Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har nyligen köpt min första elgitarr och förstärkare. Förstärkaren är en Vox vx 1 och gitarren en Harley-Benton st-70 rosewood deluxe edition.

Nu är det så, att när jag kopplar in gitarren i förstärkaren så surrar det ganska mycket, och surret minskar/försvinner när man nuddar något i metall på gitarren. Är detta ett jordnings-fel? Och är det farligt? Båda sakerna är billiga nybörjar-saker, så det är inte direkt hög-kvalitativt så att säga.

Annons
Posted

Inte alls otroligt att det är ett jordproblem. Har du anslutit till ett jordat uttag?

• 1 month later...
Posted (edited)

Hej Fredrik!

Felet ligger inte i förstärkaren!

Om det slutar brumma när du jordar dina fingrar på stallet eller strängarna tyder det på dålig skärmning av gitarrens invändiga elektronik som t.ex. kablarna till potentiometrar och pickup-er.

Om du är händig kan du själv skärma utrymmet i gitarren med självhäftande kopparfolie.

Man kan också måla med skärmande färg. Glöm inte att ansluta skärmningen till en jordpunkt i gitarren!

Edited by Basisten