Jump to content
Annons

Pedalbygge! Tänkte göra hemmagjord volymsänkande pedal, vet inte om den kommer funka.


Dendromeda

Recommended Posts

Jag tänkte göra en hemmagjord pedal, som ska sänka volymen på signalen när den aktiveras. detta för att köra i ett tyngre ljud, och lätt kunna switcha till ett lite mjukare ljud, på samma sätt som att sänka gitarrens volymknapp. Detta skulle ju säkert också kunna göras med en boost-pedal eller liknande, men på en studentbudget kan det vara värt, och lite kul, att bygga min egen.

Jag har planerat att bygga den såhär:RPzi04x.png?1

Kommer detta att fungera? Vad måste jag ha för motstånd på potentiometern? Finns det något mer särskilt jag behöver tänka på när jag bygger, t ex vilka kablar ska jag använda?`Jag har inte supermycket erfarenhet med lödning och elekktronik i allmänhet.

Tack på förhand för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Nä det är ingen vidare lösning. Den kommer att vara mycket beroende på vad du kopplar in i båda ändarna. Normalt kopplar man ett potten så ett ben går till jord och ett signal. Sedan tar man "mitten" till output.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej. Om du drar potten till "top" så kommer du att kortsluta polerna när den är switchen är i läget som på bilden. Men i läget mot potten så kommer den att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...