 4soundbutiker använder sig av exakt samma kontor för alla Offertförfeågningar som hela konsernen samt onlinetjänsten får in. Vilket vore ganska logiskt.

Det är faktiskt också logiskt att inte olika 4soundbutiker konkurerar med varandra.

Edited by XtommyX
  • Gilla 1

Fin ansats och en bra tanke, men märkliga slutsatser utifrån ett minsta sagt arbiträrt upplägg på undersökningen.

Vad jag förstår är det inte nivån av service (vilket är en kvalitativ parameter, inte kvantitativ - den kan således inte bedömas i termer av "bättre" eller "sämre"/"mer" eller "mindre", om dessa utfallsmått inte på förhand är definierade ) som bedöms, utan enskilda personers förmåga att svara på enstaka mail på ett sätt som faller trådförfattaren i smaken.

Det här liknar sensationsjournalistik (och då använder jag ordet "journalistik" i dess absolut vidaste mening - det är inte beröm) av tveksam sort.

Jag hoppas att folk som läser den här tråden gör det kritiskt, och faktiskt bemödar sig med att försöka få en bild av på vilka grunder slutsatserna egentligen är byggda. Som tidigare skrivits - att döma ut hela butiker på basen av enskilda offerter håller inte, och att bedöma ett så abstrakt begrepp som "service" på basen av huruvida man får svar på mail eller inte i enlighet med ens egna personliga smak känns lite tveksamt. Tyvärr.

EDIT: Stavfel.

Edited by AnthonyS

Jag tycker det har blivit en märklig diskussion om 4sound och offerter. Ni inser väl att de har ett samkört datasystem som gör att man ser om man har skickat ut offert till redan registrerad person.

Sen så kanske de skulle kunna ha ett bättre bemötande och informera om detta på ett tydligare sätt men det är väl självklart att de inte konkurrensutsätter sina egna offerter?

Jag har jobbat på 4sound, på den tiden då det hette Musikbörsen. På den tiden, liksom nu (tror jag), så baseras offertförfrågningar som mottages i kedjans system vanligen på var den som frågar bor och/eller vilken butik denne har handlat i tidigare. Förfrågningarna skickas alltså över till respektive butik. Den anonyme "Karl" har trots att han inte uppgett varken adress eller telefonnummer ändå fått offerter från ett flertal 4sound-butiker, som alla räknat individuellt på priset, vilket är lite märkligt. Från övriga tillfrågade butiker har han mycket korrekt inte fått något svar - eftersom det troligen har kommunicerats internt till dessa butiker att någon redan jobbar på offerten. Anledningen till de olika priserna är helt enkelt att vissa enskilda säljare har en förmåga att pruta lite extra på marginalerna mot vad de egentligen "får". På min tid, precis som nu verkar detta tyvärr vara ett rutinproblem i kedjan.

Trådskaparen verkar dock ganska oseriös och verkar mest ha haft som mål att "sätta dit" folk. Detta märks inte minst på det konstiga och mycket otrevliga mailsvaret han skriver till Henrik Bladh på 4sound Västerås, som bara redogör för hur det faktiskt ser ut i de flesta fall. Varför gå till personangrepp på det sättet..?

• Gilla 3

Evil Rocker: "Nej håller ju inte käft för att du säger det... ska landsting köpa in musikinstrument? Nu snackar du i nattmössan."

Nu vet jag inte hur det är på andra landsting men i Dalarna finns omfattande kulturverksamhet med teater, musik och film. Tror nog att en och annan offertbegäran på både musikinstrument och teknisk utrustning skickats ut.

edit: Länk: http://www.ltdalarna.se/Kultur-och-bildning/Kulturverksamheter/

Edited by Radiogossen
  • Gilla 2

Guest Burnin Sven

Det verkar som att i alla fall en del landsting bara stöttar med ekonomi eller en stads teater, biblioteket etc etc. Har jobbat med barn och unga och har aldrig i mitt landsting i alla fall stött på nån fysisk verksamhet från deras sida mer än möjligen då ekonomiska bistånd på olika områden. Men att det skulle gå att hyra utrustning av dom som i Dalarna det har jag aldrig sett här i östergötland faktiskt, men jag kan ha fel. Det kan ju också vara så Dalarna är lite unika i det avseendet faktiskt.

Hej "Karl"..

Tänkte bara förklara för dig anledningen till att du inte fått en offert från oss..

När jag började ta tag i din offertförfrågan så var det faktiskt en av leverantörerna som "flaggade" att denna kund (du) skickat ut samma förfrågan till "säkert 20 butiker".

Då försäkrade jag mig om att någon i vår kedja skickat in en offert och avslutade mitt arbete med din förfrågan.

Jag personligen har två st kriterier för att jobba vidare på en offertförfrågan:

1. Det självklara, att man kan räkna hem det ekonomiskt och känner att man kan vara med i racet.

2. Det absolut viktigaste för mig. Att kunden har en någorlunda lokal förankring som gör att jag som leverantör kan erbjuda personlig kontakt, leverans och supportservice på de saker vi levererar och står för..

Så kontentan är, kommer det in en offertförfrågan från en "Karl" på blandad utrustning. Inga fler uppgifter. Som dessutom bevisligen bara är ute efter att pressa priset. Så är jag ledsen. Då får man inget personligt bemötande tillbaka heller.

Sen, angående din diskussion med Henrik på 4Sound i Västerås. Det är inte direkt att man förstärker validiteten i sin "undersökning" med personliga påhopp. Och då är ändå Henrik och jag "konkurrenter".

MVH Anders Berggren

--

Sandberg Musik

Baltzarsgatan 10

211 36 Malmö

Butik: 040 - 630 18 18

info@sandbergmusik.se

www.sandbergmusik.se

• Gilla 3

"Att kunden har en lokal förankring" who cares?????

Well I care!!

Enligt min mening är vår starkaste kvalité att kunna erbjuda kunden bra, kunnig och nära service och support. Tillsammans så klart med ett vettigt pris.

Det finns faktiskt kunder som fortfarande uppskattar service och kunnande och inte bara jagar "bästa priset kompis"..

Finns man inte här i vår närhet så lämnar jag med varm hand över offerten till den av våra butiker som ligger närmast.

Lokal förankring? Duger det att man gökade på en backstage Betty bakom ett tält för 10 år sen?

10 år sedan? Då bör du klara dig bra utan pubertala kommentarer.

• Gilla 5

Hej "Karl"..

Tänkte bara förklara för dig anledningen till att du inte fått en offert från oss..

När jag började ta tag i din offertförfrågan så var det faktiskt en av leverantörerna som "flaggade" att denna kund (du) skickat ut samma förfrågan till "säkert 20 butiker".

Då försäkrade jag mig om att någon i vår kedja skickat in en offert och avslutade mitt arbete med din förfrågan.

Jag personligen har två st kriterier för att jobba vidare på en offertförfrågan:

1. Det självklara, att man kan räkna hem det ekonomiskt och känner att man kan vara med i racet.

2. Det absolut viktigaste för mig. Att kunden har en någorlunda lokal förankring som gör att jag som leverantör kan erbjuda personlig kontakt, leverans och supportservice på de saker vi levererar och står för..

Så kontentan är, kommer det in en offertförfrågan från en "Karl" på blandad utrustning. Inga fler uppgifter. Som dessutom bevisligen bara är ute efter att pressa priset. Så är jag ledsen. Då får man inget personligt bemötande tillbaka heller.

Sen, angående din diskussion med Henrik på 4Sound i Västerås. Det är inte direkt att man förstärker validiteten i sin "undersökning" med personliga påhopp. Och då är ändå Henrik och jag "konkurrenter".

MVH Anders Berggren

--

Sandberg Musik

Baltzarsgatan 10

211 36 Malmö

Butik: 040 - 630 18 18

info@sandbergmusik.se

www.sandbergmusik.se

Utifrån ditt mail kontaktade jag konkurrensverket idag. Dom ser allvarligt på detta och hade jag varit dig hade jag

läst det här....

http://www.konkurren...nsen/karteller/

För övrigt tycker jag att diskussionen börjar få en destruktiv ton så jag lämnar detta nu men vill avslutningsvis utnämna

Holmerup Musik & Data till en klar vinnare och den som ger kunden det bästa intrycket och det klart bästa priset utifrån denna undersökning.

Tack för Mig!

Edited by Keyboard

Haha, touché!

Det är förstås alltid trevligt att bli utsedd till vinnare, trots att man är en väldigt liten aktör - men jag tycker nog att du är lite snabb med att läsa in för mycket i svaren. Det kan väl knappast ses som kartellbildning när det är en kedja av butiker som samarbetar med varandra eller rentav har samma ägare, som inte konkurrerar sinsemellan...?

Ordermusic är en kedja av samarbetande butiker som Sandbergs ingår i - och 4sound är en kedja som ägs av MRH. Kartellbildning kunde man prata om, om 4sound och Ordermusic-kedjorna hade kommit överens - men så har det ju inte varit här, utan de är konkurrenter som jobbar på varsitt håll.

• Gilla 1

Jag vill inte döma någon på felaktiga grunder.

Men eftersom de olika butikerna inom "Order Music"

är enskilda bolag med olika organisationsnummer och

att butikerna uttryckligen inte konkurrerar med varandra

gjorde jag nu en anmälan till konkurrensverket som då

får utreda om det är en kartell eller inte.

-------- Vidarebefordrat meddelande -------- Ämne: Tips angående kartell Datum: Thu, 31 Mar 2016 00:11:38 +0200 Från: Karl <naturvannen@gmail.com> Till: konkurrensverket@kkv.se

På denna webbsida framgår vilka bolag som ingår i kartellen.

http://www.ordermusi...fo/butiker.html

Bolagen har överenskommelser sinsemellan hur kunder skall bemötas

och man konkurrerar inte med varandra. De olika bolagen sätter

gemensamma priser till kund.

Bolagen listas här nedan med respektive organisationsnummer.

Borlänge - Musikcenter, Org. nr. 556338-5607

Helsingborg - Halmén Musik, Org. nr. 556064-9468

Malmö - Sandberg Musik, Org. nr. 556741-2878

Uppsala - Musikverkstad, Org. nr. 556288-3016

Borås - Musiklagret, Org. nr. 556853-9968

Stockholm - Yamaha Piano Center, Org. nr. 556766-6960

Växjö - Musikcentralen, Org. nr. 556652-1083

Göteborg - Andreasson Musik, Org. nr. 556116-7551

Höör - Elmelid Musik, Org. nr. 556323-6149

Uddevalla - Frithiofs Musik, Org. nr. 556083-8244

---

Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.

https://www.avast.com/antivirus

Edited by Keyboard

Jag vill inte döma någon på felaktiga grunder.

Men eftersom de olika butikerna inom "Order Music"

är enskilda bolag med olika organisationsnummer och

att butikerna uttryckligen inte konkurrerar med varandra

gjorde jag nu en anmälan till konkurrensverket som då

får utreda om det är en kartell eller inte.

Du kommer inte nå någonstans med den anmälan. På de grunderna kan du lika gärna anmäla Pressbyrån också - där också alla butiker juridiskt sett är enskilda företag med olika organisationsnummer men som fungerar som franchise-bolag med ett och samma koncept och samma priser överallt.

Om du vill och orkar kan du bekanta dig lite mer med lagtexten här: https://www.notisum....ag/20080579.htm

Läs specifikt undantagen i §2.

Edited by godhead

Personligen är jag glad för att musikaffärer håller ut och kan existera överhuvudtaget. Köper själv nästan aldrig gear där. Men strängar, trumskinn och andra slitprylar.

Förstår egentligen inte vad problemet är att vissa butiker är dyrare än andra? Har en inte råd att handla så köper man inget. Har en råd att handla så betalar en för det man vill ha.

Det är förstås alltid trevligt att bli utsedd till vinnare, trots att man är en väldigt liten aktör - men jag tycker nog att du är lite snabb med att läsa in för mycket i svaren. Det kan väl knappast ses som kartellbildning när det är en kedja av butiker som samarbetar med varandra eller rentav har samma ägare, som inte konkurrerar sinsemellan...?

Ordermusic är en kedja av samarbetande butiker som Sandbergs ingår i - och 4sound är en kedja som ägs av MRH. Kartellbildning kunde man prata om, om 4sound och Ordermusic-kedjorna hade kommit överens - men så har det ju inte varit här, utan de är konkurrenter som jobbar på varsitt håll.

Tack Claes för ditt försök att förklara hur det ligger till...

Tror dock, av vad jag sett av senaste inläggen, att du talar för döva öron..

Ha de gött!! Vi hörs framöver!!

• Gilla 3