Jump to content
Sign in to follow this  
Björn

Dela tips om aggregatorer, vilka har bäst avtal med Spotify?

Recommended Posts

Hej!

Det är så mycket hemligheter runt hur mycket Spotify betalar ut till aggrigatorerna, och hur mycket som dom sedan betalar ut till bolagen/artisterna.

Sedan står vi kreatörer längst ner på stegen och får lita på det som sägs i princip, men vi kanske kan försöka skapa oss en bild tillsammans kanske som kan klargöra det hela lite mer, och finna ut bra alternativ.

Jag håller på att starta upp en label, alternativt etikett just nu, och funderar över vilken distrubutör eller aggrigator jag ska använda mig av.

Sedan ett par år jag har det nu så ligger jag på ett indiependent bolag, som distruberar via Phonofile, .

Som jag har förstått det så har Phonofile en riktigt bra deal tillsammans med många andra indiependent aggrigatorer, tack vare SOM´s förhandling, och matchar därför majorbolagen bra.

Det finns ju en uppsjö av smidiga(och billiga) aggrigatorer som man kan vända sig till direkt som artist/producent, men frågan är vad dom får netto ifrån spotify. I dom flesta fallen verkar det vara betydligt mindre än önskvärt, så även om dom enbart tar en liten peng av dig, som kreatör, så är deras "In-Summa" mkt mindre.

Vad är era tanker och tips?

Edited by Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

När jag kollade senast tyckte jag CD Baby hade bäst villkor. En engångsavgift per release, sen 100% av intäkterna för alltid (eller i alla fall så länge CD Baby existerar).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spotifys egen modell på hur vinsten fördelas mellan rättighetshavarna stämmer alltså inte rakt av. Om jag som artist dealar femti/femti med en label betyder alltså inte att jag får samma ersättning per stream som samma deal med en annan? Ursäkta att jag besvarar din fråga med en ny, men det här var nytt för mig. Utveckla gärna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken fördelningsmodell är det vi pratar om?

Kommer ihåg t ex den här artikeln: https://classicrock.teamrock.com/news/2015-02-04/artists-earnings-from-streaming-services-revealed

Men det är egentligen oklart vad de menar, när de t ex skriver "only 68 cents go directly to the artist"

Såvitt jag vet är ju artisternas andel av Spotify-streams reglerad i det avtal de har med det bolag som distribuerar musiken åt dem. Att Spotify skulle betala direkt till artisterna har jag aldrig hört talas om?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, har missat att de själva är såpass tydliga nu. Men då ser det ju ut som att om du använder t ex CD Baby som aggregator, så får du hela den där 70%-biten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cd Baby faq:

How much will I be paid for digital sales?

Every one of our digital music partners pays differently, but the average we pay out is 60 cents per song downloaded, $6.50 per full-album download, and fractions or whole cents per stream (when people listen to your song as if on a radio station, but don't download or buy it). Remember we pay you 91% of the total income from digital distribution, keeping only a 9% cut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då tar jag tillbaka om att en får behålla 100% själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, men för att återknyta till Björns fråga och första inlägg så fattar jag det som att Spotify betalar ut samma procentsats per stream oberoende av vilken label eller distributör du använder. Det är alltså inte avtalen med Spotify det kommer an på, utan i nästa led. Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju som det rimligaste. Är en lite konspiratoriskt lagd skulle en ju kunna tänka sig att delägarna (Universal och Sony bl a) har bättre dealar.

Å andra sidan gynnas de ju redan lite extra av hur fördelningen per streams kontra lyssnare ser ut. Nu delas ju alla prenumerationsavgifter på alla lyssningar, vilket jag tror gynnar de större artisterna. Alternativet skulle ju vara att om t ex jag bara lyssnade på "The Struts" en månad, så gick hela min avgift till dem (minus Spotifys andel).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som delägare kommer storbolagen också att få del av vinsterna. Dessa kommer då att plockas från de 30% vilket gör att bolagen kan äta sig mätta från båda kakorna. En bra deal kan man tycka,men så hade dom väl ett ganska bra förhandlingsläge då dom satt på alla copyrights.

Eftersom Spotify i nuläget tjänar mer på prenumerationerna betalas det ut mer per stream från dessa lyssnarkonton än från de reklamfinansierade. Men jag läste någonstans att Spotify spår en strålande framtid för reklamintäkterna. De hade gjort en undersökning med möjliga intäkter beroende på hur fort och mycket lyssnarantalet skulle öka och jämfört med annan reklamfinansierad media. Minns inte var jag läste detta, men det såg ljust ut och skulle då också generera betydligt mer pengar till artisterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mystiken både tätnar och klarnar.

Jag har luskat runt o talat med olika aggrigatorer och branchfolk.

*Taxan från Spotify och alla dylika varierar beroende från avtal till avtal(olika för varje aggrigator)

Generellt så har Major-bolagen stöst, men även många independent bolag har stor, efterssom att ett avtal gjort av paraplyorganisationen för många indebolag gjorts. Detta innebär dock oftast att man ändå tjänar minst på major för dom tar en större procent på deras "större" inkomst.

*En tum-regel är att alla tjänster som tar betalt via avgift och inte procent, är sämre än dom som tar en procent.

Har du möjlighet att släppa via indiebolag, så välj det framför distrokid, Tunecore, Cdbaby osv.

*Spotifys bet per stream är (tumregel) 10 gånger högre på betalande lyssnare, versus gratis.

Men den genomsnittliga siffran senaste åren hamnar på 0,059 SEK.

Dvs 1 miljon spelningar ger i genomsnitt ca 59.000 SEK

Detta är alltså ett genomsnitt på den höga taxan sammanslagen med den låga.

Se till att få veta båda dessa siffror av din aggrigator.

Generellt så verkar det som att det finns oro för att skaran av lyssnare inte ökar nu, lika fort som mängden låtar, vilket gör att kakan ska delas på fler, det spås av vissa därför en dyster framtid.

Å andra sidan har spotifys per/spelning summa växt och dom sikat på minst det dubbla om 10 år, så vi får väl se.

Mvh Björn

Edited by Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.