Jump to content
Annons

Hur lyssnar man efter "fasning" i sina hörlurar?


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena!

När jag fick hobbyintresse av musik å ljud så började jag lära mig att lyssna mer kritiskt på ljudet; höra oönskat oljud, höra klarheten, höra ljudupplösning, höra stereobild, höra bättre skillnad mellan FLAC och lägre MP3 (typ mellan 128-192kbps) och även efterklang/reverbation.

Jag har även hört talas om nått som heter "fasning" / phasing inom ljud. Men jag har ingen uppfattning om HUR man ska lyssna för att känna igen det? Precis som med fotografi så är det svårt att kunna upptäcka å identifiera något om man inte vet vad man ska titta efter i bilden, lika så med att veta vad "fasning" är om jag vet inte vet exakt VAD eller HUR jag ska lyssna efter i diverse inspelat ljud?

"Fasning" som jag är intresserad i att kunna lära mig höra (och därmed då kunna undvika det själv i framtida inspelningar) är "fasning" från shotgun-mikrofoner vid tal/dialog. Länkar till exempel på ljud som fasar vs inte fasar uppskattas, så jag kan träna å "uppgradera" min hörförmåga! =)

Tack för svar på förhand! / Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kopiera t ex ett spår och förskjut det i tid ett antal millisekunder.

Börja tex med 1, 5,10, 15 etc ms och stega framåt och lyssna efter effekten. Googla sedan på Haas-effekt och kamfilter-effekt (comb filtering)

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du lyssnar efter är ett slags ihåligt ljud. Vad som händer när du skjuter ena spåret framåt är att vissa frekvenser förstärks och andra släcks ut. Beroende på hur långt du skjuter så blir det olika frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicIsMath (oregistrerad)

Är det endast två kanaler kan man fasvända ena kanalen och justera fasen genom att lyssna var ljudvågorna släcker ut varandra som mest. Ljudvågorna är då i fas och man kan alltså byta polaritet igen.

MVH // Julia

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Är det endast två kanaler kan man fasvända ena kanalen och justera fasen genom att lyssna var ljudvågorna släcker ut varandra som mest. Ljudvågorna är då i fas och man kan alltså byta polaritet igen.

MVH // Julia

Läste om det du skrev ordentligt och förstod nu vad du menade. Bra metod låter det som! Vissa olika frekvenser kommer fortfarande vara fasförskjutna och släcka ut varann hur man än vänder polariteten. Det gäller att hitta det minst dåliga alternativet, vilket brukar vara det som låter fylligast och mest basrikt. Kontrollyssning i mono visar en skillnad på volym och bas.

Vill man lära sig hur fasfel låter är ett bra sätt att ta ett monospår, dubblera det och panna ut i stereo, fasvänd det ena, och känn hur hjärnan vrider sig i skallen...

En annan definition är att man inte hittar någon mitten.

Men det är som sagt extremfallet av fasutsläckning, när det gäller uppmickning är det mycket subtilare. Monotricket och skifta polaritet tycker jag är bästa sättet att kolla det med öronen. Sen finns ju idag en uppsjö av fasmätare som plugins.

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...