Jump to content
Annons

Audiofil clipper på VU meter med volym fader på 0.0


Recommended Posts

Annons

Vad visar level metern (alltså siffrorna över mätarn) för värde ?

Internt i Logic klipper inte ljudfilen (Logic jobbar ju i 32bit float format),

men som sagt så kan du ju ha fått en fil som redan är "klippt" så att säga.

Vilket format (bitdjup) fick du filen i ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffran över VU metern vistar 2.6 rött... fick filen i flac format. Fick också mp3 217 VBR som också går i rött... 2.9...

Nu ser jag att det även händer med importerade 320kbps mp3or...

För mig känns det som något läggs till någonstans... en audiofil kan väl inte gå över noll i Logic även om den ljudvågen klipps i den importerade audio filen...

Eller kan den? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag famlar i mörkret här, kan sånt här för dåligt...

Men jag tänker som du nu (tror jag), en ljudfil kan aldrig vara "starkare" än 0:an, det är ju liksom "taket", alla bit:ar "på"... alldeles oavsett bitljup etc på filen.

Prova att konvertera filen till wav eller aiff innan du importerar och se om det är någon skillnad ? Fanns en bug i OSX 10.9.1 som strulade till det vid mp3-import...

Men prova att konvertera filen först iaf...

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack JakopP. Konverterade filen med iTunes till AIFF med det blir exakt samma resultat...

Testade importera några heta original... De går också över rött! Tex Daft Punk Around the World från Homework.

Testade att spela in via spotify till Logic o sen normalisera... går också i rött...

Skall man anta att det är "normalt" och att låtar e producerade så heta att de klipper och logic på något sätt hittar på det som fattas på toppen av ljudkurvan... Eller har jag någon skum boost inställning gömd någonstans... hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en grej, bouncade ut en fil som garanterat klippte och drog in den igen,

visade 0.0 på sitt audiotrack, men på stereo out visade den +2.9 ("klippte rött")

WTF ? Tills jag upptäckte att metronomen var igång, stängde av den och allt låg på nollan igen 😄

Inget sånt hos dig då ? (Hade volymen avslagen när jag testade som du förstår) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Om det inte låter illa så dra ner regeln bara. Det får du göra ändå när/om du lägger till flera spår till mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vågformen ser ut som att det har varit en brick wall på... och det går i rött både på track VUn och Sterio Out VUn.

Ingen metronom eller liknande på o inga pluggar...

Det låter inte galet vad jag kan höra...

Jo jag sänker volymen bara så det ordnar sig, gör väl inte så mycket... men man undrar ju... för att man e nyfiken o vill fatta hur det funkar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakt har ju som standard -6db på filer som läggs till. Inte så att Logic kanske har någon standard (eller att du råkat ändra?) inställning eller annat som gör att volymen höjs/sänks?

Ska själv testa nästa gång jag sätter mig vid programmet. 🙂

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...