Jump to content
Annons

Vad har Watt-värdet för effekt på det uppspelade ljudet?


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena! (edit: jag upptäckte att ordet "effekt" kan låta som ett skämt när det används så nära ordet watt, men jag menar alltså inverkan).

Jag har ett digital piano som har 2x7W högtalare vilket verkligen är en låg effekt, särskilt om jag jämför med en aktiv närfältsmonitor (vet dock ej vad skillnaden är mellan aktiv och passiv vad gäller högtalare eller monitorer) som: http://www.thomann.d...udio_bx5_d2.htm

Den har 70W per högtalare och det är alltså 10 ggr starkare effekt. Det jag funderar på är hur ljudet påverkats av monitorer/högtalare (rekommenderas monitor eller högtalare till ett digitalt piano om man bara vill få ett fylligare/bättre ljud än vad man får av inbyggda högtalare) med högre effekt/watt?

Vilka slags monitorer eller högtalare hade ni rekommenderar till mitt digitala piano? (Kawai ES-100 😎 Min budget ligger på max cirka 3tkr.

Tack för svar på förhand! / Max.

Redigerat av maxkarlstedt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Egentligen ingen att tala om när det inte står någon annan referens. Det anger bara hur stor effekt eller hur mycket ström som den klarar av att förbruka. Om man ska räkna på det så måste man egentligen veta effektiviteten (eller känsligheten). Det blir för krångligt för mig. 🙂 (från 7 till 70W är det ca 10dB vilket ungefär motsvarar en upplevd fördubbling dock).

Titta istället på uppmätt ljudtryck (oftast på 1m) och frekvensgång (gärna en kurva) om du vill få ett hum om högtalarna är ok. Det bästa är förstås att provlyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Watt är som sagt ett mått på spänning * ström = effekt, och säger extremt lite i ljudsammanhang. Tillverkare använder det ofta som ett mått på hur bra någonting är. Lägg därtill att det finns olika sätt att mäta watt på. Därav anledningen att några små datorhögtalare för 9:90kr kan ha 1000 låtsas-watt.

Därför påstår jag att i ljudsammanhang, för hem och studio, är watt i det närmaste ointressant. Det enda gången det är intressant ö.h.t. för oss hem- och studio-människor är när man ska para ihop högtalare och förstärkare, men även då måste ta uppgifterna med en hink salt.

Mycket bättre som påpekats tidigare, är hur högt högtalarna spelar. Jag brukar även använda membranstorlek då större högtalare ofta spelar högre och längre ner i registret (vilket ofta blir fylligare ljud).

Om du bara vill ha bättre ljud än de inbyggda högtalarna i ett digitalpiano skulle jag satsa på något 2.1 sub-sat-system för några tusenlappar, då just billigare (edit: se. mindre) nätfältsmonitorer ofta är väldigt tunna i basen, även om de ger ett rent och klart ljud. (Det gäller de BX5or du föreslog.) T.ex. M-Audio AV32.1: http://www.thomann.d...audio_av321.htm

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...