Jump to content
Annons

Skärm 2016 - Vad har ni för skärmar?


laban1

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Min Dell 2560x1600 är ganska OK. Har funderat på 4K byte men jag hittar ingen vettig KVM switch som är i rimlig i pris. Det är tyvärr inte LED backlight så den drar några hundra watt mer än vad som är roligt på sommaren. Men om man fick välja så vore det inte helt fel med 2x27"@4K.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skala om är en big no-no, ser verkligen inte bra ut.

SJälv har jag dock lite olika; till DAW:en i studion har jag två Samsung 27":are TFT med standard-upplösningen för 27:or inom datorer, vad det nu var, och en professionell men gammal Sony video-monitor för playout.

Hemma/video-redigeringen har jag Benq och en 45" plasma. Den ena Benqen är en 27" LED med 1080p, och den andra är en 19" LED med 1440x900 upplösning. Ingen aning om vad de har hör hertz, men de var billiga och funkar grymt.

Plasman var inte billig, men den är grym till att kolla färgerna i.

Som närsynt är det inte helt dumt med lite mindre högupplöst 27:a till surf & lek. På DAW:en är det dock inga problem med den fulla upplösningen. Skriver inte på den ändå, och har inga problem med att se texten. Längre texter hade dock blivit jobbiga då de är en meter ifrån mig med ett mixerbord emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu ingen till min MB Pro men jag kommer troligtvis att köpa DELL U2515H som jag anser vara det bästa i sin prisklass just nu. Bra recensioner på den med.

Om pengarna räcker när det är dags kanske det tom blir en Philips BDM4065UC, vore smutt =P

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

2560*1440, som det är på min, tycker jag funkar superbra.

Skala om är helt förkastligt. Det blir inte alls lika bra bild om man gör det, utan man ska alltid använda den korrekta upplösningen för skärmen.

Se bara till att du inte har ett grafikkort med bara 1GB VRAM... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2560*1440, som det är på min, tycker jag funkar superbra.

Eftersom jag vet att du använder Cubase (8 antagligen):

Hur funkar det med Cubase, vad får du plats med?

Har du mixer och proj-window sida vid sida eller hur gör du?

Hur går det att läsa text, och har vad har du för avstånd till skärmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag vet att du använder Cubase (8 antagligen):

Hur funkar det med Cubase, vad får du plats med?

Har du mixer och proj-window sida vid sida eller hur gör du?

Hur går det att läsa text, och har vad har du för avstånd till skärmen?

Tidigare körde jag med två 17"-skärmar bredvid varandra, med projektfönstret i ungefär vänster halva och mixer+pluggar till höger, så jag har fortsatt med samma uppställning, bara att jag slipper skärmarnas kanter i mitten - och har mer utrymme på höjden. 🙂

Höjden är ju viktig för att få plats med många spår när man vill det, så det är kanonbra!

Text är inga bekymmer. Jag gör allt på samma dator och kör både Cubase, Word, surf, mail och allt annat på samma skärm. Avstånd ca 60-70cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

så jag har fortsatt med samma uppställning, bara att jag slipper skärmarnas kanter i mitten - och har mer utrymme på höjden. 🙂

Vad tycker du om storleken 27", skulle du vilja ha större om du inte skulle behöva tänka på priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att tum på skärm inte har något med upplösning att göra. 1920×1080 är fortfarande samma upplösning oavsett om det är 24" lr 27". Pixeltätheten blir dock bättre på 24" i det fallet. Är ytan för skärm minimalpå ditt bord försök få högsta möjliga upplösning på den storleken som passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Asus skärm och Asus gtx 960 4 gb + en samsung 32 tums tv. Aoc skärm, Benq och nån som jag inte kommer ihåg namnet på samt en 50 tums tv på en annan dator. En Aoc till datorn i garaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte gillar med Imacen? Är det skärmen i sig eller hela konceptet?

Nä konceptet gillar jag, har haft iMacar sen 2006. Men skärmen är en besvikelse då den har ett högfrekvent flimmer som är väldigt ansträngande för ögonen. Har konstaterat att det inte är något fel på just den utan det är genomgående. Och de flesta är inte känsliga mot det så därför har det inte blivit något större ståhej. Men för mig är det omöjligt att använda den mer än någon timme om dagen. Vilket är synd för upplösningen är ju fantastisk på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hmm det låter riktigt surt dom är ju inte gratis direkt heller. Det värsta är väl att det inte finns så mycket desktop varianter att välja på på mac sidan nu. Men det behöver ju inte vara en desktop men en liten laptop skärm jämfört med tex 27 tums Imacen om det är en sån du har blir ju ganska stor.

Men en PC funkar ju fint också dvs om man vill gå över till windows.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör vidare på mina två Apple Led Cinema 24" sen 2010 då jag köpte min Mac Pro.

post-6091-0-16441500-1449615331.jpg

Men jag har börjat se så förbannat dåligt så jag funderar på att byta till två stycken 27"

Kan ju tyckas helt galet. Men så som jag har det nu med uppsättningen med monitorer, skrivbord och ergonomi så skulle det faktiskt gå 🙂

Jag har måttat och testat och det får plats utan att jag behöver ändra nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på 27" idag, hade tyvärr inget att dema på 2560 x1440 upplösningen så jag vet inte hur det tar sig ut när man kör program. Slog mig bara att 27" såg mindre ut än jag trodde. Vad säger ni, skulle ni vilja ha större skärm än 27"? Hur är det med 32" och 2560x1440 upplösning, blir det lagom att läsa ?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på 27" idag, hade tyvärr inget att dema på 2560 x1440 upplösningen så jag vet inte hur det tar sig ut när man kör program. Slog mig bara att 27" såg mindre ut än jag trodde. Vad säger ni, skulle ni vilja ha större skärm än 27"? Hur är det med 32" och 2560x1440 upplösning, blir det lagom att läsa ?

De enda 32" med 2560*1440 som jag har sett, är vanliga LED - så det är sämre färgåtergivning än det är på IPS, som jag kör med, så en sådan hade jag bara blivit irriterad på - och så skulle det kanske kännas som lite slöseri med större bildyta utan att det går in fler pixlar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag letade länge efter en någorlunda vettigt prissatt skärm med bra färgåtergivning men sen efter att ha läst på lite så verkar det som att det nog inte finns helt enkelt. Så jag köpte en 32 tums samsung tv som funkar ok. Skulle ju ändå bara ha skärmen till skrivbordet och alla rekommenderade ett monitor kort och en riktig skärm för videon. En riktig skärm som har korrekt färgåtergivning kostar lite kan jag säga.

Testade en AOCs 4k skärm från netonnet och den var ok men inte mer min samsung tv är bättre faktiskt. Dessvärre så laggar den ju om man kör den via grafikkortet men det gör jag inte så det spelar ingen roll för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...