Jump to content
Sign in to follow this  
Keyboard

Stor pris- och servicejämförelse mellan musikaffärer

Recommended Posts

Då priset ofta är avgörande så har det nyligen genomförts en jämförelse mellan Sveriges stora musikkedjor

och andra enskilda musikaffärer. Skillnaderna gällande både priser och kundbemötande är enorma.

Vi skickade ut en och samma offertförfrågan till samtliga butiker som är med i undersökningen.

Undersökningen finns att ta del av här:

https://onedrive.liv...ithint=file,pdf

Vi skickade ut en och samma offertförfrågan till samtliga butiker som är med i undersökningen.

Vem blev det att ni köpte av, och vad var det som avgjorde?

Det är i alla fall härligt att se att prisskillnaderna mot tysken har minskat. Men det är ganska stor skillnad på olika produkter.

Trevlig jämförelse, men det känns egentligen lite märkligt att vissa bara lämnar listpriserna rakt upp och ner när det begärs en offert...

Det är ju alltid lättare att ge ett riktigt bra pris när det handlar om ett paket där mycket ska köpas på ett bräde - för då behöver man ju inte få lika stor marginal på varje enskild produkt, som kan behövas när det är enstaka produkter som ska säljas.

Vem blev det att ni köpte av, och vad var det som avgjorde?

Detta var en undersökning ungefär som när tv-programmet Plus jämför priser. Eftersom musikbranchen

är en ganska smal marknad så hamnar den lite i skymundan. Det kommer inte att genomföras

något köp utifrån denna offert. Det intressanta här var hur tydligt man ser vilka som är seriösa respektive oseriösa

när vi ser vilket utslag det gav. Vi har aldrig tidigare handlat av till exempel Holmerup Musik & Data men det är något vi definitivt kommer att göra i framtiden.

Något som också blir intressant är när Sten Österlund, butikschef för 4-sound i Nyköping skriver följande:

Eftersom du tidigare kontaktat ett stort antal av våra butiker i kedjan hänvisar vi till dess/deras offert.

Då får vi hoppas på att det så småningom även leder till något köp och att du blir nöjd med vår service.

Vad jag vet så har vi i 4sound redan lämnat ett flertal offerter till dig, vi är samma företag och har samma

org.nummer.Därför avböjer jag vänligen att lämna en offert till dig eftersom det inte är någon ide att ytterligare

konkurrera internt, sedan för du ju naturligtvis tycka vad du vill om det.

Med vänlig hälsning Sten Österlund

Edited by Keyboard

Det kommer inte att genomföras något köp utifrån denna offert. Det intressanta här var hur tydligt man ser vilka som är seriösa respektive oseriösa

Man kan förstås diskutera om det är seriöst att skicka en offert till 12 st på ett köp man aldrig ens vara intresserad av att genomföra.

Man kan förstås diskutera om det är seriöst att skicka en offert till 12 st på ett köp man aldrig ens vara intresserad av att genomföra.

Jag tycker nog att det är seriöst om det är för att publicera informationen. Det jag tycker saknas är om det är hur offertpriserna står sig mot listpriserna. Dvs är det

någon idee att ens försöka göra halvstora inköp? Men visst det är ett slöseri med deras tid och jag kan hålla med om det verkligen är vettigt att sända samma förfrågan till många butiker i samma kedja.

Guest Burnin Sven

Jag har bara gått in i en musikbutik i hela mitt liv där jag inte känt mig välkommen. Den butiken finns inte längre men den har så småningom morfat till musikbörsen och sen till 4 sound. I dom två butikerna har jag däremot alltid känt mig välkommen och blivit väl bemöt och i princip allt jag äger har jag köpt där. Den butiken fanns och finns i Linköping.

Även folk i den branschen behöver mat på bordet och det finns en undre gräns för hur billigt slavarna i Asien kan producera grejor för.

Varför ska man få billigare för "stora" offerter på en ca 50.000? Musikaffärer i Sverige idag har verkligen värdelösa marginaler och så kommer ni dit och ska vadå, försöka få dem att då dåligt samvete?

Jobbade själv i en klädesbutik en gång där vi sålde egna och andras dyra märken med marginaler på en 70% i snitt, inte en jävel prutade där. Men musikaffärer har folk fått för sig ska vara någon tomte som ger bort saker bara för ni går in där och tror ni är bästa polare med dem som jobbar där bara för att ni gillar samma band. Dem hatar er.

Vill ni ha något och har råd, köp. Har ni inte råd, köp inte - svårare än så är det inte. Inte direkt köptvång vad jag vet! Är det billigare hos någon annan - KÖP DÄR istället för att berättade det för kedjan du är hos, marginaler kan skilja sig stort beroende på när varan köptes in till affären tex men även många andra faktorer.

• Gilla 1

Jag jobbade tillfälligt förra året på en musikaffär.

Det där angående prut osv.. Jag tror musikaffärs-branschen har målat in sig självt i ett hörn där. Förr när de hade en marginal på 35-40% så kunde de pruta utan problem och det ansågs nog som praxis att göra något på priset. Nu är marginalerna nere på 25% nästan rakt av förutom på tillbehör. Vissa märken som Sennheiser har ännu sämre marginal. Tror det värsta jag såg var 10% på 280HD lurarna...

Jag var lite förbluffad faktiskt hur folk bar sig åt, det skulle prutas på allt annars blev folk som galna. Jag själv är prismedveten men anser inte att man behöver pruta ihjäl sig på allt. Folk verkar glömma att det finns ett värde i att stötta sina lokala handlare speciellt om något går sönder osv. Det är ju väldigt bekvämt att bara komma och droppa av sina prylar så fixar affären med resten. Packa, skicka osv.

Jag har handlat väldigt mycket på min lokala musikaffär, cirka 250k de senaste 6åren. De har alltid matchat priset från t.ex Thomann på så när som någon hundralapp. Offert och slutpris är ju inte samma sak :)

Här är sändlistan på alla musikaffärer som deltog i denna undersökning:

https://onedrive.liv...ithint=file,pdf

Det är förvånansvärt få av de tillfrågade som överhuvudtaget svarade.

Eftersom denna undersökning gjordes med kunden i fokus så kan vi konstatera att dom

flesta butiker har byggt upp en kultur där man man sätter sig själv i centrum och

inte har ett professionellt kundbemötande. När vi plockar ihop våra varor i kundvagnen

hos Thomann så blir totalpriset lägre än de flesta offerter vi fått in och vi kan konstatera

att det inte är värt besväret att skicka ut offertförfrågningar eftersom det i slutändan blir billigare

hos Thomann.

Men vi ska inte glömma Holmerup Musik & Data som faktiskt är billigare än samtliga butiker inklusive Thomann.

Vår sammanfattning är att det är värt att kontakta Holmerup Musik & Data inför köp.

Edited by Keyboard

Guest Burnin Sven

Det blir lika långt till Claes som till tysken för många så det hjälper inte mycket om man behöver klämma på en gura innan köp. Sen har vi väl leveranstider att slåss med också kan jag tro för hans lager om man jämför med tyskens är nog inte riktigt lika stort.

Edited by Burnin Sven

Det blir lika långt till Claes som till tysken för många så det hjälper inte mycket om man behöver klämma på en gura innan köp. Sen har vi väl leveranstider att slåss med också kan jag tro för hans lager om man jämför med tyskens är nog inte riktigt lika stort.

Just gitarrer är ganska dåligt exempel eftersom Holmerup inte säljer sånt.

Hur somn helst så är det ganska få butiker i dag som har någon form av high-end grejer i lager eller demo ex. Deluxe och 4sound (gamla estrad i stockholm) brukar ha lite. Och en hel del leverantörer är riktigt sviniga, tex Fender. Och har ni märkt att thomann inte länge verkar sälja gibson?

Jobbar du i musikaffär eller skämtar du? Vill man få underlag på var man kan få billigast så kollar man upp, Vill de inte sälja billigare så går man dit där man får det. Om du har problem med det så är det ditt problem

Det är det här jag menar, såklart de vill kunna sälja billigare. Då hade personalen kunnat sälja mer och imponerat på chefen. Saken är att med kassa marginalen dem har idag för att bla kunna jämföra sig med sådana som tysken så kan dem inte!

Men istället för acceptera det och lämna (den lokala) affären så blir, som någon innan sa, folk galna. För att pruta på musikaffärer är ju en självklarhet för många, och kan dem inte det så har affären i fråga dåligt kundbemötande.

Edited by Modern Rockstar

Tycker det bara har blivit sämre och sämre med utbudet på guror i butiker. Kollade nyss på Thomann och det verkar stämma. Inte för att jag sörjer det då Gibson är svindyra och är medelmåttiga och många andra gör bättre guror än dem och billigare. Men visst man kan undra vad det beror på att de verkar sluta sälja dem. Gibson har å andra sidan stagnerat för länge sen. De ser likadana ut och vänder sig till en liten krets gitarrister. Det funkar inte idag.

Ja, de gjorde sina framsteg fram till 1960. Men det tycks inte gå någon större nöd på dem. De har lagt beslag på allt från epiphone till KRK och Onkyo. Och alla deras gitarrmärken är borta.

Guest Burnin Sven

Hur somn helst så är det ganska få butiker i dag som har någon form av high-end grejer i lager eller demo ex. Deluxe och 4sound (gamla estrad i stockholm) brukar ha lite. Och en hel del leverantörer är riktigt sviniga, tex Fender. Och har ni märkt att thomann inte länge verkar sälja gibson?

Det är ju en väldigt ofta förekommande vara i musiksammanhang så det är verkligen inget dåligt exempel. Att man sen kanske inte vill köpa en gura oklämd på eller att Claes inte kan hålla tonvis med bulkiga varor i lager det är en annan sak.

Jag köpte en vitkroppad Fender telecaster med lönnhals på 4 sound i Linköping som är skitbra för runt 5000 spänn av en jättetrevlig försäljare där. Jag har också köpt en budget variant av gibsons sg model med en stallmick bara på samma ställe med samma bra känsla som med fenderköpet. Båda två är i och för sig budgetmodeller men skitbra guror men helt olika karaktär och har sina användningsområden där dom funkar olika bra. Man får helt enkelt anpassa hur man lirar på dom vilket gäller för alla guror av alla olika fabrikat och typer från el till jesusknäppare.

Edited by Burnin Sven

Det är ju en väldigt ofta förekommande vara i musiksammanhang så det är verkligen inget dåligt exempel. Att man sen kanske inte vill köpa en gura oklämd på eller att Claes inte kan hålla tonvis med billiga varor i lager det är en annan sak.

Jag köpte en vitkroppad Fender telecaster med lönnhals på 4 sound i Linköping som är skitbra för runt 5000 spänn av en jättetrevlig försäljare där. Jag har också köpt en budget variant av gibsons sg model med en stallmick bara på samma ställe med samma bra känsla som med fenderköpet. Båda två är i och för sig budgetmodeller men skitbra guror men helt olika karaktär och har sina användningsområden där dom funkar olika bra. Man får helt enkelt anpassa hur man lirar på dom vilket gäller för alla guror av alla olika fabrikat och typer från el till jesusknäppare.

Nu säljer inte Claes gitarrer överhuvudtaget.

Folk är för fattiga och snåla och vill ha massa musikprylar, skit i att supa och knarka och skaffa ett bättre betalt jobb. :D Sen är det bara att köpa, jag stöttar gärna lokala business även om priset ibland är en krona upp eller ner.

• Gilla 1

Guest Burnin Sven

Det var alltså två konstateranden i samma inlägg men det kanske var otydligt. Men nej han säljer inte gitarrer.

Guest Burnin Sven

Ja man får nog välja för frågan är väl hur billigt dom ska producera prylarna egentligen det finns väl inte utrymme att sänka lägre snart överhuvudtaget om vi inte ska åka och hämta dom på plats. Men när botten är nådd så står det en segrare kvar och då åker priserna upp igen. Hur det ser ut med löner och miljöhänsyn på plats där grejorna byggs är väl kanske också nåt som man inte vill kännas vid och lätt glömmer att tänka på när man pratar sånt här.

Folk är för fattiga och snåla och vill ha massa musikprylar, skit i att supa och knarka och skaffa ett bättre betalt jobb. :D Sen är det bara att köpa, jag stöttar gärna lokala business även om priset ibland är en krona upp eller ner.

Det där inlägget var inte särskilt konstruktivt!

När det gäller myndigheter, kommuner, landsting och även företagen själva så gör man upphandlingar och begär in offerter

trots att majoriteten av dom inte knarkar.

Har du inget vettigt att skriva kan du lika gärna hålla käften.

Edited by Keyboard

Guest Burnin Sven

Då det tar ett helt liv i väntetid innan sidan behagar att uppdatera en redigering av ett inlägg så gör jag så här. Ipaden hade nämligen fått för sig att jag ville att det skulle stå billiga i stället för bulkiga som jag skrev.

Det är ju en väldigt ofta förekommande vara i musiksammanhang så det är verkligen inget dåligt exempel. Att man sen kanske inte vill köpa en gura oklämd på eller att Claes inte kan hålla tonvis med bulkiga varor i lager det är en annan sak.

Nu handlar det om att musikaffärer inte bryr sig om att räkna på offerter eller ens svara på dom.

Majoriteten av de tillfrågade där 4-soundbutikerna är överrepresenterade svarar inte eller i bästa fall

offererar listpriserna. Som kund betalar inte jag 7000:- extra bara för att hålla dom under vingarna.

Det där inlägget var inte särskilt konstruktivt!

När det gäller myndigheter, kommuner, landsting och även företagen själva så gör man upphandlingar och begär in offerter

trots att majoriteten av dom inte knarkar.

Har du inget vettigt att skriva kan du lika gärna hålla käften.

Nej håller ju inte käft för att du säger det... ska landsting köpa in musikinstrument? Nu snackar du i nattmössan.

• Gilla 1

Varför ska man få billigare för "stora" offerter på en ca 50.000? Musikaffärer i Sverige idag har verkligen värdelösa marginaler och så kommer ni dit och ska vadå, försöka få dem att då dåligt samvete?

Jag tycker det är ganska självklart att kunden ska kunna få bättre priser ju mer som köps samtidigt. Eftersom man ju då säljer fler prylar på en gång, så behöver man inte ha lika stor marginal på allt, som man behöver om man bara säljer en sak i taget. Det är ju faktiskt mindre jobb att sälja 10 prylar till en kund, än att sälja samma 10 prylar till 10 olika kunder, så jag tycker det är ganska logiskt.

Både listpriser, ÅF-rabatter och distributörernas marginaler har krympt rejält på senare år, eftersom det är nödvändigt att hålla någorlunda jämna steg med den tyske jätten. Det har nog alla distributörerna insett vid det här laget, men ibland säljer tysken ändå billigare till slutkunden än vad butikerna kan köpa in för - och då blir det problematiskt. Sådan prisdumpning förlorar alla på i längden, även om det kortsiktigt förstås är kul att köpa saker svinbilligt...

...och nej, jag säljer inte gitarrer. Sådana instrument tycker jag att man måste kunna testa före köp, så det tycker jag inte är särskilt lämpligt för postorderförsäljning, utan det funkar bara i butik... När det gäller instrument så är ju annars risken att hela lagret till slut är begagnat och har rest land och rike runt till ett antal olika kunder innan de till slut hittar sitt nya hem - och det tycker jag skulle kännas helt fel...

Guest Burnin Sven

Ja det kostar att hålla lager och på tålamodet kan jag tänka när alla vill klämma och känna och helst koppla ihop och kanske låna hem grejor och max fyra personer om dagen faktiskt vill köpa nåt och då kanske det handlar om ett capo och några plektrum. Så det kanske inte är så lätt att hålla ett väl tilltaget och varierat lager samt ställa ut det låta folk klämma på det och sälja ganska lite och helst billigt och ändå stå och stråla av lycka i butiken och vara serviceminded och jämföras med internet handeln i enkäter när man kanske max har nån/några hundralappar i vinst på en bra gura.