Jump to content

Ny studio, tips för akustikbehandling


JohnTheMan

Recommended Posts

Halloj!

Efter mycket letande är det nu dags för mig att flytta in i en ny studiolokal. Tänkte lägga upp mina planer för akustikbehandlingen och bolla dem med alla kunniga på detta fina forum! 🙂

Lokalen består av 10 kvm kontrollrum + 20 kvm liverum. Det har varit kontor innan. Ljudet ut är inget problem, ingen kommer att störas. Taket består utav akustikplattor, med en luftspalt över (vet inte hur stort just nu, kan mäta). Alla absorbenter tänkte jag bygga själv!

Bifogar en ritning / plan för akustikbehandlingen och lite bilder på lokalen.

Tänkte använda mig av http://www.beijerbyg...kiva-piano-c600

för behandlingen

post-35626-0-26637800-1457293201_thumb.jpg

Är lite osäker på hur jag ska behandla liverumet. Som ni ser på ritningen tänkte jag göra en hörna mer behandlat än resten av rummet, för att typ spela in sång vid. Och ev kanske också bygga absorbenter på hjul som man kan rulla runt på. Hur tänker ni kring det?

En tanke jag har spontant också är fönstrena. Dels för ljud utanför som läcker in, och så känns de rätt dåliga rent ljudmässigt (speciellt framför mixplats). Min idé är att helt enkelt stoppa in glasull mot fönstret och skruva upp en plywoodskiva utanpå, och försöka få det så lufttätt som möjligt. Bifogar en bild på hur ett av fönstrena ser ut.

post-35626-0-40148300-1457294438_thumb.jpg

Kontrollrum

post-35626-0-07486100-1457293680_thumb.jpg

post-35626-0-16449600-1457293682_thumb.jpg

post-35626-0-11302100-1457293681_thumb.jpg

Liverum

post-35626-0-83710300-1457293716_thumb.jpg

post-35626-0-32184500-1457293714_thumb.jpg

post-35626-0-74759900-1457293715_thumb.jpg

Lite funderingar.

1. Vad är egentligen bäst för basfällorna? Att bygga typ superchunks som detta typ http://www.radford.e...es/DSC03255.jpg

Eller fristående basfällor en bit ut från hörnet med luft mot väggen. Båda två varianterna hade jag tänkt skulle gå från golv till tak. Hur tjocka borde de vara? (jag misstänker att svaret är, så tjocka som möjligt)

2. Det är en dörr emellan liverummet och kontrollrummet, som det läcker in rätt mycket ljud genom. Har ni något förslag på hur man kan isolera emellan så bra som möjligt? Typ sätta fast någon form av skiva med glassull på kanterna framför dörren. Som täpper igen luftspringorna runt dörren.

3. Räcker det med 46cm breda bredbandsarborbenter vid första reflektionspunkterna? Eller behöver de vara bredare? De glasullsskivor jag tänkte köpa är just 46cm. Det känns ju skönt att bara kunna sätta in två stycken skivor och göra en ram. Utan att behöva dela skivor och hålla på.

4. Tjänar jag någonting på att diffusera i antingen liverummet eller kontrollrummet? Eller är rummen så pass små att det inte funkar ändå?

5. Hur pass bra är det med akustikplattor i taket? Tjänar jag något på att slänga upp lite stenull över plattorna på vissa ställen. Eller gör det ingen skillnad alls?

Vet att det att det antagligen inte kommer gå att få SUPER MEGA ULTRA PERFEKT ljud där inne. Men tänker att jag gör det bästa med det jag kan och har!

Tack så mycket för att ni läser och bryr er, har lärt mig så otroligt mycket om akustik här på forumet! 🙂

Ha de!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om du inte har en enorm luftspalt ovan akustiktaket behöver du inte komplettera det med extra mineralull. Jag ser ingen anledning till att pendla ned något ytterligare då taket redan har högt alfa.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med bredbandsabsorbent, en så tunn absorbent kommer inte ha någon effekt under 500 Hz.

Diffusion skulle jag säga nästan är mer (eller åtminstone lika) viktigt i små rum. Svanåpaneler är snygga men jag rekommenderar att du bygger egna, det blir mycket billigare.

Link to comment
Share on other sites

diffussion har jag hört inte är så effektivt i denna storleken.

Jag tänker på liverummet att du kan ju ha absorbenter som är flyttbara, så får man mer flexibilitet. jag tänker att det lättaste är väl att bygga upp absorbenter tajt runt trummorna vid truminspelning så man får ett tajt ljud från overhead och närmickar, sen micka med rummickar utanför. likaså med andra intrument. Alltså, liverummet kan man winga lite mer, det behöver inte vara jätte science. Men lyssningen i kontrollrummet bör ju vara det.

I kontrollrummet ovanför högtalarna, den 1st:a reflektionspunkten där kan du ju ta i extra glasull ovanför takpanelen, och sen hänga ett moln endå😉 det blir nog en bra bredbandsabsorbent.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller dörren så kolla om, du kan byta den mot en ljudklassad. Gör väldigt stor skillnad. Men sen har du också en ganska tunn vägg mellan rummen verkar det som, och ibland är det läckage ovanför innertaket i väggar där kablage och annat dragits igenom. Du kanske helt enkelt behöver bygga om skiljeväggen mellan rummen.

Vill du kan du ju lägga tjockare isolermaterial ovanpå innertaksplattorna om de är för tunna.

Lokalen i sig verkar vara ett bra fynd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Studio.se
      Nu teamar det svenska musiktechbolaget upp med Reason Studios och Splice för att bjuda in musikskapare till att sätta världsrekord i “largest real-time music collaboration”. Ett sju dagars event med start idag kl 12:00.
    • By Pesek
      Det är inte ofta men jag kommer över ett bord som faktiskt är väldigt ergonomiskt utformat. Haft planer på att bygga mitt eget bord men nu vet jag inte om jag ska göra det längre. Ville bara tips om detta om det är någon som går i köpa tankar.
      https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Pro-Audio-Studio-mixerbord-av-Gear4Music-12U/1WUX
       



    • By Björn Olsberg
      IDG har sålt varumärket Studio till två av grundarna och Nordens största sajt inom musikskapande lever vidare i nygammal regi.
      Stockholm 2019-05-23: Som flera av er besökare säkert noterat har publiceringstakten på Studio.se varit relativt låg de senaste månaderna vilket berott på att det pågått ett ägarbyte bakom kulisserna.
      Sedan Studio startade 2003 har en stor del av mediekartan förändrats på ett spännande sätt och så även förutsättningarna för Studio. Under mer än 15 år har medieföretaget IDG stått bakom Studio. Både genom starten av papperstidningen, webbsajten Studio.se, genomförandet av många mycket lyckade seminarier och inte minst communityn Studio forum.
      För att Studio även fortsättningsvis ska ha förutsättningar att utvecklas som en värdefull community för musiker, producenter och låtskrivare, tar två av de ursprungliga grundarna, Andreas Hedberg och Björn Olsberg över projektet. Det görs från och med nu genom det nybildade företaget Studio AB.
      – Vi har flera spännande idéer för Studios framtid, säger Björn Olsberg, före detta chefredaktör och fortsätter:
      – Det är idéer som vi just nu arbetar fram planer för att genomföra. Precis som tidigare är Studio en gemenskap för musiker, låtskrivare och producenter och där vi alla bidrar till att Sveriges musikliv är ett av världens ledande.
      Studio forum har redan flyttat från IDG till en ny server. Startsidan www.studio.se kommer tillfälligt att ta en paus men återkommer inom kort.
      – Som besökare på forumet kommer du till en början inte märka någon större skillnad, men vi kommer lägga tid och kraft på att stärka Studios position som en mötesplats för hela musiksverige, säger Andreas Hedberg.
      Andreas har i sin roll som marknadsansvarig på IDG hela tiden varit involverad i Studio medan Björn kommer tillbaka till sajten som han en gång i tiden var chefredaktör för.


      Björn Olsberg och Andreas Hedberg
    • By johnnyM
      Hej,
      Det är på det viset att g-strängen på min annars så välljudande squier har börjat intonera dåligt. Tänkte därför byta strängar och passa på att fixa till det samtidigt men insåg då att skruvarna som justerar strängen sitter under själva strängen.

      Squier kallar det för "Fixed 'Top Loader' Bridge" .
      Någon som vet hur man hanterar denna typen av stall? Just nu så är det enda sättet jag kan komma på att helt enkelt chansa och sedan sätta på strängarna, men det känns liksom inte rimligt…
    • By marrapirreparra
      Hallå hallå. För två år sedan gick min favoritgitarr sönder. Den for i golvet och blev halshuggen. Jag tog med henne till musikaffären för att kolla om den var värd att laga (hade en tidigare lagning vid huvudet). De sa att det inte var lönt.
      Min fråga till er är således, har ni någon erfarenhet av att laga en gitarr som tappat huvudet? Är det ens värt det?
      Eftersom det har gått två år och jag har kvar gitarren, antar jag att jag inte kan slänga den.
      Tankar? Åsikter?
  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...