Jump to content
Annons

ASR10 som slave / sound module i Reason


Royal

Recommended Posts

Hej, ny här på forumet och söker hjälp angående hur jag ska sequensa min ASR10 hårdvarusampler i Reason. Jag har sett att det finns ett nytt instrument från 7an och frammåt, external midi hardware instrument. Det ser ut att vara precis vad jag letar efter.

Finns det någon här som kan svara på om det kommer fungera för min del eller inte?

Jag har nyligen haft en kompis på besök som kom förbi med min gamla MPC1000 och vi testade att sequensa i den via ett midi handshake som jag förstår att det heter, dvs 2 kablar, in och ut från asr till respektive på MPC. Det gick att köra båda som master och vi kunde båda trigga varandras ljud, funkade klockrent nästan direkt!

Det jag vill göra nu är altså exakt samma sak fast mot reason. Jag har inte 7an men har chansen att köpa det billigt och är 95% säker på att jag ska slå till, men tänkte kolla om någon på rak arm har anledning att avråda mig? Jag är för övrigt bekant med reason, sony acid och FL. Tycker helt klart om reason mest och är väldigt nyfiken på att uppdatera som sagt. Men funkar inte detta måste jag tyvärr köpa en MPC igen, sålde min för 2500 i sommras, kostar ju mer än det dubbla nu!

Ytterst tacksam!

Mvh Roy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan att äga en ASR10, eller någon annan extern synth som jag kan testa, så måste jag säga att det borde fungera bra.

Se denna:

Om du dessutom vill använda ASR10'an som master keyboard för att styra Reason så kopplar du midi out från den till midi in interfacet. Förmodligen får du också ställa "omni" till "off" på ASR10'an, annars hör du den vid varje tagenttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason 8 fanns gratis som full trial i 30 dagar, testade och det funkar enligt min mening bäst i Reason jämfört med andra program jag testat som Sony Acid. Det verkar vara rätt standard men Reason hoppade på tåget sent.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...