Jump to content
Annons

Tips på små billiga men hyfsade datahögtalare?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har typ alla j-a utrustning som finns för att lyssna i studion o PA, men frun har bara MACens fjutthögtalare att lyssna på Spotify genom. Önskar tips på billigt datahögtalare som inte låter allt för illa. Typ pytte sub o pyttepytte sateliter.

Kan nån av Clas O´s grejer vara nåt?

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?gclid=Cj0KEQiA7rmzBRDezri2r6bz1qYBEiQAg-YEtpXc3bQbYiVqyqxP96gSTw6PD5PGKt0gNe3Fc3PR_r0aAt298P8HAQ&gclsrc=aw.ds&N=0&didyoumean=true&Ntk=All&Ntt=datorhögtalare&Nty=1&D=datorhögtalare&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har hon alltid laptopen på samma ställe? Annars tror jag definitivt att hon mer kommer att uppskatta någon allt-i-ett-högtalare (gärna med trådlös anslutning). Min personliga favorit är Bose Soundlink Color, en extra smart detalj är att den laddas med en vanliga USB-kabel från någon av ens befintliga mobil-laddare (eller datorn), vanliga micro-USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon alltid laptopen på samma ställe? Annars tror jag definitivt att hon mer kommer att uppskatta någon allt-i-ett-högtalare (gärna med trådlös anslutning). Min personliga favorit är Bose Soundlink Color, en extra smart detalj är att den laddas med en vanliga USB-kabel från någon av ens befintliga mobil-laddare (eller datorn), vanliga micro-USB.

Det är en stationär iMac. Bose kostar väl lite mer, men en sån liten burk kanske är bra även på husvagnsturen mm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Altec Lansing ATP3 (sub+satlliter). De låter riktigt bra för att vara datorhögtalare. Min sambo har ett par Logitech Z523, men de låter ganska platt, så dem skulle jag inte rekommendera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en stationär iMac. Bose kostar väl lite mer, men en sån liten burk kanske är bra även på husvagnsturen mm...

Bose är väl väldigt dåligt ansett i hifi-kretsar, och det finns säkert många som tycker de är överprisade. Själv har jag dock varit otroligt nöjd med de Bose-prylar jag köpt, vilket hittills sträcker sig till ett par Triport-lurar samt då Soundlink Color. Triport-lurarna har jag på jobbet för att nöjeslyssna i, vilket de är fantastiskta till. Otroligt lätta och bekväma, dessutom låter typ all musik bra i dem. Värdelöst för referenslyssning m a o 🙂

Color-högtalare köpte jag mest av en slump, var inne på NetOnNet och såg ett återlämnat ex för halva priset. Men är väldigt nöjd med köpet. Tycker ljudet är klart behagligare än den liknande högtalaren från Cambridge som jag köpt på Hifi-klubben för ungefär samma pris som en Soundlink Color kostar. Lite sämre batteri-tid dock, däremot behändigare format när en är ute och reser. Och jag gillar verkligen detaljen att jag kan ladda högtalaren med samma laddare som till telefonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter lite i samma sitts... Jag anser att min fru förtjänar bättre ljud ☺️

Sedan tidigare har jag ett par trevliga ALR Jordan högtalare som låter bra. Men de används inte... 😳 Så jag har precis köpt en liten förstärkare till frun i julklapp, och det kommer att bli ett ordentligt lyft i ljudkvalité för henne.

Återstår att se om hon delar min uppfattning 😄

Lådor: http://www.alr-jordan.com/en/topnavigation/entry.html

Förstärkare: http://www.ljudfokus.se/produkt/dayton-audio-dta-120-svart-forstarkare/6700/

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Köp en billig och/eller begagnad kompaktstereo om du hittar någon. Och om det finns plats för den vid datorn. Kan vara skönt med lite EQ på stereon om man streamar mycket ljud och videos från nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

dem suger..

Men monitorer för typ under tusenlappen brukar vara helt befriade på bas. Inte kul. Så låter ju nästan iMacen...

Håller inte med om att dom suger. Tycker tvärtom att dom för det priset ger en balanserad återgivning av i stort sett hela frekvensspektrumet.

Men det är ju inget system jag skulle vilja mixa i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om att dom suger. Tycker tvärtom att dom för det priset ger en balanserad återgivning av i stort sett hela frekvensspektrumet.

Men det är ju inget system jag skulle vilja mixa i.

Jag litar mer på en som skriver att "dom inte suger", än på nån som skriver "dem suger".. 😆... Haha, det har ju inte med saken att göra, men jag kan aldrig ta en person på allvar om denne skriver "dem suger"...

Är det lite tryck i dem då? Frun bryr sig nog inte om frekvenskurvan så mycket, men lite vill hon nog kunna fläska på när hon spelar. De får väldigt bra recensioner har jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logitech Z-4 verkar inte finnas längre? Jag gick på Siba o lyssnade på de här

http://www.siba.se/searchresults?query=c7408+trust

Tyckte det lät riktigt bra så jag köpte dom. Lyssnade även på en Logitech med sub + två satteliter, men den hade fulare ljud o kostade över 1400.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...