Jump to content
Annons

Två problem som förmodligen har enkla lösningar


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tjena, 🙂

Ursäktar om frågan har dykt upp tidigare, såg inget själv i all fall.

Har två problem i Logic Pro X som störde mig i mitt senaste projekt jag jobbade med;

1 - Jag har en basgång på 8 bar från en synt som har automation på ett lågpassfilter som öppnar upp under dessa 8 bar. Lågpassfiltret är en självständig plugin och kommer inte från synten. När jag spelar upp ljudet från början så låter det som det ska, MEN spelar jag upp ljudet från någonstans mitt i av automationen så låter det inte alls som det ska - jag tror det låter som när filtret är helt öppet. Men efter ett beat så syncar automationen tillbaka på plats och låter som det ska. Så jag skulle vilja gissa på att det är något fel med automationsyncningen, inte världens problem då det bara handlar om något beat men skulle gärna vilja slippa det.

2 - Hade runt 8 spår som skickades till ett och samma reverb och andra effekter. Om jag medan låten spelades upp tryckte på något utav spåren så stängdes dessa effekter av? Tryckte jag på paus och sedan play igen snabbt med spacebar så lät allt som vanligt igen. Detta tycke jag var väldigt jobbigt.

Tacksam för svar!

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Har precis fabrikåterställt min Mac (av andra anledningar 😄 ), men svaren såg intressanta ut så ska testa det som sades där när jag fått allt installerat om på nytt igen! Jag återkommer på denna punkt.

2. Bra fråga, för jag har själv aldrig varit med om detta problem tidigare. Jag ska testa om det händer på nytt på en tom factory template, om detta problem inte upprepas igen så kan det såklart få vara historia. Men även om det inte upprepas så blir man ju frustrerad vad som orsakade det den där enstaka gången...

Tack för ditt svar! P.S Kan kolla om jag kan spela in skärmen i stereo och bifoga problemet i video här.

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Kikat i den här tråden ?

http://forum.studio....n-och-loopning/

och här:

https://www.logicpro...hp?f=1&t=123253

2:an har jag aldrig hört talas om förut, kan du reproducera felet från en tom factory template ?

Kom på problemet på den första punkten. Det var nämligen så att jag hade en automation på pitchen under "midi draw" på varje region som spökade lite. Det är 8 identiska regioner på varje bar i detta sammanhang.

Den andra punkten har jag inte hunnit med att kolla upp ännu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...