Jump to content
Annons

Ska alla bastoner vibrera i kroppen/rummet?


Mallve

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter här och lyssnar på min stereo och funderar över det här med hur vissa bastoner vibrerar i rummet och kan kännas i kroppen. Jag funderar på om det är så att ju lägre man går på en bas desto mer vibrerar det. Är det så? Jag lyssnar just nu på en låt av Sting. Låten heter All this time och basgången i versen är en sådan basgång som vandrar neråt hela tiden. Alla toner vibrerar skönt hela vägen. Men den sista tonen, som då är den lägsta, den vibrerar minst. Hur kan det komma sig? I mitt huvud tänker jag att ju lägre man kommer desto mer vibrerar det. Det är bara en fundering jag har i min jakt på det perfekta ljudet här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns nog olika faktorer som spelar roll - rummet som Yulen påpekade, men även stereon i sig dvs vilka frekvenser den kan producera. Låga toner har som känt längre vågformer och är svårare för omgivningen att diffusera (finns det ordet?).

I ditt fall tror jag det har och göra med att stereon inte kan producera den lägsta och sista tonen lika bra som de tidigare tonerna (frekvenserna).

Waves har två plugins som just är bra för sånt här, att tillämpa frekvenser relaterade till grundtonen så att ljudet hörs tydligt i alla system - även dem som inte kan producera de riktigt låga grundtonerna.

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Jag funderar på om det är så att ju lägre man går på en bas desto mer vibrerar det. Är det så?

Nej, det är styrkan (amplituden) som avgör hur mycket något vibrerar (om vi bortser från resonansfrekvenser). Det är våglängden som blir längre ju längre ner du kommer (det blir långsammare vibrationer). Beroende på dina högtalares förmåga att spela olika frekvenser, och ditt rums dimensioner, kommer olika toner att förstärkas och försvagas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med övriga och som PHISTERMILL skriver så blir ju vågorna på de lägre tonerna långsammare och a tar då snabbare. För att få vibb i just dessa toner/lägre register så behövs mer tryck/effekt. Skulle detta då infinna sig så skulle ljudbilden bli rätt skev... om du förstår mig rätt. I detta fall så är tydligheten i basen nästan viktigare än tryck ☺

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...