Jump to content
Annons

Klickande ljud vid uppspelning (Presonus USB/Macbook Pro)


composer

Recommended Posts

Hej!

Har precis fått igång med första lilla studio här hemma. Använder enklare prylar, men som funkar väl för mig i detta nu. Ja, undantaget ett problem:

När jag använder ljudkortet (Audiobox USB som ut-ljud) generellt när jag lyssnar på musik, surfar etc på min Macbook Pro, så kommer det alltid ett typ "statiskt klick" först, ungefär som att ljudkretsarna sätter igång (el likn.) Det knäpper till rätt högt i högtalarna, och verkar göra så varje gång jag börjar spela upp något, stänger av vad jag lyssnar på, och väntar lite..för att se försöka lyssna igen. Då verkar det bli samma sak.

Från mitt Audiobox USB går det ut två mono-tele som slutar i två RCA. Där på sitter en adapter, för att jag ska kunna plugga in sladden i mina Creative T20 som bara har mini-tele ingång.

Till skillnad från högtalarna, så har ljudkortet ingen extern strömförsörjning, utan får strömmen genom usb-kabeln. Har provat att sätta denna både till ett mer strömförsörjande usb-uttag (genom hub i skärmen), och direkt till en usb-port på min Macbook Pro. Har en känsla av att det sistnämnda är att föredra i sammanhanget.

Men varför kommer det ett statiskt klick / pop ljud varje gång jag ska spela upp något? (med lite tid emellan) Det känns inte direkt skonande för vare sig högtalarna eller min hörsel. I Logic X så verkar det dock fungera...utan att det kommer klickande ljud i i början vid uppspelning.

Tar gärna emot tips på vad att testa...

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, kan det vara så att den byter till externa ljudkortet när du ska spela upp något? Så klicket blir när den ansluter? Händer samma sak i hörlursutgången? Om det finns en sådan?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, och tack för ditt svar.

Det du nämner har jag inte tänkt på. Jag kan bara se att när man kör ljudkortet i datorn, och har valt detta för in, - och uppspelning, så är volymkontrollen (den i övre menyn) grå - jag kan inte påverka, utan "rattar" ju från ljudkortet eller från högtalarna. Jag har inte sett tecken på att den skulle byta tillbaka till ljudkretsarna i Macbooken, för då tänker jag att det borde ändras i menyn med, när jag snabbkollar genom att klicka på högtalarikonen i OS X med alt-knappen intryckt. Inställningarna står kvar.

Men du kanske menar...att det gör detta utan att ge notis om det? Det knepiga är bara det som kommer längre ner, att vi 48.000 så verkar problemen ha försvunnit. Fanns dock problem med detta med, se längre ner. (>>)

Jag har nu testat allt möjligt för att komma runt problemet, inklusive en längre mailsession med supporten från Presonus i USA. De tyckte att jag *till slut* skulle lämna tillbaka ljudkortet, eftersom de misstänkte att något var fel med detta.

Jag har ju även haft strul i Logic. Plötsligt låter ljudet som digitalt-jitter (ni vet som när buffelstorleken står fel och cpu'n inte pallar). Dock var så inte fallet här då jag körde normala inställningar. Detta plus att det funkade "då och då". Funkade det inte, så kunde jag starta om programmet - så funkade det. Det kändes väldigt random. Provade även Presonus egna program, Studio One v3.0 bara för att se om problemet fanns där med. Inte till en början, men sen kom det trots allt.

>> Känns verkligen som jag försökt det mesta. Problemet inne i själva OS X när ljudkortet används generellt (min huvudfråga) är också rätt random. När jag har en standard i MIDI/Ljud-inställningarna i OS X på 44.100 så hörs mer klick och små korta brusperioder, än om jag ändrar till 48.000. Bitraten kan dock inte ställas i inställningarna för kortet. Saken är den att då konverteras ju all musik etc som jag spelar upp "on the fly", och saken är ju den att det SKA ju funka med originalinställningarna. I vilket fall som helst så ställer OS X alltid tillbaka till 44.100 ändå, så det är lönlöst att jobba med den biten.

Har funderat på detta med att ha jordat ut (heter det "TL" på ljudkortet?) som jag kör till ett par enkla Creative T20 (första versionen) högtalare. För att få detta att funka kör jag en kabel som är 2 x Mono Tele --> 2 x Mono RCA. Därifrån en RCA till 3.5mm adapter, och sen in i högtalarna. Saken är den att det generella problemet i OS X med klick, pop och korta brusljud enbart verkar visa sig i högtalarna. Det andra problemet hör jag i både lurar och via huvud-utgången på ljudkortet. Men vare sig supporten eller den musikaffär jag varit inne i reagerade nämnvärt på detta.

Upptäckte även att ingång 2 på ljudkortet inte verkar ta emot någon signal. Som jag förstått det så är båda balanserade ingångarna på framsidan gjorda både för en mic (vilket jag testade på båda) och instrument. Så där är det något konstigt med.

Kanske är det ett måndagsexemplar? I vilket fall som helst så kontaktade jag generalagenten som sade att jag skulle lämna in produkten till butik, och sedan låta dem skicka in den. Helst hade jag bara vela byta rätt av, men butiken för inte varan längre. Tyvärr har jag tappat lite lusten i frågan, och frågar mig om jag har otur, eller om prylarna från Presonus är av sämre sort...att jag skulle testat Focusrites prylar istället. Men jag fick bra pris, och det avgjorde mitt val. Spelar dock inte någon roll nu när ski... sakerna inte fungerar som det är tänkt.

Sen har vi detta med att ljudkortet inte använder egna drivrutiner, utan förlitar sig på OS X El Capitan's (Compliant Core Audio Device). Jag är nämligen inte säker på att att dessa drivrutiner är så superkompatibla med allt, men det är bara en gissning.

Hm...vad mer? Kabeln från datorn till ljudkortet går direkt från en USB port (alla portar är 3.0-portar på min Macbook Pro mid-2012), utan att gå via någon hub. Såg att det kunde vara strul med 3.0 kablar via supportsidorna (som jag ögnat en del igenom), men det är inte sådana kablar som följer med. Först hade jag ljudkortet inkopplat via huben i skärmen (Dell u2414h), då där fanns ett uttag som kunde ge "mer ström" till kortet. Dock läste jag sedan att man inte ska köra ljudkort via hubar, vilket var logiskt. Sedan dess kör jag bara från datorn.

Mick, Hörlurar, kablar etc - är original ifrån ljudkortet.

Vet inte om man blir så mycket klokare, men i nuläget ska jag iväg med prylarna och se vad importörens support kommer fram till, och se om jag får reparerat, bytt eller hur det nu blir. Tror dock att som Presonus själva säger, att det kan vara något med just mitt ljudkort.

Hittade detta på Presonus sidor, vad det gäller USB 2.0 och 3.0. Enligt sidan (längst ner) så rekommenderar Presonus, att om man har en mac som "BARA" (som att det skulle vara en nackdel) har 3.0-portar, att man ska ladda ner en drivrutinsbeta för Mac som finns på produktens nedladdningssida. Saken är bara den att någon sådan drivrutin inte finns för Audiobox USB.

"Message to Mac users: The AudioBox USB is a class compliant core audio device. No driver installation is necessary for OSX 10.4 or above. Simply plug in your AudioBox USB to a free USB port on your Mac, then select it in your preferred DAW and record."

Har letat på forum och kollat på Youtube. Combon med detta ljudkort och Mac verkar vara problematiskt i *vissa* fall, medan det verkar funka på andra. Det senate jag läste (ifrån kommentarsfältet i länken nedan) var att man skulle "fördumma" USB 3.0-porten på datorn, genom att köra en 2.0 Hub, och därifrån köra ljudkortet. Låter konstigt; ska jag behöva köpa ytterligare en pryl, och hur var det nu med hubar och ljudkort. Nja... Men visst, alla tips är väl bra, men jag tror tyvärr att det är något mer i mitt fallet med mitt ljudkort. Datorn upptäcker ju ljudkortet och så...

https://www.youtube.com/watch?v=cIJBaRqqFkk

Redigerat av composer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...