Jump to content
Annons

Hur mixa subbasen i mixen i mono?


magnus83

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Lättast är nog att använda en plugin. Jag kommer bara på waves vitamin just nu men jag har sett fler. Annars så är det nog till att skicka signalen till två bussar, en stereo och en mono och sedan ha HP resp LP på dessa och sedan summera dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast & med minst risk för meck är att verkligen se till att alla instrument utom de faktiska bas-instrumenten (för det mesta basen & kicken) är beskurna högre upp, och sen helt enkelt bara panna bas & kick i mitten. Låter man andra instrument gå under exempelvis 100 eller kanske 80Hz, så riskerar man ju ändå fasfel och problem i det undre registret, så det bli win-win. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är sant. Jag har som regel att alltid skära bort onödiga frekvenser i basen hos alla instrument utan just bas och kagge.

Men jag läste någonstans att man bör, i alla fall om man ska lägga upp musiken på tex Spotify så bör man göra basregistret i mono så att det ska låta så bra som möjligt i dom flestas stereoar/hörlurar/bilar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men hade du spelat in bas och kagge i stereo? 😳

Även om de är inspelade i mono så blir det stereo om man trycker i väg kanalen till ett stereo reverb.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Även om de är inspelade i mono så blir det stereo om man trycker i väg kanalen till ett stereo reverb.

Jo men bas och kagge brukar man inte direkt lägga reverb på

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kagge är lätt hänt att man vill ha hela trumbussen på samma reverb speciellt tidiga reflektions reverb. Men visst, man brukar klippa lågbasen på väg till reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

Jag kör med iZotope Stereo Imaging, i vilken man kan specificera stereobredd på valfria frekvensband. Jag lägger allt under 150 Hz som mono på bas- och kick-spår. Väldigt användbar plugg eftersom jag på andra spår brukar öka stereobredden på högre frekvenser, vilket inte gör det lika mono-känsligt, samtidigt som man får en fetare stereobild överlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...