Jump to content
Annons

Dela tips om aggregatorer, vilka har bäst avtal med Spotify?


Björn

Recommended Posts

Hej!

Det är så mycket hemligheter runt hur mycket Spotify betalar ut till aggrigatorerna, och hur mycket som dom sedan betalar ut till bolagen/artisterna.

Sedan står vi kreatörer längst ner på stegen och får lita på det som sägs i princip, men vi kanske kan försöka skapa oss en bild tillsammans kanske som kan klargöra det hela lite mer, och finna ut bra alternativ.

Jag håller på att starta upp en label, alternativt etikett just nu, och funderar över vilken distrubutör eller aggrigator jag ska använda mig av.

Sedan ett par år jag har det nu så ligger jag på ett indiependent bolag, som distruberar via Phonofile, .

Som jag har förstått det så har Phonofile en riktigt bra deal tillsammans med många andra indiependent aggrigatorer, tack vare SOM´s förhandling, och matchar därför majorbolagen bra.

Det finns ju en uppsjö av smidiga(och billiga) aggrigatorer som man kan vända sig till direkt som artist/producent, men frågan är vad dom får netto ifrån spotify. I dom flesta fallen verkar det vara betydligt mindre än önskvärt, så även om dom enbart tar en liten peng av dig, som kreatör, så är deras "In-Summa" mkt mindre.

Vad är era tanker och tips?

Redigerat av Björn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spotifys egen modell på hur vinsten fördelas mellan rättighetshavarna stämmer alltså inte rakt av. Om jag som artist dealar femti/femti med en label betyder alltså inte att jag får samma ersättning per stream som samma deal med en annan? Ursäkta att jag besvarar din fråga med en ny, men det här var nytt för mig. Utveckla gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fördelningsmodell är det vi pratar om?

Kommer ihåg t ex den här artikeln: https://classicrock.teamrock.com/news/2015-02-04/artists-earnings-from-streaming-services-revealed

Men det är egentligen oklart vad de menar, när de t ex skriver "only 68 cents go directly to the artist"

Såvitt jag vet är ju artisternas andel av Spotify-streams reglerad i det avtal de har med det bolag som distribuerar musiken åt dem. Att Spotify skulle betala direkt till artisterna har jag aldrig hört talas om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cd Baby faq:

How much will I be paid for digital sales?

Every one of our digital music partners pays differently, but the average we pay out is 60 cents per song downloaded, $6.50 per full-album download, and fractions or whole cents per stream (when people listen to your song as if on a radio station, but don't download or buy it). Remember we pay you 91% of the total income from digital distribution, keeping only a 9% cut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju som det rimligaste. Är en lite konspiratoriskt lagd skulle en ju kunna tänka sig att delägarna (Universal och Sony bl a) har bättre dealar.

Å andra sidan gynnas de ju redan lite extra av hur fördelningen per streams kontra lyssnare ser ut. Nu delas ju alla prenumerationsavgifter på alla lyssningar, vilket jag tror gynnar de större artisterna. Alternativet skulle ju vara att om t ex jag bara lyssnade på "The Struts" en månad, så gick hela min avgift till dem (minus Spotifys andel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som delägare kommer storbolagen också att få del av vinsterna. Dessa kommer då att plockas från de 30% vilket gör att bolagen kan äta sig mätta från båda kakorna. En bra deal kan man tycka,men så hade dom väl ett ganska bra förhandlingsläge då dom satt på alla copyrights.

Eftersom Spotify i nuläget tjänar mer på prenumerationerna betalas det ut mer per stream från dessa lyssnarkonton än från de reklamfinansierade. Men jag läste någonstans att Spotify spår en strålande framtid för reklamintäkterna. De hade gjort en undersökning med möjliga intäkter beroende på hur fort och mycket lyssnarantalet skulle öka och jämfört med annan reklamfinansierad media. Minns inte var jag läste detta, men det såg ljust ut och skulle då också generera betydligt mer pengar till artisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mystiken både tätnar och klarnar.

Jag har luskat runt o talat med olika aggrigatorer och branchfolk.

*Taxan från Spotify och alla dylika varierar beroende från avtal till avtal(olika för varje aggrigator)

Generellt så har Major-bolagen stöst, men även många independent bolag har stor, efterssom att ett avtal gjort av paraplyorganisationen för många indebolag gjorts. Detta innebär dock oftast att man ändå tjänar minst på major för dom tar en större procent på deras "större" inkomst.

*En tum-regel är att alla tjänster som tar betalt via avgift och inte procent, är sämre än dom som tar en procent.

Har du möjlighet att släppa via indiebolag, så välj det framför distrokid, Tunecore, Cdbaby osv.

*Spotifys bet per stream är (tumregel) 10 gånger högre på betalande lyssnare, versus gratis.

Men den genomsnittliga siffran senaste åren hamnar på 0,059 SEK.

Dvs 1 miljon spelningar ger i genomsnitt ca 59.000 SEK

Detta är alltså ett genomsnitt på den höga taxan sammanslagen med den låga.

Se till att få veta båda dessa siffror av din aggrigator.

Generellt så verkar det som att det finns oro för att skaran av lyssnare inte ökar nu, lika fort som mängden låtar, vilket gör att kakan ska delas på fler, det spås av vissa därför en dyster framtid.

Å andra sidan har spotifys per/spelning summa växt och dom sikat på minst det dubbla om 10 år, så vi får väl se.

Mvh Björn

Redigerat av Björn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...