Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej. 🙂

Jag har installerat en ny dator på min skola där jag jobbar.

Den har två skärmar. Inte som speglar varandra, utan som är en förlängning.

😄

Så långt rätt, tror jag.

Men när jag öppnar upp ett dokument/mapp/program så öppnas det i "slave"skärmen (den högra)

Men startmenyn och alla ikoner finns i den vänstra. 🙂

Även med Cubase är det detta problem. Det öppnas i det högra fönstret och pekaren kan inte längra dras in i den vänstra skärmen.

Lösa fönster kan inte heller flyttas.

Vad gör jag för fel? 🙁

Annons
Posted

Tjena!

Gör följande;

Högerklicka strax under toppen på samtliga fönster i Cubase (mix, projekt, eq, vst instruments o.s.v.) och välj "always on top". På vis kan du flytta fönsterna mellan skärmarna.

Jag förslår att du först slår över till 1 skärm innan du gör ovanstående så att du har koll på alla fönsterna.

För att Cubase projektfönster ska öppnas måste du "välja" det lixom genom att klicka på knappen mellan "minimera" och "stäng" (jag tror den heter "återställ nedåt"). Därefter drar du hela projektfönstret till din vänstra skärm. Maximera och stäng sedan cubase. Starta om cubase och det skall nu dyka upp i vänstra skärmen.

Förslagsvis för att jobba mer effektivt har du projektfönstret i vänstra skärmen och mix, vst instruments och pluggarna i högra fönstret.

Samma sak gäller förresten med internet och och alla andra program du kör. Om du t.ex. startar word och sen "återställer nedåt", flyttar fönstret till din högra skärma, stänger programmet och sen startar om det så kommer det i fortsättningen att poppa upp i din högra skärm.

Lycka till

Mvh / djonas