Jump to content
Annons

Inspelningsrum av laduloft - Akustik?


Foley

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha synpunkter på ett studiobygge jag håller på med.

Lokalen är ett loft i en lada som är helt byggd i trä. Tanken är att isolera väggar och tak samt sätta in fyra takfönster för att få in ljus i lokalen. Det kommer bli träpanel över väggar och tak samt ett golv gjort av furu.

Min dröm är att det ska gå att repa i denna lokal, samt att kunna göra inspelningar med så många instrument samtidigt som möjligt = exempelvis trumset, bas, ak. gitarr, elgitarr och piano. Vi spelar folkrock med ett sound liknande The Band och Rolling Stones mer akustiska plattor (Exile on Main Street). Spelar just nu in våra låtar i en studio i Stockholm, men hoppas någon gång kunna föra över den processen till landet.

Just nu känns rummet någorlunda dött akustiskt sett, men när panel och golv kommer upp förväntar jag mig mer studs.

Vad tror ni? Skulle lokalens utseende kunna möjliggöra ett gott rumsljud? Eller skulle man kunna akustikbehandla sig till något som fungerar? Sitter och funderar på utplacering av eventuella basfällor, diffusorer och absorbenter i övrigt. Mycket tacksam för alla tips jag kan få för att optimera detta bygge, både från grunden och detaljerat senare!

Mått på rummet (se bild).

Golv: 10 m x 5 m

Vägghöjd: 1,2 m

Takhöjd från mitten av rummet: 3,1 m

Mvh Foley

post-31265-0-88826100-1447719359_thumb.png

post-31265-0-50614100-1447719502_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Noen av det viktigste å få på plass er god basskontroll. Det er fundamentet i musikken. Så det behøvs effektive og bredbåndete bassfeller.

Til øvre frekvensromåde ville jeg har prioritert en kombinasjon av demping og diffusjon. Gjerne produkter som diffuserer de høyeste frekvensene og demper lengre ned. Det vil være et frekvenslinært tiltak siden hele refleksjonen blir behandlet. Samtidig bevarer du mer energi og ambiens.

Noen steder, hvor avstanden tillater det kan det også brukes bredbåndete diffusorer.

Akustiske tiltak vil være behov dersom man skal ha et virkelig godt lydemessig rom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Noen av det viktigste å få på plass er god basskontroll. Det er fundamentet i musikken. Så det behøvs effektive og bredbåndete bassfeller.

Til øvre frekvensromåde ville jeg har prioritert en kombinasjon av demping og diffusjon. Gjerne produkter som diffuserer de høyeste frekvensene og demper lengre ned. Det vil være et frekvenslinært tiltak siden hele refleksjonen blir behandlet. Samtidig bevarer du mer energi og ambiens.

Noen steder, hvor avstanden tillater det kan det også brukes bredbåndete diffusorer.

Akustiske tiltak vil være behov dersom man skal ha et virkelig godt lydemessig rom.

Låter som bra tankar! Bör man ta dit någon som med instrument kan mäta ut problemområdena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra bästa är att mäta rummet.

Jag håller med! Ta hjälp av akustiker redan INNAN du planerar vidare. Rummet ser ju storleksmässigt riktigt fint ut så det finns ju förutsättningar att göra något riktigt bra. Då du kommer behöva lägga ned en ganska rejäl slant i material/arbetstimmar så se till att få det så rätt det bara går innan du gör något rent byggmässigt, det kommer du tjäna på till slut.

Första frågan är: måste du ljudisolera så att inga eventuella grannar störs eller är det bara akustiken som du måste tänka på? Om du inte behöver ljudisolera i princip något kommer det ju bli SJUKT mycket billigare och mycket lättare.

När man ljudisolerar riktigt bra så blir ju rummet otroligt tätt och allt ljud stannar kvar i rummet, medans om man inte behöver tänka på att ljudisolera så kommer mycket ljud, speciellt bas, att läcka i diverse små springor och då kunna absorberas i tex väggarnas/takets isolering. Givetvis hörs det ju mer ut när det spelas musik om det är dåligt ljudisolerat men med lite tur så bor det ingen i närheten och det är ju det absolut bästa och billigatse. 🙂

Själv så har jag grannar nära mitt studiorum så jag var tvungen att isolera så bra som möjligt och oj vad material det går åt, minst dubbelt så mycket av allt plus att man måste akustik reglera rummet mycket då det blir så attans tätt. Kolla gärna in mitt bygge: http://forum.studio....tteraenggarage/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen ljudisolering kommer att krävas! Närmsta granne är över en kilometer bort 🙂

Dvs - bara akustikbehandling för att det ska låta bra i rummet, och som sagt, förhoppningsvis så bra att man kan göra liveinspelningar.

Låter bra med att mäta, dock är min budget något låg, får kolla upp vad sådant kostar helt enkelt!

Ska kolla in ditt bygge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen ljudisolering kommer att krävas! Närmsta granne är över en kilometer bort 🙂

Dvs - bara akustikbehandling för att det ska låta bra i rummet, och som sagt, förhoppningsvis så bra att man kan göra liveinspelningar.

Låter bra med att mäta, dock är min budget något låg, får kolla upp vad sådant kostar helt enkelt!

Ska kolla in ditt bygge!

Ahhh, toppen, grattis till det! Kommer ju göra det hela otroligt mycket enklare! 🙂 Det brukar kosta mellan 1500 till 4000 att få någon att mäta och ge förslag på akustik åtgärder baserat på mätningarna, känns som att det är jäkligt mycket billigare än att smälla ihop åtgärder som inte funkar. I min förra studio byggde jag absorbenter och höll på och bara smällde upp på måfå det blev inte alls bra och jag slängde både tid och material kostnader i sjön, uff...

Håll oss uppdaterade när du bygger, byggtrådar är ju det bästa som finns tycker jag. 🙂 Lycka till! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Nu är bygget färdigt vad gäller isolering, värme etc!

Som ni skriver ovan verkar ju en mätning av en expert som kan ge instruktioner för akustikbehandming en rimlig åtgärd nu! Har ni några rekommendationer på företag/personer? Studion är lokaliserad i Örebrotrakten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar lokal! Om den var min skulle jag förstås vilja ha en slamrigare del i ena änden och en mer torrdämpad i den andra.

Apropå Stones; på orginalinspelningen av Street Figthing Man spelades gitarrerna enbart på akustiska gitarrer som spelades in normalt med typ Neumann mickar framför. Sen reampade de o körde det akustisk ljudet genom gitarrförstärkare, så det är det ljudet som hörs på skivan. Det helakustiska är säkert också med lite grann.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är bygget färdigt vad gäller isolering, värme etc!

Som ni skriver ovan verkar ju en mätning av en expert som kan ge instruktioner för akustikbehandming en rimlig åtgärd nu! Har ni några rekommendationer på företag/personer? Studion är lokaliserad i Örebrotrakten!

Hur löste du det med värme och ventilation? Är den byggd för att kunna brukas året om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Ventilationen löste sig lätt då de fönstren vi satt upp har en ventilationsfunktion. Har löst värmen med en varmluftspump - hållt värmen väldigt bra och ska funka året om. Låter förvånansvärt lite men måste såklart stänga av den när man spelar in. Glömt några tagningar och den märks knappt då ändå.

Låter bra att ha indelning med en sida med mer rum! Postar bilder snart, lyckas inte från mobilen pga platsbegränsningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder förövrigt ofta ak. Gitarrer genom stärk men då genom pickupmikeofok. Har aldrig riktigt fått till soundet från en sedvanlig uppmikning+stärk men då har jag inte hunnit prova mycket än. Skulle nog vara coolt att närmika med en bandmikrofon sedan skära lite i basen och reampa efter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Ventilationen löste sig lätt då de fönstren vi satt upp har en ventilationsfunktion. Har löst värmen med en varmluftspump - hållt värmen väldigt bra och ska funka året om. Låter förvånansvärt lite men måste såklart stänga av den när man spelar in. Glömt några tagningar och den märks knappt då ändå.

Låter bra att ha indelning med en sida med mer rum! Postar bilder snart, lyckas inte från mobilen pga platsbegränsningen!

Får man fråga vad kostnaden blev för det hela? Kommer eventuellt att få tillgång till något liknande i framtiden och kommer då med största sannolikhet göra en lösning som du gjort. Så jag är väldigt intresserad av hur du löst det hela. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en bild!

Trä, fönster, isolering, el (inkl att dra ut den från huset), lampinsättning, värmepump och diverse annat har hittills gått på lite drygt 200 000. 

Fy fan vilken snygg basfiol!

Ang att ladda upp bilder; om jag ställer om till lägsta bildkvaliten på mobilen och sen väljer "Full sida" längst ner i inlägget så går det att ladda upp direkt från mobilen om man joxar lite med in o utzoomning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Grymt fint du har gjort! Hur upplever du att akustiken blev? Det ser inte ut på bilden som att du arbetat särskilt med den. Mätte du någonsin? Min erfarenhet är att trä överallt sådär, blir ganska hårt. 

Jag har ett liknande loft hos mina föräldrar som jag drömmer om att göra om något liknande ditt där. Bra med inspiration!

Hepp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...