Jump to content
Annons

Hur ska jag skriva musik?


Meddix

Recommended Posts

Hej!

Jag hade för en period sen varit väldigt inne med musik när jag var yngre. Men efter ett långt paus från låtskrivandet så har jag nyss nappat intresset för det. Jag är 15 år och vill börja som sagt med att skriva låtar. Jag har bra betyg i Engelska (det är ju iofs i det språket jag vill skriva mina låtar i) men nu kommer då frågan;

Hur ska jag göra när jag ska skriva låtens noter? Mer på ett klassiskt sätt men hur då? Jag har spelat med fiol i tio år snart så jag har kunskaper och jag kan sjunga väl. Går det att skriva låtarna på ett notpapper där jag använder fiolen som huvudinstrument? Ex. där jag spelar en ton med min fiol och om jag gillar den så skriver jag ner det? Vad tycker ni?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Du kan ju använda olika sätt för att skriva musiken. Ibland kan det vara bra att bara spela in det du gör helt enkelt. Själv så utgår jag oftast från en rytm eller en ackordsföljd som jag sedan hittar på en melodi och text till. Fördelen med att göra så är att man kan variera melodierna över samma ackord tills man hittar rätt.

Medans många jag känner gör just så som jag gör, är det lika vanligt att man hittar på en stark melodi som man sedan fixar ett komp åt.

Så i ditt fall låter det som att du först kan börja med melodin på fiolen, för att sedan lägga till ett komp.

Är du bekväm med att skriva noter så är det ju ett lysande sätt att spara idéerna på. Annars så är det ju lätt att spela in det du hittar på så att du kan lyssna på det och få en känsla av vad du faktiskt hör. Fast det smartaste är nog att göra både och. Medans du komponerar musiken så är kanske inte ljudkvalitén så viktig, så ett enklare inspelningsprogram och ett billigt ljudkort (om inte mobiltelefonen duger) borde räcka för att spela in så att du kan testa olika stämmor osv på det du redan spelat in.

Vad är det för musik du vill skriva? Är det popp så kan det vara bra att ha sakerna inspelade så att man kan visa sina idéer för andra utan att de behöver kunna läsa noter alls. Är det klassisk musik så är det kanske bättre med noter då det är vanligare att musiker som är klassiskt skolade är vana vid att läsa noter och får en bild av hur det de läser kommer att låta när det sedan spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera att skriva låtarna i datorn med nån programvara som Logic eller Garageband, ist för att skriva på papper. Mycket lättare att ha översikt över det man gjort, då. Noter är bra om man är bra på att höra all musik i huvudet. Datorprogram, aka DAWs är bra om man vill testa sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...