Jump to content
Annons

Hur få studiokvalitet från Logic


drsounds (oregistrerad)

Recommended Posts

drsounds (oregistrerad)

Jag undrar hur jag ska kunna få studiokvalitet på de ljudfiler jag exporterar från Logic Pro X på macbook pro 13" 2015 Retina. När jag jämför egna exporterade verk med låtar från t.ex. avicii eller andra bolag får jag känsla av att frekvensomfånger på mina låtar är betydligt lägre än på de andra. Tex kickarna och syntharna låter inte lika immerssiva och realistiska som när man lyssnar på AVICII. Tror inte det har med Samplingarna att göra bara att samplingen blir så dålig. Exporterar till 24 bit 96000 sample rate men programmet gör om det till 41000 sample rate. Har jobbat mestadels med ambient på linuxprogrammet zynaddsubfx men vill producera edm också. Använder de stora bolagen gemensama samplingar i sina låtar som är i världsklass och svindyra? Tycker sythar och ljud som följer med håller låg kvaltet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drsounds (oregistrerad)

Det är inte Logic det är fel på.....det är nog din egen brist på erfarenhet och know how. Om Logic duger åt dom bästa i världen så…

😄

Ditt svar var inte särskilt konstruktivt. Men det är ju för att jag inte har erfarenhet som jag frågar. Jag vet att det inte är logics fel annars hade jag inte köpt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga specialsyntar och samplingar som bara de stora bolagen använder. Avicii använder samma synthar och samplingsbibliotek som de flesta inom EDM.

Har dålig koll på syntarna i Logic men antar att de har Saw, square och sine som alla andra syntar har. Tror att den största delen i en låt sitter i förmågan att ratta fram rätt ljud. Både ljud som låter bra för sig, och ljud som passar bra ihop. Det kräver ett bra öra.

Det som är bra är att det går att träna upp sitt öra. Genom att göra mycket musik och mixa den så kommer man få bättre öron med tiden. Man lär sig hur frekvenser låter, man hör mer och mer detaljer, både i frekvensinnehåll och i dynamik. Med tiden så blir låtarna bättre och bättre. Så fortsätt gör musik, det är det det hänger på.

Sen självklart är det lättare med bra samplingar så det skulle jag råda dig till att leta upp. Men det är inte så att det stora skivbolagen sitter på speciella syntar eller samplingar.

*edit* Och det är inte sample raten heller. Skillnaden mellan 44.1 och 96 är liten, vissa hävdar att det inte är någon skillnad tom.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Om programmet inte gör en bra re-sample mellan 96 och 44 så kan du få artefakter i ljudet, men på din fråga låter det mer som du måste lära dig EQ bättre.

De flesta ljud generellt jag känner till levereras inte färdiga precis, du måste skruva till dem individuellt för varje låt, och det är nåt som kan ta lite tid att lära sig. Jag kan inte komma på nån bra bok såhär på raken, men förlaget Focal Press är en stor personlig favorit när det gäller böcker om ljud och bild.

https://www.routledge.com/focalpress/products/SCAR70

Link to comment
Dela på andra sajter

Cviici och Flertalet andra artister använder sig av Logic pro som sitt program att spela in och mixa i.Tar vi Aviici så har han tidigare använt Sylenth flitigt och gör det troligtvis fortfarande.Det går att få samma kvalide ur ES2 som följer med logic men den är lite trixigare att jobba med.

Där det brister i ditt fall är att du inte är tillräckligt duktigt på att mixa dina låtar så du får inte samma dynamik i låten och den den kan kännas platt och livlös.

Att du inte får samma " Volym " på låten har att göra med att kommersiella låtar är mastrade när du lyssnar på dom och antagligen är din låtar inte det.

Så med andra ord börja googla på " Mixing EDM " " Mixing Electronic " och liknande frasa på google och plöj igenom videos och artiklar och plocka upp små tips och trix från varje och laborera tills du tycker att det börjar låta riktigt bra , Då kan du upprepa sökning fast gör det " Mastering EDM " Mastering Music " och fortsätt din utbildning med det.

En bra länkar att börja med :

Pensado`s Place - Varje avsnitt har ett klipp om olika tekniker inom mixning.

Ett litet tips att börja med :

En kick i en låt är sällan enbart en sampling utan 3-8 olika typer av kick samplingar som kompletterar varandra.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt svar var inte särskilt konstruktivt. Men det är ju för att jag inte har erfarenhet som jag frågar. Jag vet att det inte är logics fel annars hade jag inte köpt den.

Försök ta det med ro, tror inte någon menar något illa. Men ditt inlägg är ungefär som att skriva "Jag har köpt fotboll, men jag tror det är något fel på den eftersom jag inte blivit någon Zlatan".

Visserligen har saker och ting blivit otroligt mycket lättare och mer snabbarbetat de senaste 10-15 åren. Men eftersom det är lika för alla gäller samma hård regler som tidigare. D v s i princip; Den som lägger flest timmar vinner. Vågar nog påstå att alla som är framgångsrika inom t ex musik har gjort sina 10 000 timmar.

Så gör som folk här föreslår, läs på och kolla på så mycket videos du hinner med om mixning. Och framför allt, lägg mycket tid på att försöka applicera det du snappar upp. Lägg ut dina produktioner och låt andra lyssna. Försök förbättra efter den kritik du får. Upprepa.

Till slut kan det mycket väl låta som Avicii (som för övrigt en gång i tiden la ut lite låtar just här på Studio-forum, som ingen ville lyssna på 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...