Jump to content
Annons

Börja dj:a / tips


Xelo123

Recommended Posts

Hej!

Har producerat musik några år nu och är väldigt sugen på att börja DJ:a. En familjemedlem har kontakter som söker dj:s till klubbar osv. vilket jag gärna skulle tacka ja till men har som sagt ingen erfarenhet alls. Vill gärna lära mig så att jag kan ta ett steg till i musikvärlden och även få ut min musik. Drömmen är inte att dj:a i sig, utan att slå igenom med min musik, men skulle tycka det var grymt kul att börja. Kommer ju ändå behöva kunskapen om jag nu skulle lyckas!

Så jag undrar om ni har några allmänna tips på hur jag ska lära mig? Kan jag lära mig på egen hand utan lektioner t.ex? Vad rekommenderar ni för CDJ/DJM (har ingen koll på detta)? Budgeten är inte allt för stor.

Har min MacBook Pro Retina 13" så kan köra digitalt om det är till någon fördel. (Windows)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är klart du kan lära dig dj:a utan att ta lektioner! Håller på spara till ett dj-set nu men har fått låna min polares och fått träna med det så länge. Har dock endast demot av programmvaran så har fått stänga ner programmet var 10:de minut och sen starta om det för att demot inte tillåter att man använder en dj-kontroller i mer än 10 min... Men det duger för att lära sig grunder som att beatmatcha, crossfada, använda acapellor och även ersätta en viss del av en låt med eget material. Och att ta lektioner kommer enligt mig inte göra dig till en bättre dj, utan kan istället möjligtvis ge dig vissa kunskaper och en viss färdighet liite snabbare än om du lär dig på egen hand( beror ju på hur mycket vilja du har haha). Lägg ner tid på att lyssna på mixar från dj:s som du gillar och lär dig från dom, då får du kreativ inspiration till dina egna sets! Sen är det ju alltid en fördel att lära sig på egen hand då du kommer veta varför vissa saker funkar/inte funkar av erfarenhet, istället för att följa vissa regler som följs bara för att man har blivit tillsagd att det ska vara så..Så det är bara ut på youtube och kolla tutorials och läs mycket på internet! Men jag är ju fortfarande nybörjare som inte äger ett set så vad vet jag. Om du verkligen vill ta kurser så kan du ju göra det, men det kostar ju pengar och som jag sa anser jag inte att det är det som gör dig till en bra DJ. Lycka till i alla fall, hur du än gör! 🙂

Redigerat av Hakkuun
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart du kan lära dig dj:a utan att ta lektioner! Håller på spara till ett dj-set nu men har fått låna min polares och fått träna med det så länge. Har dock endast demot av programmvaran så har fått stänga ner programmet var 10:de minut och sen starta om det för att demot inte tillåter att man använder en dj-kontroller i mer än 10 min... Men det duger för att lära sig grunder som att beatmatcha, crossfada, använda acapellor och även ersätta en viss del av en låt med eget material. Och att ta lektioner kommer enligt mig inte göra dig till en bättre dj, utan kan istället möjligtvis ge dig vissa kunskaper och en viss färdighet liite snabbare än om du lär dig på egen hand( beror ju på hur mycket vilja du har haha). Lägg ner tid på att lyssna på mixar från dj:s som du gillar och lär dig från dom, då får du kreativ inspiration till dina egna sets! Sen är det ju alltid en fördel att lära sig på egen hand då du kommer veta varför vissa saker funkar/inte funkar av erfarenhet, istället för att följa vissa regler som följs bara för att man har blivit tillsagd att det ska vara så..Så det är bara ut på youtube och kolla tutorials och läs mycket på internet! Men jag är ju fortfarande nybörjare som inte äger ett set så vad vet jag. Om du verkligen vill ta kurser så kan du ju göra det, men det kostar ju pengar och som jag sa anser jag inte att det är det som gör dig till en bra DJ. Lycka till i alla fall, hur du än gör! 🙂

Tja!

Tack för svaret 🙂 Härligt, vilket set sparar du till ?

Nja asså hade inte direkt tänkt ta lektioner heller, då jag lärde mig producera musik helt på egen hand och får idag väldigt bra respons på den. Så känner att man kan lära sig allt själv med hjälp av Youtube och så 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj glömde det haha, just nu spara jag till ett Pioneer DDJ-SR, men kan hända att jag också köper ett begagnat djm-set också. Jag har valt just detta för att den har fått bra reviews och är väldigt lik de flesta dj-sets som används på klubbar/festivaler/överallt, så det blir ju ingen större svårighet att anpassa sig till de dyrare mer avancerade seten som finns på klubbar. Och detta set är ju hållbart, programmvaran ingår samt att knobsen har en skön tröghet. Vet inte om det spelar någon roll för dig men tex min polares set som jag fått låna har typ ingen tröghet alls så det känns som att man vrider luft istället för en knob.. Sen är jag ju en fattig student så då är ju detta set perfekt för mig! Men just nu fokuserar jag mer på att utvecklas produktionsmässigt så kan hända att jag sparar till ett mer avancerat set, då jag inte har speciellt bråttom med att börja dj:a 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha lugnt! Pioneer DDJ-SR såg ju riktigt nice ut, tror det skulle passa perfekt faktiskt, tack som fan! Blir ju så otroligt dyrt om man ska köra 2st CDJ's och DJM, mycket bättre med ett komplett set. Knobsen vet jag inte ritkigt men kan tänka mig att det är som du säger. Sitter nog mer känsla med lite motstånd 🙂 Har aldrig någonsin testat ett själv.

Är själv en fattig student så förstår dig... Köpte nyss helt nya monitorer osv. så gick ju åt en hel del till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...