Jump to content
Annons

Två ljud samtidigt, använda modulationshjulet för att styra volym på ETT av dom?


Bierball

Recommended Posts

Jag har lånat en KeyRig 49 som jag använder för inspelning och övning. Har läst i manualen hur man kan programmera modulationshjulet så man istället kan ställa volymstyrkan på det ljud man använder med det. Det funkar men då blir modulationshjulet en global volymkontroll och jag har två kanaler i Logic med varsitt ljud (båda från EXS24), ett piano och ett stråkljud och skulle vilja kunna styra ENDAST stråkljudets volym med modulationshjulet, hur gör jag då? Hoppas jag gör mig förstådd, detta med midi är en djungel för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt inte modulationshjulet kontrollera volymen, utan välj expression pedal istället. Den controllern har högre upplösning, så att du slipper hacken som det brukar bli med volymen, som har grövre upplösning.

Logic kan jag inget om, så jag vet inte var man gör inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Modwheel har CC1 och expression (volym) har CC11, du får mappa så att mjukvaran tolkar Modwheel som CC11 eller använd en MIDI-plugin före signalen når mjukvaran eller programmera i själva synten. Mer om CC numbers

http://www.nortonmusic.com/midi_cc.html

Pianot reagerar troligen inte på ModWheel, gör den det får du stänga av detta i piano-mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du styra volymen på stråkarna oavsett vilket instrument du spelar ?

Eller vill du styra volymen bara på det instrument du spelar på ?

Använder du en trackstack för att spela båda instrumenten samtidigt ?

Går att göra på så många olika sätt i Logic, vad har du provat ?

Kolla upp ”Automation Quick Access”, ”Smart Control assignments” och ”Controller assignments” i manualen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du styra volymen på stråkarna oavsett vilket instrument du spelar ?

Eller vill du styra volymen bara på det instrument du spelar på ?

Använder du en trackstack för att spela båda instrumenten samtidigt ?

Går att göra på så många olika sätt i Logic, vad har du provat ?

Kolla upp ”Automation Quick Access”, ”Smart Control assignments” och ”Controller assignments” i manualen 😉

Tusen tack, det fungerar och jag fattar till och med 🙂 En ovanlighet när det gäller sånt här, jag spelar mest gitarr. Smart Control Assignments kommer jag att använda flitigt i framtiden. BTW, vad är en "trackstack" för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...