Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har inte fattat hur man spelar in ett sångspår i cubase utan att även musiken hamnar på samma spår. Jag har 2 ljudkort (terratec phase22 & St-audio value)

båda ljudkorten har 2 in o 2 ut. Jag vill alltså spela upp musiken men få ett rent sångspår.

Hur gör ni när ni spelar in?

Annons
Posted

Berätta gärna lite mer om din utrustning och hur du har kopplat så ska du nog se att du får experthjälp inom kort :rolleyes:

Posted

Har du något alternativ som Soundblaster har "what you hear"? Är denna ikryssad så blir det som du beskrivit.

Du måste ju även välja vilken in kanal du ska spela in ifrån.

Posted

Jag har en mindre mixer Soundking AS802A mixer, en hårdvarusynt, som sagt två ljudkort och en micpreamp (behringer mic220) samt en Adk kondensamtor mic.

Tidigare spelade jag endast in intrumental musik med div. mjukvarusyntar och det funkade bra. och då räckte det med mitt ljukort med 2 in o utgångar Men så bestämde jag mig för att köpa en mic och mikförstärkare och prova att lägga sång på låtarna. Men när jag spelar upp musiken i Cubase Sx2 och väljer ett audiospår att spela in på så kommer även musiken med i inspelningarna. (naturligtvis).

Är det så att jag behöver ett ljudkort med fler ingångar? 2 är kopplade till

mixern och tillbaka till ljudkortet. Micken var tidigare kopplad till mixerns micingång. Men nu har jag provat att koppla den direkt till det andra ljudkortets ingång...........

Fråga 1) Om man ska spela in sång i Cubase, räcker det med 2 in och utgångar på ljudkortet eller behövs det fler?

Fråga 2) Läste i manualen till mitt terratecljudkort att den går att seriekoppla med fler terrateckort och därmed utöka in o utgångarna. Är det min lösning. Kanske måste sälja mitt St-Audiokort som inte funkerar att köra samtidigt!?