Jump to content
Annons

Vill skicka ut programmerade midifiler ut till analogsynt! Hjälp!


red_house_painter

Recommended Posts

Har lite struligt och är lite stressad då jag på tisdag ska jobba med en där vi ska skicka ut lite grejer till externa syntar osv. Och jag har EXTREMT dålig koll på midi ut från DAW till hårdvara!

För det första, jag kör LOGIC X, Roland USB Midi-UM-one där Midi out är kopplat till Midi out på MFB domination (som också fungerar som mitt vanliga midikeyboard nu) och midi in på midi in.

Men hur gör jag nu om jag har ett färdigprogrammerat midispår som ska skickas ut till min MFB synt och hur jag bäst gör så att jag får tillbaka allt till daw med mina svep osv?

Och när jag tex vill starta ett nytt spår och jag väljer "external midi" så hittar jag UM.one där utan problem. Och allt signalerar osv men inge ljud. Så jag antar att det är en liten grej jag missat! Men vad?

Säg att jag har ett färidgprogrammerat midispår och att jag på spåret klickar på "instrument" för att välja synt (där alla logics egna osv dyker upp)

borde inte roland ha en egen flik där? Hur som, jag kan gå in på "utility" och sedan välja "external instrument" och sedan där välja på midi-destination UM-One.. men sen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...För det första, jag kör LOGIC X, Roland USB Midi-UM-one där Midi out är kopplat till Midi out på MFB domination (som också fungerar som mitt vanliga midikeyboard nu) och midi in på midi in...

Låter lite knas, MIDI out från synthen till MIDI in på MIDI-interfacet ska det ju vara..., och såklart MIDI out från interfacet till MIDI in på synthen.

I external instrument anger du också vilka audioingångar du kopplat synthen till, för att sen få ut en ljudfil får du köra en realtime bounce från stereo output.

I stället för att använda extermal instrument kan du skapa ett externt midi-spår där du lägger din midiregion, sen får du skapa ett audiospår som tar in/rec:ar ljuden från synthen.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-out från datorn till MIDI-in på synthen. Logic har jag tyvärr inte superkoll på, men om jag var du skulle jag ha ett MIDI-spår som skickar MIDI till synthen och sen ett audio-spår som spelar in ljudet.

Prova olika MIDI-kanaler på MIDI-spåret, har vart med om att standardkanalen inte funkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite knas, MIDI out från synthen till MIDI in på MIDI-interfacet ska det ju vara..., och såklart MIDI out från interfacet till MIDI in på synthen.

I external instrument anger du också vilka audioingångar du kopplat synthen till, för att sen få ut en ljudfil får du köra en realtime bounce från stereo output.

I stället för att använda extermal instrument kan du skapa ett externt midi-spår där du lägger din midiregion, sen får du skapa ett audiospår som tar in/rec:ar ljuden från synthen.

ja sorry! där var jag otydlig! på roland så står det koppla till midi out på dom olika midisladdarna så det är nog redan fixat att "koppla till midi out" är midi in. det är därför det funkar med alla software. Men jag gjorde en liten miss innan så nu när jag testat allt så funkar det fint!

Min audiokanal var kopplat fel i patchen så jag fick inte ut något sen!

allt okej! 😄

dock en sidofråga.. kan man koppla in sin DAW på något sätt så även om jag byter bpm i DAW, kan jag göra så mina syntar hakar på eller måste jag ställa in dem separat sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

...

dock en sidofråga.. kan man koppla in sin DAW på något sätt så även om jag byter bpm i DAW, kan jag göra så mina syntar hakar på eller måste jag ställa in dem separat sen?

Fint att du fick igång det 🙂

Midi-regionen kommer ju följa det satta tempot, men du menar kanske synkade effekter typ arpeggio ? Är inte så hemma på det här, men tror att du ska in i project settings > midi > sync och kryssa i "Transmit MIDI Clock" (och välja relevant destination)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint att du fick igång det 🙂

Midi-regionen kommer ju följa det satta tempot, men du menar kanske synkade effekter typ arpeggio ? Är inte så hemma på det här, men tror att du ska in i project settings > midi > sync och kryssa i "Transmit MIDI Clock" (och välja relevant destination)

japp okej jag får prova det sen! jag får växa in i det där tror jag 🙂

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...