Jump to content
Annons

Musik, men varför...


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Som jag sa en annan gång, jag har väl det ganska bra. Jag har en mancave med diverse gitarrer, basar, trummor, datorstudio.

Där jag kan sitta och göra det som är det enda jag tycker om att göra... Nämligen, skriva, spela in och mixa låtar.

Men hur kul det än är så vill jag ju naturligt vis inte göra detta för enbart mina egna öron. Det kommer perioder då jag blir så deprimerad över hur meningslöst musikskapande igentligen är. Ingen bryr sig igentligen om vad man gjort. Ibland vill man bara lägga av, men samtidigt är det ju kul. Problemet verkar vara att jag inte är bäst på det jag gör. Jag är väl en medelmåtta. Och jag heter inte Madonna eller något annat stort.

Den senaste låten jag gjort är ( länk nedan). Känner att jag bromsar mig själv i skapandet när jag känner så här

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det fanns en tid då jag andades musik, sket musik, åt musik, levde musik, drack... Man levde för det helt enkelt. Sedan hände grejer i livet och jag drogs mer och mer ifrån det. Till slut lyssnade jag inte ens på musik... Håller sakta på att hitta tillbaka igen kanske... har nyligen hittat min gamla demolåda med gamla studioinspelningar och portademos och man börjar sakta dras in i det igen.

Musik kan vara helande, en distraktion från livets bekymmer men bara till en viss gräns. Blir det för mycket skit blir kreativiteten lidande och allt tystnar.

Har också upptäckt att det är skillnad på att skapa själv mot att göra det i grupp med andra. Båda kan ha sin tjusning men att göra musik med andra avlastar och ger intressanta infallsvinklar som berikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om målet är att andras uppmärksamhet, så lär man nog bli besviken. Det finns massor av hobbymusiker, hobbyskådisar, hobbyfotografer, mfl... som lägger upp sina, säkert fantastiska, verk på diverse hemsidor, eller klottrat på nån vägg.

Man får nog inse att de flesta inte kommer söka upp sitt projekt, lika lite som bilden på kvällens måltid.

Men att betrakta sig som medelmåtta är fel slutsats. Alla börjar med ett tomt papper när en låt ska skrivas, och alla har samma möjlighet att göra ett mästerverk. Att sedan artister med starka varumärken har lättare att kränga en medelmåttig låt är en annan sak.

Jag skriver enbart för mig själv. Om sedan andra vill lyssna är dom hjärtligt välkommna. Jag funderar inte heller på det faktum att jag fick 30% fler prenumeranter på min youtubekanal under hösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det inte är bra att göra musik för andras skull. Om ingen skulle gilla din musik så kommer du för alltid vara besviken och ledsen. Gör musiken för dig själv! Det är enda sättet. Och visst du kanske inte är proffs nu (lyssnade och tycker INTE att du är en medelmåtta) men fortsätt skriv låtar, fortsätt spela in och mixa så kommer du bli grym till slut. Det är så det funkar. Ju mer man övar på en sak, ju duktigare blir man. Men man måste ha hungern. Hungern att vilja öva om och om igen. Vetskapen om att man kommer att bli så sjukt grym när man lagt ner alla dessa timmar. Mixning och låtskriveri är en konst, som tar tid att lära sig. Man får inga gyllene öron med en gång, det tar tid att få dom och de kommer med erfarenhet. Som min lärare i mixning sade till mig. Mixa 50 album, så är du proffs sen!

Gillar du själv dina låtar? Det är det som är huvudsaken. Gör du musik för att få bekräftelse från andra eller gör du musik för att du älskar musik? Det känns som att du måste ändra inställning. Skriv låtar för att det är kul. Låt det få bli vad det blir. Om ingen gillar dem, so what! Du hade kul! Med tiden blir du bättre på låtskriveriet, mixandet och inspelandet och till slut, vem vet, så har du det som jobb kanske.

Bara kör! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gör jag musiken för min skull och inte andras, men sen om är det någon som skulle råka gilla min musik är det bara kul.

Håller bara på med som en hobby måste vara roligt annars är det ingen mening att hålla på, ska inte kännas som en börda.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kommer du på något bättre att göra, när du inte har något att göra, så gör det i stället ibland.

Tycker själv om den kreativa och konstruktiva aspekten på musikskapandet. Ser det som en form av meditation. Oftast när jag inte är nöjd med det jag gör så beror det på andra faktorer än musiken i sig. Har lärt mig att det är nyttigt att ibland inte gilla det det man gör, då det leder till nya idéer och tvingar en att tänka om en smula. Så när det kommer till en period när man inte känner att musiken ger så mycket så kan det vara sunt att acceptera att man har en svacka men fortsätta ändå. Särskilt om man inte har ett annat sätt att känna sig kreativ på.

Blir lite som i vanliga livet. Det är inte alltid så roligt att göra allt man måste, men att skita i allt skapar oftast större besvär än att inte ta itu med problemen medans de är hanterliga. Det är ju ingen ide att grubbla över problem man inte kan lösa, men det är ännu mindre värt att grubbla över de problem som är lätta att lösa. Lös dem bara istället.

Så nästa gång du undrar varför du sysslar med musik så fråga dig varför du undrar över det. Förmodligen så har det inte ens med musikskapandet att göra, utan är snarare knutet till ditt humör och hur du mår rent allmänt. Acceptera att det inte alltid är under optimala förhållanden som du skapar musiken så är det ofta lättare att fortsätta ändå.

Den kreativa delen av skapandet är ju ofta mera beroende av sinnesstämning och hälsa, än den produktiva delen av skapandet är. Så kanske kan du vara kreativ med din musik ibland och mera produktiv vid andra tillfällen? Exakt hur det skulle kunna funka för dig kan jag inte svara på men för mig så skrivs det en massa texter och hittas på en massa riff under vissa perioder. Under andra så sysslas det bara med att pussla ihop dessa färdiga bitar till en låt. Vissa perioder så sätter jag mig ner och mer eller mindre improviserar fram en ny låt.

Oj! Kanske blev ett lite väl flummigt svar, kanske inget matnyttigt svar heller, kanske inte heller något svar som ger något svar på frågan för dig, men det är ett svar på tråden iallafall. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du på något bättre att göra, när du inte har något att göra, så gör det i stället ibland.

Tycker själv om den kreativa och konstruktiva aspekten på musikskapandet. Ser det som en form av meditation. Oftast när jag inte är nöjd med det jag gör så beror det på andra faktorer än musiken i sig. Har lärt mig att det är nyttigt att ibland inte gilla det det man gör, då det leder till nya idéer och tvingar en att tänka om en smula. Så när det kommer till en period när man inte känner att musiken ger så mycket så kan det vara sunt att acceptera att man har en svacka men fortsätta ändå. Särskilt om man inte har ett annat sätt att känna sig kreativ på.

Blir lite som i vanliga livet. Det är inte alltid så roligt att göra allt man måste, men att skita i allt skapar oftast större besvär än att inte ta itu med problemen medans de är hanterliga. Det är ju ingen ide att grubbla över problem man inte kan lösa, men det är ännu mindre värt att grubbla över de problem som är lätta att lösa. Lös dem bara istället.

Så nästa gång du undrar varför du sysslar med musik så fråga dig varför du undrar över det. Förmodligen så har det inte ens med musikskapandet att göra, utan är snarare knutet till ditt humör och hur du mår rent allmänt. Acceptera att det inte alltid är under optimala förhållanden som du skapar musiken så är det ofta lättare att fortsätta ändå.

Den kreativa delen av skapandet är ju ofta mera beroende av sinnesstämning och hälsa, än den produktiva delen av skapandet är. Så kanske kan du vara kreativ med din musik ibland och mera produktiv vid andra tillfällen? Exakt hur det skulle kunna funka för dig kan jag inte svara på men för mig så skrivs det en massa texter och hittas på en massa riff under vissa perioder. Under andra så sysslas det bara med att pussla ihop dessa färdiga bitar till en låt. Vissa perioder så sätter jag mig ner och mer eller mindre improviserar fram en ny låt.

Oj! Kanske blev ett lite väl flummigt svar, kanske inget matnyttigt svar heller, kanske inte heller något svar som ger något svar på frågan för dig, men det är ett svar på tråden iallafall. 😛

Jävla bra svar! Håller med på väldigt många punkter men känner ändå igen mig mycket i det Nikk Dust säger. Ibland känns det bara så jävla meningslöst. Men det gör ju livet också ibland. Och allt ÄR helt meningslöst. Den enda lösningen jag kan se är att själv ge det mening. Att bestämma sig för att för en själv är vissa saker meningsfulla, även om det inte spelar ett dugg roll "in the grand scheme of things" så att säga.

Redigerat av lonewind
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det sajter där man hjälper varandra med olika projekt. Det kan också vara rätt spännande och lärorikt. Tyckte det var enormt när jag fick ett spår med kompgitarr från L.A. Eller när jag fick ett spår med akustiska trummor från en studio trummis i någon annan amerikansk stad. Det var lite cool.

Det tråkiga är att sitta ensam, jag har lite svårt för det men, mitt skapande funkar i alla fall och man slipper dåliga förslag..

Jag blandar musiken med att jobba och att träna löpning. Om någon har något annat förslag på vad som kan vara roligare än musik så är det välkommet. Jag vet att många spelar golf. Kan det vara något att testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med om det positiva med att växelverka med andra över nätet. Jag blir jättestolt över mig själv när jag kommer på någon idé till någon annans komposition. Det triggar mig även med texter. Inte minst tar andra bidrag mina verk till klart högre höjder.

Jag varvar också med annat. Vare sig det är snöskottning, städa eller nåt. Musiken puttrar ju i bakhuvudet och jag kommer på melodier.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråkig grej är hur ointresserade de flesta är av musik som bara är en ljudfil, ingen film. En väldigt bra låt, bra framförd och med grymt ljud är är det inte alls lika många som lyssnar på som om man lägger ut en film med enbart ett elgitarrriff, filmat med enkel mobilkamera och med skituselt ljud.

Vill man bara marknadsföra sig borde man kanske enbart satsa på att filma med bra ljud, nån kamera med X/Y mickar. Skitbra studioljud, det är det väl en på 10.000 som bryr sig i...

Link to comment
Dela på andra sajter

...Kanske dags med en studio-mello igen för att boosta våra egon? Vad sägs?

Typ: Posta en låt från och med nu och fram till och med två veckor innan vanliga finalen (när det nu är). Länk till valfri låtkälla: Youtube, Soundcloud, eller studioforumets egen låtsida.

Egen, ny (eller i alla fall ny för oss), låt med postad sångtext i sitt tävlingsinlägg. Ingen 3-minuter-max-regel, men undvik maratonlåtar som ingen orkar lyssna på.

Röstning de två veckorna som är kvar till vanliga mellot. Dela ut 10 poäng till bästa bidraget, 9 till näst bästa, osv till 1 poäng, och delad 0 poäng till resten.

Inga diskussioner i mellotråden, bara låtar med lyriktext, och utdelade poäng.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ibland känns det bara så jävla meningslöst.

Jaså? Har jag aldrig upplevt.

Men det gör ju livet också ibland.

Jaså? Det upplever inte jag. Tvärtom.

Och allt ÄR helt meningslöst.

Så talar en sann nihilist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard (oregistrerad)

Hej!

Som jag sa en annan gång, jag har väl det ganska bra. Jag har en mancave med diverse gitarrer, basar, trummor, datorstudio.

Där jag kan sitta och göra det som är det enda jag tycker om att göra... Nämligen, skriva, spela in och mixa låtar.

Men hur kul det än är så vill jag ju naturligt vis inte göra detta för enbart mina egna öron. Det kommer perioder då jag blir så deprimerad över hur meningslöst musikskapande igentligen är. Ingen bryr sig igentligen om vad man gjort. Ibland vill man bara lägga av, men samtidigt är det ju kul. Problemet verkar vara att jag inte är bäst på det jag gör. Jag är väl en medelmåtta. Och jag heter inte Madonna eller något annat stort.

Den senaste låten jag gjort är ( länk nedan). Känner att jag bromsar mig själv i skapandet när jag känner så här

...igentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

VHS (oregistrerad)

Bredda musikintresset med samla på musik grejer, göra filmer till musiken, ha ett syfte med musiken typ sprida ett budskap, dela in i olika projekt, ha ett mål osv. Kanske hjälper att kännas mer meningsfullt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...