Jump to content
Annons

Piteås Ljudteknikska Utbildning - Ni som har pluggat där?


Kabonas

Recommended Posts

Hej!

Efter 3års Gymnasial utbildning inom Ljudteknik och några års soffliggande så vill jag börja plugga. Helst av allt vill jag komma in i Piteå då jag bara har hört gott om deras utb (Ljudteknik) . Saken är att jag aldrig pratat med någon som faktiskt har pluggat där..

Finns det någon i detta forum som har gått där? Hur var utbildningen? Vad gör ni nu?

Hade varit kul å veta lite mer om själva utbildningen än vad jag hittat på nätet.. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag har gått den utbildningen och tog examen i våras (2015). Nu bor jag i Uppsala och frilansar som ljudtekniker vilket är sjukt varierande och kul! Jag jobbar mycket för en konsertfirma på mindre gigs, typ firmafester/krogar när man åker dit med en lätt lastbil med prylar och riggar, gigar och river. Mycket jobb blir även på Stadsteatern som både A- och B-ljud. Även en del konferenser (typ två headmikes) på dagtid blir det på stadens konsert/kongresshus. När jag har tid håller jag på med inspelningar och musikproduktion vilket inte riktigt ger lika mycket pengar i nuläget, men det är det jag brinner för så spelar inte så stor roll!

Det var väl en liten sammanfattning. Kan inget annat än att rekommendera utbildningen i Piteå! Även om många i branschen är självlärda så är det skönt med en utbildning i grunden eftersom man har en del teoretiska kunskaper att motivera sina val och sitt agerande på. Man har även tillgång till otroligt mycket bra utrustning som är standard i branschen så man får testa och se vad man gillar, så att man inte köper saker utan att egentligen veta om man behöver dem.

Är det något speciellt du undrar?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har gått den utbildningen och tog examen i våras (2015). Nu bor jag i Uppsala och frilansar som ljudtekniker vilket är sjukt varierande och kul! Jag jobbar mycket för en konsertfirma på mindre gigs, typ firmafester/krogar när man åker dit med en lätt lastbil med prylar och riggar, gigar och river. Mycket jobb blir även på Stadsteatern som både A- och B-ljud. Även en del konferenser (typ två headmikes) på dagtid blir det på stadens konsert/kongresshus. När jag har tid håller jag på med inspelningar och musikproduktion vilket inte riktigt ger lika mycket pengar i nuläget, men det är det jag brinner för så spelar inte så stor roll!

Det var väl en liten sammanfattning. Kan inget annat än att rekommendera utbildningen i Piteå! Även om många i branschen är självlärda så är det skönt med en utbildning i grunden eftersom man har en del teoretiska kunskaper att motivera sina val och sitt agerande på. Man har även tillgång till otroligt mycket bra utrustning som är standard i branschen så man får testa och se vad man gillar, så att man inte köper saker utan att egentligen veta om man behöver dem.

Är det något speciellt du undrar?

Härligt svar! Är riktigt pepp.

Minns du hur det var med intagning? Gjorde du provet? Eller kom du in på Gymnasiebetyg / Högskoleprovet ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde provet och intervju! Minns det hyggligt bra, det skilde sig en del från exempelproven men innehöll ungefär samma saker! Jag hade bra koll på musikteorin, men att skriva ner en sax-melodi som spelade nåt rejält jazzigt var svårt som fan. Elen kunde jag typ bara Ohms lag, så kan rekommendera att läsa på om hur man räknar ut spänningen över resistorer, kirchoffs lagar och typ vanlig ekvationslösning om du inte redan är stupsäker på det.

Intervjun varade ca en halvtimme där man fick berätta sitt livs historia, varför man sökt dit, om man är bra på att komma i tid osv och typ ett par bransch-etiska dilemman.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jadå, det finns ett par mindre Pro tools-rum med genelec 1030. Favoriten var att ta med laptop till Kontrollrum 2 (som har typ bäst lyssning på hela skolan) och sitta där och mixa/mastra. Där finns det typ alltid lediga tider!

I de två studiorna är det lite sämre med tider eftersom det ständigt pågår kurser i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag gjorde provet och intervju! Minns det hyggligt bra, det skilde sig en del från exempelproven men innehöll ungefär samma saker! Jag hade bra koll på musikteorin, men att skriva ner en sax-melodi som spelade nåt rejält jazzigt var svårt som fan. Elen kunde jag typ bara Ohms lag, så kan rekommendera att läsa på om hur man räknar ut spänningen över resistorer, kirchoffs lagar och typ vanlig ekvationslösning om du inte redan är stupsäker på det.

Intervjun varade ca en halvtimme där man fick berätta sitt livs historia, varför man sökt dit, om man är bra på att komma i tid osv och typ ett par bransch-etiska dilemman.

Bumpar lite halvt.

Har nu sökt in till Piteå som förstahandsval!

Tänkte höra med dig ifall ni fick möjlighet att lära er arbeta med post produktion? Har blivit väldigt intresserad av att arbeta med ljud till film. Hade varit kul om den möjligheten fanns på Piteås utbildning 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt!

Oja, man läser en kurs som heter Filmljud på företaget Ljudbang i Luleå, sen har man en som heter Efterbearbetning 5.1 där man har gästlärare från RedPipe i Sthlm, så det håller riktigt hög kvalité!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...