Jump to content
Annons

Val av midi-kontroller/keyboard


drabant

Recommended Posts

Tjena tjena,

Jag brukar på skoj leka runt i Ableton/FL/Logic och försöker skapa lite balla ljud, men finner det väldigt avigt/onaturligt att använda mus och tangentbord för att pluppa ut melodier och trumsekvenser. När en idé kommer försvinner den ofta under tiden jag försöker hitta rätt bland tangenterna, varpå jag tappar intresset och stänger ned.

En midi-kontroller likt Akai MPK Mini MK2 eller Novation Launchkey Mini MK2 där man har både några pads och klaviatur känns som nästa steg för mig, eller tänker jag fel? Finns det billigare och bättre alternativ med tanke på min (limiterade) kunskapsnivå?

Det jag är ute efter är att kunna trumma in på känn samt spela de ackord på klaviaturen istället för att mappa ut allt i piano roll (eller motsvarande).

Finns det kanske till och med någon enklare lösning?

Tacksam för era tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Jag beställde via nätet en Novation Launchkey 49 (1100:-) som jag använder med Ableton Live.

Den har pads som man kan använda för att spela in-upp olika klipp + en 8-kanals mixer.

Dessutom använder jag en midifotkontroll när jag spelar gitarr för att spela in på olika kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En midiklaviatur är det du behöver. Bra förslag här ovan. Satsa på ett keyboard som har normalstora tangenter då det kan vara lite störande att spela på mini varianterna. De lämpar sig mer on-the-road.

Novation är kända för god kvalite och bra möjligheter för styrning i mjukvara. Kanske det dyrare segmentet dock. Men det finns massor varianter.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=662#rparams=m=s253808593

Ett urval under 1500:- väl o vraka 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej, har denna usb-klav som du kan få köpa

Novation Launchkey 49 (1100:-) som jag använder med Ableton Live.

Novation är som jag förstått det till för Ableton, men nog måste det gå att använda i fler program?

En midiklaviatur är det du behöver. Bra förslag här ovan. Satsa på ett keyboard som har normalstora tangenter då det kan vara lite störande att spela på mini varianterna.

Ok låter bra! Har Akai MKII normalstora trots sitt nätta format? Den vore väldigt behändig att ha, men om ni rekommenderar ett fullstort instrument så får det bli ett sådant.

Tack för era svar!

Edit:

Sorry, läste detta angående Novation direkt efter mitt svar "Of course, if you don’t use Ableton, it’ll automatically map to other major music software too."

Redigerat av drabant
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...