Jump to content
Annons

Mixar med summeringsbord, få tillbaka ljudet i Cubase?


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag kör ut ljudkortets separata kanaler till ett mixer bord och mixar.

Men hur får jag tillbaka mixen in i datorn? Spelar jag in på en stereo kanal från Mixerbordet utgångar så blir det helt annan ljud bild jämfört med mixen jag hör ur högtalarna från Mixerbordet?

Så hur får jag enklast tillbaka ljudet från Mixerbordet in i Cubase? Finns det något knep?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste förstås spela in ljudet på en ny stereokanal i Cubase, från huvudutgångarna på mixern.

Glöm bara inte stänga av monitorlyssning på det nya stereospåret medan du spelar in - för annars kommer du att lyssna på både de separata spåren OCH mixen samtidigt. Det kan kanske vara det som gör att du tycker det låter fel när du har testat...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm. Kan det vara så här tro? Jag gjorde en stereo fil av låten, och lyssna på den i lurarna från bordet. Då låter det riktigt. Lyssnar jag på det i monitorerna så är det dock annorlunda? Men men stereo out från cubase går in på kanal 1 och 2 på bordet, så när jag lyssnar på stereo filen från cubase, så går ljudet genom kanal 1 och 2 på bordet. Kanske är det detta som gör att det låter konstigt? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det borde inte behövas om allting är korrekt, men kolla så att kablarna är rättkopplade, så att tip går till tip och ring går till ring på TRS-kablarna. Har tip och ring växlats i en av kablarna, så kommer kanalerna att delvis släcka ut varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en liten sak precis innan jag stängde ner studion igår. Jag kör ju ut stereo filen på två outputs till Mixerbordet. Det är ju bara det att det ligger en kompressor på insert på dessa kanalerna, vilket givetvis påverkar ljudet. Va klantigt va? Skall testa ikväll igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...