Jump to content
Annons

Roland eller Kurzweil?


Swompin

Recommended Posts

Hej!

Jag började nyligen ta pianolektioner och är redan less på keyboardet min flickvän så snällt lånat ut.

Därför tänkte jag köpa ett fullstort med vägda tangenter nu!

Att det ska vara flyttbart är för mig inte prio 1. Det viktigaste för mig är;

1. Sköna tangenter med en äkta pianofeeling.

2. Att det går spela tyst på, med hörlurar t.ex.

3. Att det går koppla in i dator, lite småsugen på att möjligtvis kunna spela in, låna lite pianoljud samt prova pianospel som jag sett runtomkring.

Hittade ett Roland A-90 samt ett Kurzweil Sp2x.

Vad anser ni dessa är värda i fungerande skick och är det något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Båda har många år på nacken, så det viktigaste är skicket. Båda ansågs riktigt bra när de kom. Kurzweil har väl en del inbyggda rytmer som man kan spela till, Roland har lite mer funktioner som controller keyboard.

Dina tre punkter tror jag båda uppfyller, men när det gäller att koppla in till datorn lär de enbart funka som controller via midi.

2-3 000 kanske man kan betala om skicket är bra. Man bör dock testa eftersom klaviaturen kan vara helt slut på en sådan maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret. Vad menar du mer konkret med att det bara fungerar som MIDI controller? Vad funkar respektive inte fungerar då?

Jag har tyvärr inte möjlighet att kolla på något av dom... Bor taskigt till för vettiga begagnataffärer alltså. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...