Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2016.


Den Gode

Recommended Posts

Annons
  • Svar 237
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Frans' låt låter precis lika menlös och trist som den har gjort hela tiden, tycker jag. Enligt min mening, så var det inte låten som vann, utan Zlatan, eftersom det ju tjatades om Zlatan-låten hela tiden.

Sådär - dagens flamebait 😉 :

Finland: OJ! Oväntat från dem - och faktiskt en riktigt juste låt som kan placera sig ganska högt.

Grekland: Delvis trevliga tongångar - men NEJ, mest trist och tjatigt.

Moldavien: Lite standardartat, men bra ändå - förutom att det är lite för dött i mellanpartierna.

Ungern: Lite för trist och tjatigt för mig - och en röst som jag inte tycker passar in alls i låten med det arret.

Kroatien: Lågoddsare, helt klart en hög placering.

Nederländerna: Trist låt som känns mest som slöseri med tid.

Armenien: Nej, nej och åter nej!

San Marino: Baccara ersattes i sista minuten av Amanda Lear, typ... Låten? Skrattade för mycket för att avgöra hur dålig den var...

Ryssland: Klar vinnarkandidat! Versen är lite tråkig, men refrängen är riktigt bra.

Storbrittannien: Trist och tjatig. Tur för dem att de är självskrivna - för annars är det osäkert om de hade lyckats kvala in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, mina bedömingar här då.

Finland - Låter som efterskalvet av RAM slår till där man minst anar det. Repetitivt, ja, men det FUNK-ar.

Grekland - Har Boards of Canada hittat till Grekland? Låter så.

Moldavien - Asså, den är på nivå av Rebecca Black, eller?

Kroatien - Lite Ellie Goulding-vibbar som sitter extremt skönt där det ska.

Nederländerna - Country-vibbarna har hittat till Bob Dylan i gräsets Europeiska hemland. Låter mycket som "Hon är en Runaway".

Armenien - Har ingen aning vad som pågår här, faktiskt.

San Marino - Har länge velat att Moroder skulle hjälpa till. Så blev det icke den här gången. Efterskalvet efter RAM har inte hittat hit. Sunkigt!

Ryssland - K-Pop-ambitionerna skär sig med oviljan att var inkluderande. Som att se mobbaren i gymnasiet spexa loss.

Storbritannien - UK har pop-kris just nu. Coldplay har precis släppt sin sista platta och 1D har splittrats för gott och kvar finns bara EDM-vågens tristaste producent. Joe & Jake kommer att förena UK och bli deras ABBA. Coldplay + 1D är som gjort för succé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och pysslar med annat och halvkollar reprisen, och det första som fångar min uppmärksamhet är Kroatien, men den är lite enahanda.

UK är lite bättre än man brukar, och har söta gossar i bandet.

Skulle Ryssland vara favoriter? Nåja, de får väl röster av sina gamla vasallstater.

Panelen var skittråkig. Detta om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Ja - om "panelen" tycker jag i alla fall inte...

Här kommer då facit från Oxie-juryn:

Tjeckien: Jämfört med deras normala standard, är denna inget mindre än fantastisk... En ganska trevlig bit faktiskt, om än lite tjatig.

Cypern: Snygg pop/rock-blandning. De ser ut som om låten är lite utanför deras vanliga genre... Gillar i och för sig inte när de stannar upp nästan helt i versen, men juste låt, som sagt. Topp 10 eller rentav topp 5...?

Österrike: Njae - att lägga en trist trumtakt på en ballad blir liksom aldrig snyggt. Låt den vara en ballad eller gör om arret så att det håller ihop. Lite för sockersött på något sätt också...

Estland: Hjälp! Så fruktansvärt tråkig låt, att man somnar - men bara tills de falska tonerna börjar hagla och man vaknar till av det skärande oljudet. Hur panelen kunde tycka att han var en fantastisk sångare, kommer jag aldrig att kunna förstå... Han kan säkert bli det när han har fått mer rutin och ser till att träffa tonerna, eftersom han har en bra röst annars - men det hjälper ju inte just nu... Man kunde önska att det fanns en Autotune inbyggd i TV:n ibland...

Azerbajdzjan: Hur FAN kan idiot-regissören få för sig att sätta en side-address mick så att hon sjunger i den som om den var en end-address (ja- litet sidospår, men ruggigt irriterande liten detalj...). Ganska ok låt, men ganska tjatig. Hamnar någonstans i mitten bland alla andra bortglömda alster...

Frankrike: You... Alltså - den låten var kass redan när den var Sveriges bidrag - och här har de återanvänt en del av eländet i en otroligt tjatig historia som inte gör någon glad...

Montenegro: De visar verkligen var skåpet INTE ska stå. Riktigt urdålig låt som bara är... kass...

Island: Fotbollskörer och idel unisona körer är det sista jag vill höra i en låt med musikaliska ambitioner. Inte för att denna låten var någon behållning alls, men jag ville ändå få det sagt, eftersom det är den enda kommentar jag kan komma på...

Bosnien: Det bästa var introt med cellon (precis som med Alexander Rubanks låt för några år sedan, fast då var det en fiol som var det enda som var bra...), som kändes som ett löfte om något intressant, men ack, vad man bedrog sig. Istället serverades en rörig soppa som bara blev mer och mer irriterande ju längre man lyssnade.

Malta: Ganska ok i vissa delar, men irriterande med flera växlingar mellan ordentligt komp och totalt stiltje. Att det är tjatigt, börjar bli lite tjatigt att säga, men vad gör man...?

Italien: Äntligen lite örongodis! Mysig låt, bra röst och framfört med känsla. Vinnarkandidat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på att glömma mina "efterlängtade" kommentarer nu efter tredje omgången... 😉

Lettland: Varför göra det så svårt för sig...? Trist låt och en sångare som liksom anstränger sig som om det var värsta rockoperan. Nej tack!

Polen: Inte helt fel faktiskt. Småmysig ballad med ganska standardmässiga tongångar, men ändå bra - och så en lite pampigare refräng på det. Bör i alla fall sluta i den övre hälften av startfältet.

Schweiz: Även denna en riktigt mysig låt - som inte är lika standardmässig som föregående, så den har större chans till och förtjänar en hög placering.

Israel: Ännu en ganska trevlig ballad - men det tar för lång tid innan den vaknar till liv i kompet. Pampigare komp överlag hade gjort sig mycket bättre.

Vitryssland: Märklig sak som bara känns fel och kass på alla sätt. H.H. har här en snubbe han kan gnälla duett med - där han rentav kan låta bättre - bara en sådan sak... Var är nu den där j-a autotune-funktionen i TV:n? Öronen hade blivit mindre sårig med en sådan...

Tyskland: Här finns mycket att säga. Inget positivt, men ändå... Tristare än det mesta. Mer behöver egentligen inte sägas...

Serbien: Njae. Inget som faller mig i smaken. Bitvis snyggt - om det hade varit någon annan som sjöng. Det brukar sägas att Ivanhoe är definition på överspel. Filmen har nu fått en konkurrent om den titeln...

Irland: Snyggt - men i versen känns det som om orden är staplade på varandra - och så går melodin för rakt på åttondelarna utan variation. Bridge och refräng betydligt bättre där. Överlag bra i alla fall. Topp 10.

Makedonien: Ganska ok standardmässig låt som jag känner igen, men inte kan placera (kommer väl på det senare)... Hon har för kraftigt vibrato, som jag inte tycker är det minsta snyggt.

Litauen: Juste låt som kan ha en chans att få en hög placering.

Australien: Sådär! Nu kan vi skippa tävlingen. Här har vi årets vinnare! Riktigt bra låt och grymt bra röst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes. Om Studio forum finns kvar om ett år räknar jag med att du drar igång motsvarande tråd.

😄

/Claes - certifierad mellofantast och ankelsågare...

Vi får väl se till att hålla liv i forumet. Om man bara kunde våga släppa adblock, så att det kommer in tillräckligt med reklampengar för driften - men det känns tveksamt att släppa adblock efter diverse reklammissöden som ibland har låst åtkomsten till forumet helt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dags för den sista genomgången av vilka låtar som är med i melodifestivalen. Ikväll handlar det om Slovenien, Rumänien, Bulgarien, Danmark, Ukraina, Spanien, Norge, Georgien, Albanien, Belgien och slutligen Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då kommer lite sågande från mig... 😉

Slovenien: Ganska ok låt faktiskt, även om jag inte är glad för country-stuket. Synd om textförfattaren som tydligen hade lite svårt att hitta på text, så att det blev lite allmänt ylande istället i en stor del av refrängen... Nej - jag gillar inte sådant ylande, om någon nu undrar...

Bulgarien: Tjatig melodi och tjatigt arr, - så nej, inget för mig.

Danmark: Lite pojkbands-pop är aldrig fel. Dock lite slätstruken på något sätt - men bör tillhöra topp-10 i alla fall.

Ukraina: Alltså - detta är ju bara urdåligt på alla sätt. Hittar inga förmildrande omständigheter, hur jag än försöker...

Spanien: Helt ok låt, men som så många andra, så blir det snabbt tjatigt. Samma tonläge hela tiden utan variation i sången blir liksom lite trist i längden...

Norge: Vad var det för fel, så att de var tvungna att ta in något bortglömt krafs som skulle ha blivit en annan låt med helt annat tempo och allt, istället för att göra en vettig vers som passar ihop med refrängen...? Detta funkar definitivt inte alls, även om hon hade en bra röst.

Georgien: Vad var kriterierna här? Be ett dåligt källarband ta fram sin sämsta och rörigaste låt, så att de garanterat inte ska kunna vinna? Om detta elände tycker jag definitivt inte!

Albanien: Njae... Känns rörig och har ingenting alls som engagerar, utan rullar liksom bara på.

Belgien: Ok - versen känns lite irriterande inspirerad av Another one bites the dust, men ändå en ganska juste discolåt som dock blir lite tjatig, även om det är en stil som ligger nära mina favorit genres... Är den förresten inte relativt lik Australiens låt i fjol på något sätt...?

Sverige: Det är ett svårt dilemma för panelen med svenska bidrag. Utan undantag har alla årens paneler höjt det svenska bidraget till skyarna - och jag hade kunnat slå vad om att alla skulle ge i princip högsta poäng även denna gång - och så blev det ju också... De vill väl inte stöta sig med artisten eller Björkman, utan de måste vara PK där...

Ok - till låten då. Den har absolut ingenting av värde och borde ha skrotats innan någon ens började spela in den. Det är en av de absolut sämsta låtarna vi har skickat till ESC någonsin och dess (och artistens) enda "merit" är att Frans skrev texten till Zlatan-låten för flera år sedan - något som poängterades många gånger under den svenska dokusåpan och riktigt hamrades in i folks medvetande. Zlatan är ju duktig, så då är han som skrev Zlatan-låten också fantastisk, typ...

Som sagt en urkass låt - till och med sju resor värre än Måns' låt ifjol. JO - den var också helkass, även om den vann hela klabbet för att Måns sjunger bra och för att det var en annorlunda show - men inte för låten i sig. Sug på den! 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Klockan 21 är det dags för den första semifinalen, från Globen med Petra Mede och Måns Zelmerlöw. Tävlar gör Finland, Grekland, Moldavien, Ungern, Kroatien, Nederländerna, Armenien, San Marino, Ryssland, Tjeckien, Cypern, Österrike, Estland, Azerbajdzjan, Montenegro, Island, Bosnien och Hercegovina och Malta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...