Jump to content
Annons

Hjälp med val av nya monitorer


Frasdockan

Recommended Posts

Hallåj!

Jag är på jakt efter ett par nya monitorer och behöver hjälp med att välja rätt!

Genelec 8030 och Adam A7X är de två som jag främst har kikat på, men tips om andra monitorer i ungefär samma prisklass (+/- ~1000kr) uppskattas.

Jag var förbi 4sound för att försöka lyssna på båda två, men istället för Adam så hade de EVE audio och när jag lyssnade på lite olika stilar för att jämföra Genelecsen med EVE sc207 så var enligt min personliga åsikt EVE mycket bättre.

Har även hört gott om Dynaudio, men har inte kunnat lyssna på dem än.

Jag producerar mestadels edm, men har nyligen fokuserat mycket på electro orchestral-ish a la Daniel James / Sawano Hiroyuki.

Så kort sagt, vad har ni för erfarenheter av dessa och vilka ska jag slå till på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rekommenderar verkligen Focal alpha 80! Sitter själv med ett par sånna och måste säga att de låter fantastiskt och balanserat genom hela registret trots att de är 8 tummare! Lite i klass med Yamaha hs8 fast ännu bättre monitor skulle jag säga! 😄

Kolla upp dem och kolla lite videos! De finns även i 5' och i 6.5' beroende på storleken på ditt rum! 🙂

Redigerat av ruffy549
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vilken genre du håller dig till är ointressant. Det har inget som helst med saken att göra av val av högtalare. Testa alla som ligger i din prisklass i butiken. Det kan bli någon du inte hade tänkt på. Låt dig inte heller påverkas av säljsnack. Det är dina öron som ska besluta. De är bara intresserade av att kränga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tidigare tyckt att ADAM var bäst i alla kategorier, men tycker att EVE SC207 är snäppet bättre än ADAM A7X.

Som Die Hard säger, så är egentligen enda chansen att avgöra vad som passar just DIG, att lyssna och jämföra. Ingen av de nämnda är dålig - men som sagt så är genre helt ointressant. Om ett par monitorer sägs passa en viss genre så ska man nog snarare dra åt sig öronen och kolla på något annat - för en bra monitor kan användas till alla genre. Själv brukar jag lyssna på både pop, rock, funk, soul, musical och opera när jag lyssnar in mig på olika monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tidigare tyckt att ADAM var bäst i alla kategorier, men tycker att EVE SC207 är snäppet bättre än ADAM A7X.

Som Die Hard säger, så är egentligen enda chansen att avgöra vad som passar just DIG, att lyssna och jämföra. Ingen av de nämnda är dålig - men som sagt så är genre helt ointressant. Om ett par monitorer sägs passa en viss genre så ska man nog snarare dra åt sig öronen och kolla på något annat - för en bra monitor kan användas till alla genre. Själv brukar jag lyssna på både pop, rock, funk, soul, musical och opera när jag lyssnar in mig på olika monitorer.

Adam och EVE är väl väldigt närbesläktade om jag minns rätt? Så inte konstigt att du gillar dem isf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...