Jump to content

Recommended Posts

Hej! Jag har problem med min mick.. ljudet försvinner ibland när jag spelar in och ljudvågorna ser väldigt konstiga ut i cubase. Jag har testat min mick och ljudkort på pappas dator och där funkade det fint så jag antar att det är min PC som är problemet. Först trodde jag att mitt usb inte fick tillräckligt med ström för att försörja fantominmatningen på mitt ljudkort. Jag köpte därför en usb-hub med strömförsörjning med detta löste inte problemet.

Någon idé om vad som kan vara fel och hur man skulle kunna lösa det?

mitt ljudkort är focusrite scarlett 212. Jag använder cubase 7 och en AT4040 mick.

Tack på förhand!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48392485/wave%20form.mp3

post-14968-0-16574700-1443982088_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Låter som du kan tän kan ha kabelbrott, eller möjligen trasiga kontakter. Har du testat andra kablar, och att vicka på kontakterna för att försöka provocera fram det?

Edited by van Caine
Link to post
Share on other sites

Låter som du kan tän kan ha kabelbrott, eller möjligen trasiga kontakter. Har du testat andra kablar, och att vicka på kontakterna för att försöka provocera fram det?

Jag har testat olika mickkablar och problemet kvarstår.. eller menar du usb-kabeln mellan ljudkortet och datorn?

Allt fungerade som sagt på min pappas dator, den enda som va skillnanden där va usbkabeln

Edited by Rasmus321
Link to post
Share on other sites

Om det är trassel med USB-kabeln, så borde datorn tappa kontakten med ljudkortet också, tycker jag - men eftersom det funkar på en annan dator, så borde det som sagt vara din dator som strular ändå...

Har du stängt av alla strömsparfunktioner i datorn?

Är det många andra USB-prylar inkopplade samtidigt?

Link to post
Share on other sites

Funkar det helt normalt ibland, dvs är det ett problem som kommer och går? Hur ofta isåfall? Eller har det aldrig varit ok på din dator?

Har din pappas dator samma Windows-version som din?

Link to post
Share on other sites

Uppdateratdrivrutiner? Kan vara dags eller så har ngn drivrutin uppdaterats som strular till det?

Inget som ligger på mick kanalen som stör eller annat?

Hur låter micken på ett nytt tomt projekt ?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By joachime
      Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek.
      Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överraskande med tanke på att företaget startades av före detta AKG-anställda som gick vidare med egen produktion efter beskedet att tillverkningen skulle flytta från Wien i Österrike. 
      – Jag är nyfiken av mig och gillar att hänga med i den tekniska utvecklingen, berättar Surte. Vi testade mikrofonerna i alla möjliga sammanhang: överhäng till trummor, flygel, solister och tråblås. De gjorde inte bort sig någonstans.
      Uppsala Internationella Gitarrfestival blev lite av ett eldprov. Surte placerade mikrofonerna framför varje gitarr under hela festivalen, givetvis beredd att byta till någon de mera beprövade trotjänarna som alltid har funnits med.
      – Det blev så att vi i slutändan använde Austrian-mikrofonerna till alla framträdanden, säger Surte.
      – De har en direkt tilltalande ljudkaraktär och är dessutom lätta att skruva till för att få det ljud man önskar.
      Efter att ha försäkrat sig om att mikrofonerna var välljudande försåg Surte sin mickväska med ett par OC818. Till skillnad från OC18 har OC818 valbar upptagningskaraktäristik som dessutom kan styras steglöst via Bluetooth.
      – Det kan låta lite gimmick-artat men har visat sig vara oerhört praktiskt i och med att man kan justera mikrofonernas upptagningsområde under soundcheck, förklarar Surte.

      Att gå steglöst från supernjure till rundtagande gör det möjligt att finjustera balansen mellan frekvensrespons och läckage från sidorna av mikrofonen. Något som underlättat för Surte att finna intressanta klangfärger:
      – Det finns ett mellanläge mellan rundtagande och njure som är mycket användbart. Det har ett sound som känns större än njure, vilket ofta passar bra när man mickar upp flygel.
      En annan fördel han har funnit med Austrian Audio är företagets kvalitetskontroll. Varje enskild mikrofon ligger så pass nära de angivna värdena att de går att betrakta som matchade. 
      Vi ställer frågan om det är någonting han saknar hos OC818. 
      – Ja, det skulle vara praktiskt att kunna justera upptagningsområdet för flera mikrofoner samtidigt, svarar Surte som ser positivt på den framtida utvecklingen inom området. 
      Läs mer
      > Tillverkare: Austrian Audio
      > Surtes arbeteplats: Uppsala Konsert & Kongress
      Av Joachim Ekermann
    • By Studio
      “If its sister model, the MD 435, is the beauty, the MD 445 certainly is the beast. It effortlessly cuts through loud stage sound and establishes an audibly greater proximity to the vocals. Its direct, high-resolution sound gives vocals a totally new richness, intensity and assertiveness”, says Kai Lange.
      The acoustics of the MD 445 have been tailored to modern stage set-ups with B stages and runways in front of the PA. At the core of the acoustic design is a newly developed voice coil made of lightweight aluminium-copper. Its fast transient response ensures a very detailed, nuanced and transparent sound that is complemented by rich mid-range and bass. The sound is acoustically close, intimate and open, irrespective of how loud the instrument soundscape may be.
      Thanks to its high-rejection, super-cardioid pick-up pattern, the MD 445 has enormous gain before feedback. Dynamics are wide at 146 dB(A) and the microphone can handle sound pressure levels of up to 163 dB/1 kHz.
      The outstanding acoustics come with a mechanical design that’s built to withstand a life on tour: The MD 445 features a metal casing and has a shock-mounted capsule to protect it from structure-borne noise. A hum compensating coil protects the microphone against electromagnetic interference.
      For use with Sennheiser’s wireless transmitters, the capsule of the MD 445 is also available as MM 445 microphone head. Fitted with Sennheiser’s standard capsule interface, the MM 445 can be used with Sennheiser wireless series ranging from the evolution wireless G4 and 2000 series to Digital 6000 and Digital 9000.
      The MD 445 microphone head retail at 499 (MSRP) each.
      MD 445 Technical Data
      Transducer principle: dynamic Frequency response: 40 – 20,000 Hz Pick-up pattern: high-rejection, super-cardioid Sensitivity (free field, at 1 kHz): 1.6 mV/Pa; -55.9 dBV/Pa Max. SPL (at 1 kHz): 163 dB Equivalent noise level: 18 dB(A) Dynamic range: 145 dB(A) Nominal impedance (at 1 kHz): 245 Ω Min. terminating impedance: 1 kΩ Connector: XLR-3M Dimensions: ⌀ 47.5 mm x 174 mm Weight: 329 g
    • By Studio
      The new PreSonus PD-70 Dynamic Broadcast Microphone is built to capture the spoken word cleanly and clearly while eliminating mechanical noise and breathiness that can get between you and your audience. Thanks to superior off-axis rejection, you can set up your broadcast studio in just about any space, and unwanted reverberance, electrical hum, or the random car driving by will be left behind, leaving only the pristine, natural sound of your voice.
      A ruggedly built, dynamic end-address mic with a cardioid polar pattern, the PD-70 delivers exceptional clarity throughout its 50 Hz to 20 kHz (±3 dB) frequency range. Its integrated windscreen reduces annoying plosives for a smooth, professional broadcast sound. It also includes an integrated hard mount.
      The PreSonus PD-70 is available now at a U.S. street price of $129.95. For more information, visit www.presonus.com/products/PD-70.
    • By Kasper Martinell
      Nu har vi kommit till del 3 i serien ”Hitta ditt sound”. Jag kommer att ta upp vilka mikrofoner du kan välja och hur du placerar dem på rätt plats. I studiosammanhang använder vi oss vanligast av tre typer av mikrofoner: dynamisk mikrofon, kondensatormikrofon och bandmikrofon. Dessa tre mikrofontyper har olika karaktärer, och har ofta olika användningsområden på grund av sina olika upptagningsförmågor.
      Dynamisk mikrofon
      Denna typ av mikrofon bör oftast placeras nära ljudkällan och är väldigt SPL-tålig. (SPL = Sound Pressure Level). Det vill säga, dessa mikrofoner tål höga ljudnivåer. Frekvensåtergivningen på dynamiska mikrofoner är ofta fokuserade kring mellanregister och fungerar därför väldigt bra för att spela in ljud som inte behöver väldigt mycket av bas eller diskant.
      Kondensatormikrofon
      Kondensatormikrofoner används ofta på lite längre avstånd (ca 10 cm) på grund av sin känslighet (men fungerar självklart att placera nära också, men med risk av för mycket proximity-effekt vilket innebär en förstärkning av frekvenser under 200 Hz upp till ca 30 db). Dessa mikrofoner har ett väldigt brett frekvensomfång och passar bra till ljud som ska vara mer övergripande.
      Bandmikrofon
      Dessa fungerar mer likt en dynamisk mikrofon men frekvensupptagningen ser ofta väldigt annorlunda ut. Bandmikrofoner har generellt väldigt mycket bas och värme i ljudet och är relativt dova i diskanten. Dessa mikrofoner passar till de mesta ljudkällor, men bör användas med vetskapen att de tillför en viss karaktär till ljudet.
      Dynamiska mikrofoner som är placerade nära ljudkällan ger en tyngd och tydlighet till din produktion. Närhetseffekten skapar mycket låga mellan-frekvenser som kan upplevas som värme och punch.
      Användningsområden
      Börja med att fundera på om du vill främja ljudkällans frekvensåtergivning eller om det finns områden du vill tämja i ljudet. Till exempel: du har spelat in trummor, bas och piano. Du har redan fyllt upp ganska stora områden av frekvensspektrumet i ljudbilden, men nu är det dags att spela in gitarr. Vart vill du lägga fokuset i gitarrljudet? I bas, mellan eller diskant-registret? Vad kommer att blanda sig bäst med ljudbilden?
      Det handlar om att förstå vad musikproduktionen behöver och vad som kan komma att ”gröta till” ljudbilden. Det kan vara bra att testa 2-3 olika typer av mikrofoner och höra vilken som kommer att passa bäst för din produktion.
      Jag tycker också att det är viktigt att tänka på vad det är för musikgenre när du väljer mikrofoner. Om vi tar rock som ett exempel: När vi står på en live-show så spelas det otroligt stark volym och vi känner musiken i hela kroppen. Hur överför du den känslan till studion? Här kommer närhetseffekten in. Eftersom vi inte lyssnar på samma volym som vi gör vid en konsert, så behöver vi spela in musiken med mer bas och diskant för att återskapa den känslan. Genom att använda dig av mycket dynamiska mikrofoner och placera dom nära ljudkällan så får du mycket bas och diskant i ljuden som skapar mycket energi i musikproduktionen.
      När det kommer till mer naturtrogna musikgenrer så kan det vara bättre att använda sig av kondensator eller bandmikrofoner och placera dessa på lite längre avstånd. Detta ger ett mer öppet och luftigt ljud och återskapar mer det naturliga ljudet av instrumenten.
      Placeringar
      Hur kan du tänka när du har valt mikrofoner och ska placera dem nära källan? Om vi börjar med till exempel trummor: Det är vanligt att placera dynamiska mikrofoner väldigt nära virveltrumman  och pukor. Jag brukar tänka att ungefär ca 10 cm brukar vara lagom avstånd. När det kommer till hur du ska rikta mikrofonen så har du olika valmöjligheter. Riktar du mikrofonen mot mitten där trumpinnen slår, så får du mer attack och mellanregister, men om du riktar den mer mot kanten av trumman så fångar mikrofonen upp mer resonans och ton.
      Jag gillar oftast att rikta mikrofonerna mer mot kanten av trumman för att mjuka till transienterna lite och fånga lite mer bas och ton av trumman. Speciellt om trummisen slår hårt så är det lätt att ljudet blir väldigt ”middigt” (mycket mellanregister) och hårt ljud av att rikta den rakt mot mitten.
      Elbas/elgitarr: Här är det vanligt att placera mikrofonen rakt framför högtalaren. Sen gäller det att hitta sweetspoten mellan mitten och kanten av elementet av högtalaren. Ju närmare mitten desto mer diskant. Jag brukar gilla att placera mikrofonen ca 5 cm ifrån mitten för att mjuka till ljudet lite.
      När det kommer till gitarrförstärkare så tycker jag även att det kan vara bra med lite rumsmikrofoner för att fånga lite efterklang på ljudet. Här kommer kondensatormikrofoner in i bilden. Jag brukar placera en eller två kondensatormikrofoner några meter ifrån ljudkällan och rikta den/dem bort från förstärkaren för att ta upp så mycket reflektioner som möjligt. Detta kan ge ett skönt djup i ljudet om du väldigt sparsmakat blandar in det i ljudbilden.
      Piano/flygel: Den vanligaste tanken gällande piano är att använda sig av kondensatormikrofoner och placera dem i ett stereopar några decimeter ifrån strängarna. Men, om låten inte är en pianoballad och du bara vill fylla ut produktionen med lite pianoackord kan faktiskt ett upright-piano uppmickat med ett par Shure SM-57 eller Sennheiser MD421 eller MD441 eller liknande dynamiska mikrofoner vara väldigt användbara. Om musikproduktionen redan är fullproppad med instrument och slagverk kommer det vara väldigt svårt att passa in en flygel med all dess bas och diskant inspelat med t.ex. Neumann U87:or. Genom att spela in ett vanligt piano med enkla dynamiska mikrofoner så får du ett mellanregister som enklare kommer att höras i mixen.

      Stormembrans-mikrofoner eller småmembrans-mikrofoner? Vad behöver "kropp" och vad behöver tydlighet i transienterna?
      Mina guldkorn
      Jag har några enstaka mikrofoner som jag använder flitigt, och som jag tycker passar väldigt bra till olika element. Dessa mikrofoner gillar jag verkligen, och jag har har fått bra resultat av dem, men varje gång ett nytt inspelningsprojekt drar igång tycker jag att det är viktigt att experimentera och inte fastna i sina gamla vanor.
      Sång – Generellt Shure SM7B för rocksång och Aston Origin för popsång (men jag vill tillägga att vilken mikrofon som passar bäst för sång är helt och hållet beroende på vilken typ av röst du har). Bastrumma – AKG D112 ihop med ett högtalar-element (gärna 15 tum). Virveltrumma – Shure SM-57 tillsammans med en småmembrans-mikrofon av typen kondensator. Pukor – Sennheiser MD 441. Överhäng (OH) – Schoeps småmembrans-mikrofon, alternativt Royer 121 bandmikrofon. Hihat – Shure SM-57 för ett skitigt sound eller en småmembrans-mikrofon. Elgitarr – Shure SM-57 tillsammans med en stormembrans-mikrofon. Elbas – AKG D112 tillsammans med en Sennheiser MD 421 med "bass-cut" på max. Akustisk gitarr – Aston Origin. Flygel – Stormembrans-mikrofoner (en klassisk mikrofon är förstås Neumann U87). Piano – Sennheiser MD 441. Sortera i frekvenserna
      Temat för dessa totalt 5 delar av ”Hittar ditt sound”, är genomgående att dela upp frekvensområdena och sortera/arrangera med hjälp av ljudkällan själv, musikerns spelstil, akustiken och sedan vilken mikrofon som används. För att kunna välja rätt mikrofon för rätt ändamål krävs det att du funderar lite på vad är det du vill ha kvar av källan och om det är någonting du vill ta bort. Tänkt på vad i produktionen som ska agera bas, vad som ska agera mellanregister och vad som ska agera diskant. Välj sedan mikrofoner med rätt karaktär för instrumenten som du har placerat i ett visst frekvensområde i din musikproduktion.
      Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell
      Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
      Hitta ditt sound del 2: akustiska knep
      Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
      Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål
    • By Björn Olsberg
      Läs mer hos Golden Age.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...