Jump to content
Annons

Kraftigt nedsatt hörsel efter hockeymatch


Björn Lundberg (oregistrerad)

Recommended Posts

Björn Lundberg (oregistrerad)

Hej!

Var på ett utsålt globen i går o kolla hockeymatch och det blev ganska rejält tryck volymmässigt. Stundtals kändes det ju i öronen att det kanske blev lite för mycket och dumdristig som man är satte jag trots allt inte på mig öronpropparna 😕 . Har sedan länge haft en hörselnedsättning på vänster öra och märkligt nog kändes det direkt efter spektaklet som att jag hörde allt mycket klarare i just vänster öra.

Men nu, en dag efter, när jag skulle dra på mig hörlurarna o fixa med en låt märkte jag hur kraftigt allt var pannat åt höger istället, dvs jag hör nu mycket sämre på vänster öra. Vill också påpeka att jag tidigare upplevt att ljudet varit pannat något åt höger men inte som det jag upplever nu.

Är bara 16 år och just musikproduktion är något jag vill kunna fortsätta med i framtiden och man blir ju lite nojjig när man gör en sån här upptäckt.

Kan detta vara en permanent hörselskada eller kan det komma att bli bättre med tiden?

Redigerat av Björn Lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan nog bli bättre, har själv haft ringande i örat och distortion på ett öra som gått över. Använder efter det alltid öronproppar utan undantag. Skiter fullständigt i om det ser töntigt ut.

Undvik att belasta örat alltför mycket, använd öronproppar om du måste och håll tummarna. Gå till läkare om några dagar om du är orolig. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Björn Lundberg (oregistrerad)

Det kan nog bli bättre, har själv haft ringande i örat och distortion på ett öra som gått över. Använder efter det alltid öronproppar utan undantag. Skiter fullständigt i om det ser töntigt ut.

Undvik att belasta örat alltför mycket, använd öronproppar om du måste och håll tummarna. Gå till läkare om några dagar om du är orolig. 🙂

Jo förhoppningsvis! Hade ju med mig öronproppar men alla är så stora för mina hörselgångar så tänkte nog för mycket på att det skulle se knasigt ut. Varför finns det inga små och diskreta öronproppar... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn Lundberg (oregistrerad)

Hoppas det är en vaxpropp. Det bildas väl mer vax när man utsätter sig för oväsen...

Om alla frekvenser, inte bara diskanten, blir pannade till det andra örat kanske det beror på vax?

Ja, jo, man får ju hoppas. Har nog alltid haft en dipp vid midfrekvenserna på vänster öra, så det är dom som faller bort där nu och det är svårt att avgöra om de hörs mer/mindre. Annars hör jag diskanten och basen bara att det är lägre i volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis blivit av med väldigt lustiga symptom på mitt vänsteröra pga förkylning. Ett av symptomen var att höga frekvenser som t.ex. cymbaler, sibilants, mm, lät som om de kodats av uråldrig mp3 kodare i 128kbps eller lägre. Väldigt konstigt att ha då jag inte tål dåligt lossy ljudkvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn Lundberg (oregistrerad)

SKa tillläggas att jag fick liknande sympton på högra örat efter en annan hockeymatch men det ordnade sig efter en tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn Lundberg (oregistrerad)

Märkte nu en annan konstig sak. Verkar nämligen som att mitt ljudkort och hörlurar kan bidra starkt till panoreringseffekten (puuh). Switchade nämnligen bara på hörlurarna o vips så vart ljudet smått pannat åt vänster istället, på det öra jag hör sämre på, samma sak hände när jag byte plats på left och right på högtalarna. Kan det vara ljudkortet som är obalanserat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...