Jump to content
Annons

Folkhögskoleutbildningar i musikproduktion


kamratjohansson

Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har planer på att läsa musikproduktion på folkhögskola till hösten och undrar helt enkelt hur landet ligger. Var finns de bästa utbildningarna? Vilka erfarenheter har ni? Finns det något annat en bör tänka på (exempelvis: olika inriktningar för digitalt, elektroniskt, akustiskt m.m.)?

Själv vill jag troligtvis främst jobba relativt old school men vill självklart även få möjlighet att bredda mig och lära mig aktuell mjukvara och så vidare.

Eftersom det varierar med tiden vilka skolor som är bäst så ställer jag denna fråga eftersom andra trådar på ämnet är så gamla. Har jag missat någonting så får ni jättegärna hänvisa!

Tacksam för alla tips! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Om man pallar med lite religiöst så finns ju Liljeholmens fhsk. Är själv ateist men fick ändå gå musikteknik kursen där men det var 1995 så det kanske är annorlunda nu. Men det var helt ok utom just då att man åkte på att närvara på lite som lucia och sånt. Bra musiker och bra sångare i massor och bra lärare i alla fall då. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

CHAE! Tack för tipset.

Har du själv gått denna utbildning? Eller har du bara hört att den skall vara ovanligt bra?

Efter tre år på Oskarshamns fhsk (musiklinjen) provade jag till Liljeholmens (samtidigt som jag sökte musikproduktion på Linköpings universitet) back in the day. Kom på båda utbildningarna men valde universitet. Verkar vara en bra utbildning dock; en tjomme som sökte Liljeholmens hade jag lite kontakt med efter sökningen sa att han stormtrivdes och utvecklades enormt på bara ett läsår. Ett tips; har du möjlighet så gör ett studiebesök på skolan i fråga. Be att få prata med människor på plats och kika runt i lokalerna. Då får du dig en bra överblick. Så gott som alltid är både eleverna och skolan väldigt glada över att få utomsockens studiebesök ☺️

Om du sedan måste göra ett arbetsprov så måste du ju åka till skolan i fråga i vilket fall som helst och har du bara lite framförhållning så kan du säkert få en guidad rundtur på området och i lokalerna. När jag sökte Ransäter fhsk så fick vi som sökte en rundtur och det kändes ju kul att få kika runt lite.

F ö tycker jag att folkhögskoleplugg är en skön utbildningsform men som med all annan utbildning så är det precis vad du gör det till. Oftast är det även en tämligen stor spridning på både ålder och kompetens så möjligheten att hjälpa varandra är stor. Studioräven Göran 50+ kanske är en hejare på att tracka trummor på rullbandare men har inte en susning hur man ens använder sig av en dator medan Kricka, 23 proddar EDM i FL men vet inget om hur man mikar en gitarrstärkare eller ens har rört en elbas.

I projekten får de här båda (och några till) möjlighet att jobba tillsammans och dela med sig av sina respektive kunskaper.

Kort sagt; en skön skolform helt enkelt 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: savtfel och tillägg

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja fan tror inte att Liljeholmens fhsk har sänkt nivån sen förr förmodligen tvärt om. Kompetenta lärare fanns det då och flera finns kvar idag också ser man på hemsidan. Men som sagt där är det en kristen huvudman så det åker man på att palla med. Fin miljö som fanken också men det är det nog som regel på alla folkhögskolor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv gått på Liljeholmen 2005-2007. Visst var det en bibellinje där men det var inget som störde, tvärtom. Många sköna människor som gick där. (Är själv ateist) Det enda som jag var tvungen att göra var att vara med på en lektion som hette Tro och liv. Den hade vi regelbundet under läsåret. Den var alla tvungna att vara med på, ett krav från huvudmannen. Denna lektion tyckte jag var intressant dock, vi satt mest och diskuterade om livet och sådana frågor. Inte nödvändigtvis kristna frågor. Med nog om det! Vad tyckte jag om utbildningen?

Jag tyckte att den var suverän! Just det faktum att vi var fyra stycken i MP klassen och vi hade tillgång till studion dygnet runt. Bra mickar också. Ett stort liverum som tidigare hade varit TV studio. Ett kontrollrum med bra akustik (ritat av Ingemar Ohlsson). Så bra utrustning. Dock var läraren inte superbra då han inte gav oss så mycket tips, han ville att vi skulle upptäcka saker själva. Han tänkte att man lärde sig mer då, vilket det ligger en viss sanning i. Men nu vet jag att de har en ny lärare så det har förmodligen ändrats.

Sen är folkhögskolelivet helt awesome. Kör du på det så se till att du bor på skolan! Man kommer väldigt nära alla elever och lärare.

Annars finns det en grym utbildning på Örebro Universitet som jag håller ännu högre. Fantastiska lokaler och utrustning, grymma lärare som själv jobbar i branschen. Många snäpp högre än Liljeholmen. Både utrustningsmässigt och lärarmässigt. Den är inte en renodlad ljudteknikutbildning dock utan lika stort fokus ligger på låtskriveri. Dock gick det att styra lite själv. Gick där 2011-2013.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] där är det en kristen huvudman så det åker man på att palla med. [...]

Har själv gått på Liljeholmen 2005-2007. Visst var det en bibellinje där men det var inget som störde, tvärtom. Många sköna människor som gick där. (Är själv ateist) Det enda som jag var tvungen att göra var att vara med på en lektion som hette Tro och liv. Den hade vi regelbundet under läsåret. Den var alla tvungna att vara med på, ett krav från huvudmannen. Denna lektion tyckte jag var intressant dock, vi satt mest och diskuterade om livet och sådana frågor. Inte nödvändigtvis kristna frågor. [...]

Det där med att det är en "kristen huvudman" brukar inte vara några problem såvida man inte på allvar har sjukt stora problem med den kristna trosinriktningen i allmänhet. Jag är själv ateist och agnostiker men hade en sjuhelvetes massa bra och intressanta diskussioner med både troende och icke-troende. Dessutom läste min ex-fru till kantor och hennes kurskamrater var ashäftiga. (Självfallet var vi som gick allmän musiklinje coolare men det är en annan historia 😛 ).

På O-hamns fhsk var det högst frivilligt att delta i (de mer) kristna samkvämen men korvgrillning är alltid trevligt oavsett om det sjungs psalmer eller fyllevisor på ett studentrum efteråt 😉

Håller med ostfisk; jag hade ett par helt fantastiska år på folkhögskolan och jag ångrar inte en sekund att jag pluggade den skolformen.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...