Jump to content
Annons

Kontroll över musiken?


Kellbranch

Recommended Posts

Jag är musiker och låtskrivare och har fått en intressant tanke. Hur skulle det kännas att släppa in lyssnarna/fansen att påverka resultatet under slutfasen när man spelar in/producerar en låt? Vad tycker ni? Skulle någon av er låta lyssnaren välja "rätt" tagning av t.ex. gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett väldigt intressant grepp, som kommer få dig att framstå som sympatisk och visar att du faktiskt på riktigt bryr dig om vad fansen tycker. För mig personligen skulle det inte funka då jag har en klar idé om hur min låt ska vara, och jag tror inte att gemene man kan välja vad som är bäst i mina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Min åsikt är att man ska göra konst först och främst för sin egen skull och vara nöjd. Att få tips på hur man kan förbättra är inget fel. Men låta fans ha åsikter och de allra flesta inte ens sysslar med musik? De allra flesta kan inte skilja på en bra eller medioker tagning. Sen har alla olika åsikter så låta fans vara med och bestämma funkar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är god. Om jag inte minns fel så släppte Radiohead en version av albumet "In Rainbows" där lyssnarna kunde mixa sina egna versioner av låtarna. Man mixade och laddade ner från hemsidan och kunde således ha en officiell och en privat version av albumet. På så sätt löser man ju både den konstnärliga integriteten och tillgodoser lyssnarens möjlighet att påverka. Nu pratar du iofs inte om mix, men det går naturligtvis att ge fansen olika tagningar att välja på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Intressanta kommentarer. Jag tänkte att man ofta har flera ideer man måste välja mellan. Istället för att man som musiker/låtskrivare måste "kill your darlings" så får lyssnaren välja t.ex. vilken basgång som svänger bäst och vilket trumkomp man gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så måste jag hänga på er som inte riktigt tror på den idéen. Tänk dig att 100+ personer ska försöka styra upp "din kreativa aura" och alla tycker olika. Tycker din inställning är nobel och att du vill ha med fansen men att styra upp något som funkar rent praktiskt kan nog bli lite klurigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

idén tycker jag liknar den test screening som görs på t ex Hollywoodfilmer. Den kan dock medföra en slags mediokerisering (eget ord?) av verket i fråga. Jag tänker närmast på alla tillrättalagda slut på dessa Hollywoodfilmer. Tänk bara slutet på filmen The Butterfly Effect där Directors Cut-versionen (den icke tillrättalagda) är så oerhört mycket snillrikare, som jag ser det...

Vill dock inte sänka idén. Det kan mycket väl bli en häftig grej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kellbranch, nu har du väckt mina tankar! Jobbade ett antal år på Scania där man bygger lastbilar enligt ett modulsystem (komponenter som kombineras till ett mycket stort antal slutprodukter). Om vi för en sekund bortser från det konstnärliga och bara tittar kommersiellt på en låt: Vad är det som hindrar ett upplägg där man producerar ett antal moduler (vers, ref, brygga, intro, outro) i olika versioner och där kunden/lyssnaren ges möjlighet att kombinera ihop sin VERSION? Någon kanske vill ha distade guror i låten, någon annan akustiskt. Någon kanske vill ha ett solo med piano istf leadgura etc etc. Snacka om kundvänligt!?........

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar hur du tänker Elvis3. Världen förändras inte inne i boxen. Det borde vara fullt möjligt att genomföra. Folk kan göra en egen version. Det finns ett begränsat antal kombinationer men fullt tillräckligt för att man ska känna sig delaktig. Undrar hur man gör för att skapa något sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...