Jump to content
Annons

Windows 10 - vågar man uppgradera?


oioioi

Recommended Posts

Annons

När jag uppgraderade från 7:an till 8:an (eller om det var från XP till 8:an) så hade MS något verktyg som kollade vad som var kompatibelt.

Själv har jag ofta svårt att motstå uppgraderingar, bär alltid på någon slags förväntning om att något riktigt bra ska hända. Men krasst sett, funkar datorn för det du gör och allt flyter på smidigt så är det ju verkligen mest en risk att uppgradera. Risken är ju att du får tillbringa dagar med teknikstrul istället för att göra musik. Speciellt om du bara uppgraderar för själva uppgraderandets skull. Är det någon specifik funktion en verkligen behöver i uppgraderingen kanske risktagandet känns mer befogat.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Uppgraderat från 7:an till 8:an och sen 10:an utan något som helst problem. Nu kom det en uppdatering för 10:an och därmed ändrade sig Id numret och blev lite strul med några pluggar men det gick snabbt att åtgärda. Så ja, uppgradera. Du får en snabbare dator dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått rätt har du inget val såvida du inte stängt av automatiska uppdateringar.

Och har du inte gjort det har windows redan, utan att meddela dig, laddat ner windows 10 till din dator och förberett en tvångsinstallation.

Kolla direktivet: C:\$windows.~BT

Är den mappen, som på min stationär dator, typ 26kb så kör du ej automatiska uppdateringar. Men ligger den på mellan 3-6gb misstänker jag att det är kört. Kört om man som jag inte vill ha W10 will säga.

Redigerat av Ziggy
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte tro att det är några problem. Jag har fortfarande Win7, som funkar suveränt - men min SSD är lite för full för att jag ska våga mig på att uppdatera. Har köpt en dubbelt så stor SSD och ska klona den nuvarande systemdisken dit, för att sedan göra uppgraderingen.

Win8 eller kanske snarare 8.1 har inneburit en del strul - men vad jag har förstått, så är eventuella problem där utbenade i och med Win10, så hade jag kört Win8 hade jag inte tvekat en sekund. Med Win7 kan det förstås kännas lite nervöst eftersom 7:an funkar lysande, men jag har läst så många positiva omdömen om 10:an, att jag inte har några tvivel längre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka problem då i 8.1? Jag upplevde inga som helst

Det har varit trassel med vissa USB-prylar, eftersom Windows tog bort bakåtkompatibiliteten i sin inbyggda USB-driver när de gjorde förändringar i sin hantering. Det innebar att vissa prylar som förlitade sig på Microsofts gamla driver som körde på fint i Win8.0, helt enkelt slutade fungera efter uppgradering till 8.1.

Prylar som har haft dedikerade drivers, har det förmodligen inte varit problem med, eftersom man ju då ersätter Microsofts driver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppgradering klar.

Varken Cubase eller iLok fungerar,,, Får kolla på det imorgon...

Installera nya drivers för iLok och eLicenser, så borde det nog bli ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...