Jump to content
Annons

Vilken upphovsrätt har jag?


hondennadär (oregistrerad)

Recommended Posts

hondennadär (oregistrerad)

Hej!

Har påbörjat ett samarbete med en kille som gör heavy metall-låtar. Han önskade att jag skulle stå för text och sång.

I realiteten verkar det innebära att jag även gör melodislingan. Jag får alltså en färdig bakgrund som jag sjunger in min melodi och text till.

Hur skriver man ett avtal med de premisserna?

Vad kallar man det jag har gjort och vad kallar man det han har gjort?

Ledsen om frågan verkar simpel. Jag är helt ny på just detta....

Tacksam för hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag ser det ska ni båda ha egentliga rättigheter för musik och du ska ha egentliga rättigheter för texten. Sedan ska du ha närliggande rättigheter för sången samt så ska killen ha närliggande rättigheter för övriga instrument, förutsatt att ingen annan musiker varit inblandad för då ska de ha närliggande rättigheter också.

Vem ger ut det är också frågor då det finns rättigheter där också som man har som förlag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hondennadär (oregistrerad)

JJ Rockford. Du menar alltså att det räcker att jag har bevis för det jag gjort i låtmakandet? Typ en daterad inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul att du hittat samarbete! Din musikpartner kanske har ett förslag? Om han gjort detta förut och siktar på att få ut.

Jag skulle inte sätta fokus på den biten från start, utan prova en låt och se hur samarbetet funkar. Av egen erfarenhet vet jag hur svårt det är att hitta matchning. Eller så beror det på att jag försöker hitta sång till progressiv rock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hondennadär (oregistrerad)

Growingart. En låt är färdig, ytterligare låtar påbörjade. Vi funkar bra ihop, men eftersom vi inte känner varandra sen tidigare vill jag ha lite kött på benen så att jag vet vad som gäller. Har lärt mig att inte lita helt på folk genom åren. Tyvärr tråkigt, men ett måste. Samarbetet funkar bra och jag tror inte det kommer bli några problem men kunskap och fakta är alltid bra att ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, great. Ja, om man håller en professionell nivå så är en sådan diskussion bara naturlig. I slutänden måste ju alla betala hyran. Genom att ställa de naturliga frågorna så bevisar sig samarbetet.

av nyfikenhet, vad är det för typ av stil eller karaktär som du tycker din röst passar bäst inom? Metal är ganska brett, kan vara både dynamiskt och lite skrikigt (vilket jag själv inte tycker är så dynamiskt i längden),

Link to comment
Dela på andra sajter

hondennadär (oregistrerad)

Min röst är väldigt bred genremässigt. Sjunger allt från visor och pop till jazz, rock och enklare klassiska stycken. Har förmågan att ändra karaktär och klang på rösten ganska så rejält. Metall är nytt för mig, men funkar bra och får helt klart falla inom den dynamiska delen av genren

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...