Jump to content
Annons

inspelning problem


leopard

Recommended Posts

hej,

när jag ska höra mig själv i lurarna vid inspelning måste jag ha "I" knappen intryckt i logic på audio spåret. Ska det inte räcka med r knappen? i manualen står det att knappen är till för ej record enabled spår.

sedan får jag nåt fel i lurarna som jag tror är latency, vad gör man åt det? ljudet man sjunger kommer för sent i lurarna. det är min gissning i alla fall. det är svårt att sätta fingret på det.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Att ljudet i lurarna inte synkar kan bero på eventuella effekter u har igång men även hur kraftfull din dator är samt ditt systems dator ink ljudkorts interna fördröjning. I äldre versioner av logic i alla fall upp til logic 9 kan man kompensera för det med hjälp av io pluggen. Det finns en länk här nånstans hur man fixar det som jag hittade för ett tag sedan så sök på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du upplever kallas för latency, sök lite på forumet så får du tusentals träffar.

Burning Sven har rätt i att det handlar om vad din din dator klarar av, och om du använder pluggar med "inbyggd" latency, t.ex. adaptive limiter, multipressor eller andra pluggar med "lookahead" funktion. Börja med att dra ner i/o buffer size i preferences så lågt din dator pallar, det minskar din latency.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Man mäter och korrigerar latencyn med hjälp av tipset i länken jag gav så latency det är helt rätt. Det spelar ingen roll om datorn är ny man kan ha fördröjningar ändå.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara inflika att tipset från Burning Sven är ett sätt att kontrollera att din drivrutin för ljudkortet rapporterar korrekt roundtrip latency till Logic, m.a.o. ska man ju inte behöva göra det testet om allt är som det ska med drivrutinerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tog bort masteringeffekterna och sänkte buffer size:fortfarande latency.

sen öppnade jag ett nytt projekt utan en massa mix effekter på :ingen latency

i manualen står det i alla fall att man inte ska röra delay slidern???

  • Recording Delay slider: Delays the recording of audio by a certain fixed value, helping you to compensate for any information delays that are caused by the audio driver.
    Note: You should not normally need to touch this setting

vad tror ni, mitt setup klarar inte mix effekter??

​jag har förresten ett 8 år gammalt lexicon alpha ljudkort som datorn automatiskt kände igen. inga extra drivisar. kan det vara felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ville bara inflika att tipset från Burning Sven är ett sätt att kontrollera att din drivrutin för ljudkortet rapporterar korrekt roundtrip latency till Logic, m.a.o. ska man ju inte behöva göra det testet om allt är som det ska med drivrutinerna 🙂

Jo det får man nog göra ändå för det sker inte automatiskt dessvärre. Att mäta och kompensera för roundtrippen lägger nog grunden till att få ner det så långt som ditt system tillåter.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En limiter eller nån annan effekt på master kan också ställa till det i vissa lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det får man nog göra ändå för det sker inte automatiskt dessvärre. Att mäta och kompensera för roundtrippen lägger nog grunden till att få ner det så långt som ditt system tillåter.

Det ska normalt ske automatiskt, manualen har nog rätt där -

"...Note: You should not normally need to touch this setting"

Drivrutinen rapporterar roundtrip latency till Logic, det ser du i preferences;

post-6039-0-05771700-1457299516_thumb.png

Mätningen man gör i videon görs för att kontrollera att den av drivrutinen rapporterade latencyn stämmer med den verkliga (manuellt uppmätta) latencyn. Får man samma siffror där, ska man inte röra Recording Delay-slidern. Ser man att den inte stämmer när man mäter, ska man kompensera skillnaden med nämnda slider. Så, jo, det ska ske helt automatiskt.

Tillbaks till TS;

"vad tror ni, mitt setup klarar inte mix effekter??"

Vilka "mix-effekter" är det du menar ?

Som sagt tidigare, vissa effekter ger oundvikligen latency, spelar ingen roll om du kör en monsterdator för 100.000 kr, latencyn kommer vara där ändå...

Eftersom du inte har någon latency när du öppnar ett tomt projekt, så fungerar nog allt som det ska.

EDIT Latencyn påverkas inte av Recording delay-slidern, Logic kompenserar bara positionen på ditt inspelade material med vad som anges där.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Precis man ska kolla hur mycket man behöver kompensera om man behöver det är därför man ska kolla. Att inte kolla upp det är ju dumt. Så frågan är om han har kollat det framgår inte riktigt eller så har jag missat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, kanske är dumt, och måste medge att jag själv inte gjort det 😊

Men jag har inte upplevt att mina inspelningar hamnat för tidigt eller försent,

spelar väl så otight att jag inte märker om det diffar mindre än en 1000 ms eller så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittade knappen och tryckte på den, men inga pluggar stängdes av???

..."vad tror ni, mitt setup klarar inte mix effekter??"

Vilka "mix-effekter" är det du menar ?

...

Kör du med 3:e-parts pluggar ? I.s.f. vilka ?

Link to comment
Dela på andra sajter

använder bara logics egna pluggar. mitt projekt hade massor av mixpluggar på av default (ny på logic) och jag hade lagt på lite masteringeffekter också.

ska köpa komplete ultimate härnäst.

Så du menar att du får hög latency, när du kör med Low Latency Mode, och enbart logics egna pluggar ?

I.s.f., vad kör du med för I/O Buffer Size ?

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag kommer ihåg rätt:(får testa igen)

buffer size satte jag på det lägsta värdet och stängde av en massa pluggar, då slapp jag latencyn.

low latency mode väntade jag mig skulle stänga av vissa pluggar med det gjorde den inte. däremot testade jag inte om den påverkade latencyn med pluggarna på.

stänger den knappen av pluggar eller hur funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha ditt track antingen record-armed eller input monitoring-knappen intryckt

för att det ska hända, samt att pluggarna genererar större latency än den satta gränsen i preferences:

post-6039-0-37273200-1457463091_thumb.png

Test så här; Öppna ett helt tomt projekt, skapa ett software instrument track, välj en EXS24 i instrument-slot:en, lägg in en Adaptive Limiter som fx-plugin, se till att spåret är record-enabled (vitt R på röd botten) och tryck in LLM-knappen, då stängs limitern av.

post-6039-0-38925600-1457463705_thumb.gif

EDIT Klicka på gif-bilden så ser du det...

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

nu funkar det. tack!

low latency mode rutan? är det bara för att kunna ändra default värdet 5ms? den behöver inte vara på alltså?

genererar inte alla andra effekter i de andra spåren förutom den som är record enabled latency? varför stängs bara effekter på ett spår av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...