Jump to content
Annons

iPad + midi-controller för livemusik och skapande


Pestbarn

Recommended Posts

Har börjat nosa på möjligheten att använda en iPad till att både skapa samt använda till bandets liveframträdanden. Jag använder i dagsläget en extremt simpel setup med en Korg X5D kopplat direkt till ett Behringer Xenyx 802, men både de inbyggda ljuden i X5D samt kontrollerna är kort sagt otillräckliga.

På vår senaste turné lirade jag på en lånad Korg Kronos 61 - fantastisk maskin på alla sätt! Denna passade alla mina behov för live, men eftersom jag inte har 30 000 att lägga på utrustning söker jag ett alternativt sätt.

Det jag söker är tips och råd kring utrustning som, om möjligt, fyller nedanstående krav - med utgångspunkt just kring iPad, då det verkar vara en smidig lösning:

  • Midi-controller med 61 tangenter, funkar t.ex. en Nektar Impact iX 61 eller Alesis V61?
  • iOS-mjukvara - krav på smidig setlist-vy (som den inbyggda i Kronos 61), men även för att skapa egna ljud
  • Ljudkort - behövs det, och isåfall när?
  • Bör vara kompatibelt med Cubase
  • Har läst om Camera Connection Kit, är det fortfarande standarden?
  • iPad - vilken modell rekommenderas?

Jag är helt färsk i detta ämne, så alla tips och rekommendationer uppskattas!

Redigerat av Pestbarn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Hej, hur har det gått, ser att du ej fått svar på dina funderingar. Jag står inför liknande live funderingar med Ipad/USB keyboard. Hur löste sig det hela?

Nån annan som har erferenheter att dela med sig?

mvh Robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...