Jump to content

Redo för mastring? TRH - The sinister unknown

Recommended Posts

Titel: Redo för mastring? TRH - The sinister unknown

Av: JJRockford

Uppladdad: 04 jan 2016

Kategori: Rock/Metal

Låt från kommande skiva med The Rockford Heroes. Känner mig ganska klar med mixen (d v s, att jag har gjort så gott jag kan, inte att den inte kan bli bättre 🙂), och tänkte skicka till mastring. Några förslag till ytterligare förbättringar?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20The%20sinister%20unknown%20151220.mp3

Klicka här för att ladda ner filen

• Gilla 1

Håller med Lindari att du kan jobba mer på trummorna.

Virveln har bra med tryck, men ligger ganska starkt i mixen. Plus att det vore trevligt med lite rum på den.

Pukorna och kicken låter muddiga i jämförelse med andra instrument.

Cymbalerna låter vassa och platta.

Mycket ess i leadsången och framförallt körerna.

Bra och konkreta tips, tack!

Framför allt cymbalerna har jag skruvat och skruvat med, men kommer ingen vart. Några tips och idéer om vad en kan ta sig till?

Svårt att komma med specifika tips, men generellt försöker jag få mellanregistret så balanserat och kontrollerat som möjligt i överhänget. Sedan sätter jag nivåer och eq'ar närmickarna för att komplettera eller förstärka överhänget.

Om cymbalerna ändå låter buskiga eller instängda brukar jag hissa diskanten med ett brett inställt filter. Eventuellt också sänka överhänget i mixen.

Jag använder ofta reverb på överhäng för att ge en rumskänsla, men om jag är ute efter att lyfta fram rum på en specifik trumma (typ virvel) väljer jag hellre att trigga närmicken och välja en sampling med mycket rum.

Angående kick och pukor. Testa att dippa mellanregistret med ett relativt brett filter på närmickarna och svep till du hittar sweetspot. Kolla resultatet mot överhäng och mot övriga mixen.

• 2 weeks later...

Tack för tipsen!

Senaste versionen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20TSU%20160117.mp3

Tror jag börjar nå vägs ände med utgångspunkt från mina nuvarande kunskaper 🙂 Tycker att det låter ok, men ändå lite "ojämnt". Får dessutom detta bekräftat om jag jämför denna och något referensspår (använde just här Dream Theaters senaste, "The gift of music") i en spektogram. DT-låten är mycket jämn och fin i sin frekvensgång, ganska rött mellan 0-300 Hz (d v s, mest energi), sen avtagande jämnt och fint till 16000 Hz.

När jag spelar upp denna så ser en hur det sticker iväg med lite frekvenser både här och där, samtidigt som där också blir hål.

Tjena.

Min spontana är att allt känns avlägset, på ngt sätt...

För mej låter det ganska så mycket demo och den absolut största anledningen till det är trummorna , är jag rädd. Alltså soundet då, spelet verkar det absolut inte vara ngt fel på.

Det känns som att alla trummor ligger DEAD CENTRE vilket är en av anledningarna till att det känns demo-aktigt.

Är dom inspelade med mono-over head eller finns det någon stereobild att få fram?

Om jag skulle mixa det här så skulle jag trigga trummorna med ngt som får dom att kännas fetare och smälligare. Tex Slates Cla-bibliotek.

Sen är dom väldans torra, vilket också bidrar till en känsla av litenhet men det är också enkelt avhjälpt om man triggar.

Så…jag skulle börja med att trigga mej blå och försöka få till ett million dollar-trumsound. =)

Efter det så vore det mesta ganska enkelt, får jag för mej. Bra spätt i sången också så det här ska nog bli bra. =)

Var vaksam på att energin i alla instrument ligger där den ska. tex ngn av körpaketen kändes väldigt mid-igt och dovt. kanske skulle vara öppnare och klarare?

Lycka till! =)

Wooops…Lyssnade på din referens nu… Du är inte så långt ifrån. Dock skulle jag nog snarare ha något som Nickelbacks Something in your mouth som referens. kanske inte stilmässigt men det soundet skulle nog gagna din låt.

Men jag kan ha HELT fel! =)

Tycker det var väldigt bra input oavsett vilket! 🙂

Provade att trigga lite nu ikväll; https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20TSU%20160120.mp3

DT-låten är annars ingen "stenhård" referens, plockade bara fram den eftersom den var helt ny och jag tyckte att produktionen lät väldigt bra, även om låten var sådär.

Gillar Nickelback, tror faktiskt jag har med den låten (eller i a f någon från samma skiva) på min Spotify-lista "Produktionsförslag". Men jag tror att vi inte har fått det tillräckligt tajt denna gång för att få till något liknande ljud, trummorna kom av en massa olika anledningar på sist när allt annat redan var inspelat till klick. Inte optimalt.

En sak som jag tror ställer till det ganska mycket för stereobilden är läcket mellan trummorna. Jag vet inte, det kanske är normalt om en spelar in akustiska trummor, men såhär låter t ex "virveln":

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/TRH%20-%20Stand%20in%20your%20way%20VIRVEL.mp3

D v s, det mest hörs ganska bra och hjälper förmodligen till att flytta in allting i mitten?

Har försöka gate:a bort allt det andra ljudet men det har inte gått så bra. Blir många konstiga bieffekter. Och på virveln är det ändå så lyxigt att virveln oftast är det starkaste ljudet. På pukmickarna är ibland virveln starkare än pukorna.

En sak som jag tror ställer till det ganska mycket för stereobilden är läcket mellan trummorna. Jag vet inte, det kanske är normalt om en spelar in akustiska trummor, men såhär låter t ex "virveln":

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/TRH%20-%20Stand%20in%20your%20way%20VIRVEL.mp3

D v s, det mest hörs ganska bra och hjälper förmodligen till att flytta in allting i mitten?

Har försöka gate:a bort allt det andra ljudet men det har inte gått så bra. Blir många konstiga bieffekter. Och på virveln är det ändå så lyxigt att virveln oftast är det starkaste ljudet. På pukmickarna är ibland virveln starkare än pukorna.

Ja jävlar….det kallar jag läck, det!

Ok…ännu större anledning till att verkligen köra med triggerier.

I en perfekt värld så har man spelat in med så pass lite läck att man kan eq'a och komprimera alla kanaler fritt utan att det händer så sjukt mycket med "läckljuden" men när det INTE är så (typ 9ggr av 10;-)) så brukar jag basera smisket på triggarna och sen ha med originalljuden så pass mycket så att man får lite "live-feeling" men samtidigt aldrig så starkt så att man börjar tappa kontroll över dom separata sounden eller inbördes volymerna.

Leta fram virvel och baskaggesamplingar som känns typ som du vill att det ska låta. Lägg dom paralellt med akustiska baskaggen och virveln. Lek med volymerna. Vilken balans låter bäst? När börjar det kännas maskin, när känns det som att du har kontroll? Om det är mycket dynamiskt finlir i virveltrumman så kanske du får skicka både virvel och virveltrig till en bus och komprimera ihop dom lite så att du får fram pruttandet.

När du tycker att du fått tryck i bd/sd så går du vidare till over head.

Jag skulle försöka få till lite lyx genom att börja med att panorera dina over head's full L-R och sen försöka få fram lite lyxdiskant. Jag vet ju inte hur dina oh låter men jag misstänker att dom kanske är lite kaotiska i frekvensgången och då får du mest försöka tämja mid'en så att den inte honkar och grötar till det för resten av bilden. Kan till slut bli mer cymbalmikar än att dom skänker kött till hela trumset'et.

Pukorna, med tanke på att det säkert är minst lika mycket läck i dom så ska du absolut, oavsett om du tänmkt trigga dom eller ej, klippa bort ALLT mellan slagen och antagligen fade'a ut efter varje insats ganska så brant. Annars får du ett helvete, huh? ;-)

Det finns mycket att säga, känner jag…;-)

Ang tighteten i låten så tycker jag inte att det borde vara ngt som står ivägen för ett eventuellt nickelback sound…worst case så får du väll klippa i gitarrernas timing så att det sitter så bra som soundet kräver. Trist men kan vara värt det.

Ja jävlar….det kallar jag läck, det!

Ok…ännu större anledning till att verkligen köra med triggerier.

Lite expander på det så fixar det sig. Så länge OH låter bra kan man styra upp resten ganska hårt.

Annars får jag nog hålla med att det låter demo. Gitarrljudet är inte roligt, är det inspelat så eller är det amp-simulerat?. Sången glider off pitch ibland. Låten förtjänar en bättre ljudbild tycker jag.

Ja tyvärr låter ju inte mixen jättebra. Synd för jag gillar musiken.

Och angående virveln, nej det är inget normal läck det där. Låter som man använt en stormembrans mick framför trumm-settet snarare än close-mic om det ni var meningen.

Nog var virveln närmickad, men kanske med en mindre lämplig mick? Var inte så inblandad i den biten.

Satt och skruvade lite imorse (framför allt på virvel och överhäng) och försökte ta till mig alla tips här. Expander var ju en väldigt bra grej! Har använt den som finns i IK Multimedias "White channel" (någon slags SSL-kopia). Känns som om det gick att isolera ljuden bättre utan att få alla konstiga bieffektsljud.

Blir det bättre?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20TSU%20160121.mp3

På de flesta låtarna har vi re-ampat gitarrerna (som på t ex denna: http://forum.studio....roes-suffering/ ), men det funkade inte på denna av någon anledning. Vill minnas att det inte gick få tillräckligt lite brus på signalen ut från ljudkortet, trots att det inspelade gitarrspåret i sig låter helt ok. Så något lurt var det. Därfär är det Amplitube 4 på denna. Har även lagt dit en impulsfil på respektive gitarrkanal via Cubase Reverence.

Edited by JJRockford

Btw, angående produktionen i stort; Låter det sämre än förra skivan? 🙂

Vi har hållt på med denna inspelning alldeles för länge nu (ironiskt nog just p g a att trummisen insisterade på att spela in med riktiga trummor istället för digitala, som på förra skivan), så det hade verkligen varit skönt att lägga den bakom sig och jobba vidare med nya låtar. Det finns ju alltid saker att förbättra, men om det i alla fall låter sämre än på förra skivan känns det ändå rätt ok, eftersom den fick strålande kritik i stort 🙂

* Cymbalerna låter tyvärr inge vidare. Vassa artefakter, nästan som om det vore mp3 eller fasfel kanske? Ljudet blir vasst, platt och livlöst. Vet inte heller hur grundinspelningen låter, men OH låter väldigt äverkomprimerade. Överjobbat EQ och kompression?

* Gitarrljudet gissar jag på är antingen transistor eller typ Guitarrig. Jag har fått lära mig den hårda vägen att transistorer/mjukvara är rena döden för köttiga metal-gitarrer. Blir som sagt vasst, frånvarande och extremt svårt att överhuvudtaget få det att ens låta okej. Skaffade för ett tag sedan en Laney IRT-Studio. Bästa budgetinvesteringen jag gjort för att få väldigt bra grund-gitarrer utan krångel eller ens uppmickning.

Med bra trummor och gitarrer är man i stort sett i mål när det gäller rock/metal. Hellre att man har sämre leadsång eller syntar än dåligt gitarrljud och trummor. Själv kör vi digitala (midi)-trummor (via t.ex. Addictive Drums 2) och som sagt IRT-studion. Blir ofta en grymt bra grund att stå på och bygga produktionen därifrån. Låten låter ofta väldigt bra redan vid råmix.

* Cymbalerna låter tyvärr inge vidare. Vassa artefakter, nästan som om det vore mp3 eller fasfel kanske? Ljudet blir vasst, platt och livlöst. Vet inte heller hur grundinspelningen låter, men OH låter väldigt äverkomprimerade. Överjobbat EQ och kompression?

Så kan det nog vara. Hade problem med OH-mickarna eftersom cymbalerna blev så otroligt starka jämfört med resten av överhänget. Ska prova dra ner lite.

* Gitarrljudet gissar jag på är antingen transistor eller typ Guitarrig.

Amplitube 🙂

Jag har fått lära mig den hårda vägen att transistorer/mjukvara är rena döden för köttiga metal-gitarrer. Blir som sagt vasst, frånvarande och extremt svårt att överhuvudtaget få det att ens låta okej. Skaffade för ett tag sedan en Laney IRT-Studio. Bästa budgetinvesteringen jag gjort för att få väldigt bra grund-gitarrer utan krångel eller ens uppmickning.

Jag tyckte att NI GuitarCombos var bra, har alltid fått mycket bättre ljud med den än med GuitarRig. Men det verkar inte finnas för 64 bitars OS 🙁 Har funderat lite över att plocka in lite olika hårdvara, Kemper, Fractal Audio o s v, men det bär emot av någon anledning. Teknikerna i mig säger att det borde gå att få lika bra gitarrljud med mjukvara i datorn som i en "dedikerad dator och mjukvara". Fast det gäller ju då att t ex Kemper släpper sin mjukvara som plugin, vilket jag antar att de inte är så sugna på. Alltid smart när en kan göra mjukvaran beroende av viss hårdvara, typ som Skylanders 🙂

Med bra trummor och gitarrer är man i stort sett i mål när det gäller rock/metal. Hellre att man har sämre leadsång eller syntar än dåligt gitarrljud och trummor. Själv kör vi digitala (midi)-trummor (via t.ex. Addictive Drums 2) och som sagt IRT-studion. Blir ofta en grymt bra grund att stå på och bygga produktionen därifrån. Låten låter ofta väldigt bra redan vid råmix.

Själv hade jag gärna kört med digitaltrummor från början, men trummisen insisterade. Tänker att det nog är så att det går att få bättre ljud med akustiska trummor, men att det samtidigt kräver otroligt mycket mer av studion, studioteknikern, utrustningen och trummisen. D v s, för väldigt många blir det nog de facto bättre resultat med digitaltrummor, oavsett hur oäkta det är...

Nåväl, har skruvat vidare:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20TSU%20160123-2.mp3

Ni som orkar lyssna, skulle bli otroligt tacksam om ni kan göra en jämförande lyssning med en låt från förra skivan (t ex denna:

). Så länge det inte blivit sämre produktion än på förra skivan skulle det ändå kännas ok att släppa detta och sen gå vidare och försöka göra mer rätt från början 🙂

Gamla plattan låter ju lite demo den med men den låter bättre. Gitarrerna är inte burkiga och allt är lite öppnare överlag.

Ni borde skrapat ihop pengar till att spela in hos någon duktig, musiken är fortfarande skönt retro och kommer inte till sin rätt riktigt just nu.

Asch, det var ju synd, hade varit skönt att kunna släppa ifrån sig det här snart 🙁 Men tack för bra feedback! Får försöka skruva lite till. Vete sjutton vad en ska ta sig till med gitarrljudet dock... :/ På de andra låtarna har vi som sagt re-ampat, där tror jag att gitarrljudet är ok.

Jag har hört trumspåren och undrar hur det kommer sig att ditt resultat är inte bättre, ursäkta. Vad för lyssning har du när du mixar? Gitarrljudet är inte alls bra, tyvärr. Det är det svagaste. Sedan äör problemet att du har t.ex. sången som låter något lunda klar så i masteringen när de vill kompensera för den mörka ljudbilden så kommer sången att skära i öronen.

Ni borde nog skicka iväg porojektet till en som kan mixa det åt er eller ifall grundmaterialet (förutom trummorna) är dåligt inspelat så gör om allt men med personer som kan inspelning och får bra resultat. Denna ljudkvalitén kommer göra att nästan inga kommer lyssna på det även ifall låtskrivandet är bra. Känns jobbigt att säga det men jag tror att den är dömd att totalt misslyckas i skicket den är i nu. Tyvärr.

Tack för din uppriktighet!

Jag tänkte nog att det hela tiden skulle ske en förbättring. D v s, om förra skivan blev ok, så borde denna bli bättre. Men ja, jag hör ju gitarrljudet är ganska jobbigt. Tycker verkligen att det borde gå att skruva till något bättre i Amplitube (har senaste versionen), men det blir så där hårt hur jag än skruvar. Gillade NI GuitarCombos som jag hade innan (AC30-emuleringen där är den bästa jag provat, men det verkar inte ens finnas i GuitarRig??). Får prova något annat, tänkte ta hem en demo-version av Positive Grid's Bias och prova i veckan.

Är det lika illa på de andra låtarna? De har ju fått re-ampade gitarrer.

Lyssningen kan absolut förbättras en hel del. Har ett par Yamaha HS-50 som jag tycker känns ganska ärliga, men det är ju lite klena i basen. Så jag kompletterar med ett par Ultrasone-hörlurar, kommer dock inte ihåg vilken modell just nu. Tror det är föregångaren till Pro 750. Ingen direkt akustikbehandling heller, förutom att rummet har snedtak 🙂 Sen är det väl ingen direkt fördel att jag hört materialet till leda vid det här laget...

Får se hur vi går vidare här. Mastringen kanske löser sig ifall den som nu mastrar tycker det är ok att få musik och sång i två stems.

Edited by JJRockford

Den senaste mixen tycker jag trummorna låter bättre. Kanske mest på grund av att överhänget är sänkt i nivå.

Gitarrerna är det svagaste kortet, som fler redan tagit upp.

Det är klart att det borde gå att reda ut det här. Framförallt om den ursprungliga signalen är ren och fin.

Det finns fina stärkarsimulatorer att tanka hem gratis. Kolla LePou och Ignite Amps t exempel. Kan tänka mig att ni hittar något där. Och rätt kabinettimpuls är ofta ännu viktigare än rätt förstärkartopp.

Hej hopp.

Det första jag reagerade på var att gitarrerna låter otroligt instängda och digitala. Hade låtit mycket bättre med annat gitarrljud.

Det är väldigt tunt och nasalt.

Kaggen skulle kunna få mer klick och höjas ett par dB.

Basen är helt ok, kanske skulle behöva göra en dubblett av den ta lowpass och skär bort basregistret och släng på en dist och en chorus. Blanda sedan med den "riktiga" basen efter smak.

Sången tycker jag låter kanon som den är.

Bra jobbat!!

Provade lite snabbt med LePou. Det är lite läggning på gång här hemma, så jag har inte hunnit referenslyssna så noga (vilket i och för sig kanske gör vare sig till eller från 🙂):

Provade även höja lite klick i baskaggen, samt lyfta fram mer av dublett-basen (hade redan gjort ungefär så, efter tips från Yllet, men kanske fegat lite med disten 🙂):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20TSU%20160128.mp3

Ny version (igen...).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10653357/01%20-%20TRH%20-%20TSU%20160204.mp3

Provade att dra ner fx-senden med hall-reverbet aning, samt justerat lite nivåer. Ni hör säkert en massa olika saker, det som jag själv tycker är lurigast just nu är att klura ut ifall leadsången låter ok, samt framför allt om den ligger i lagom nivå till musiken. Har automatiserat nivån genom låten, men har svårt att bestämma för mig själv vad som är lagom.