Jump to content
Annons

På jakt efter hörlursförstärkare (Sennheiser HD600)


IntoDeepWater

Recommended Posts

Hej!

Är på jakt efter en hörlursförstärkare då mitt ljudkort (Focusrite Scarlett 6i6) inte pallar att driva mina Sennheiser HD600. Måste i princip skruva upp volymen på max för att höra vad jag gör, vilket iofs skulle kunna funka om det inte vore för att det också är noll bas. Impedans 300, så de behöver lite extra push... Så, tänkte kolla om någon har tips på vad som skulle kunna utgöra en bra förstärkare för dessa lurar. Gärna hyfsat billigt då, om det nu är möjligt, annars får väl budgeten gå upp till vad som behövs för att få ett bra resultat.

Tack på förhand. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Argon HA1, pluggade i mina HD600 nyss i den, och testlyssnade ett par cd, bra tryck, full volym pallar man inte med många sekunder. Köpte min på Hifiklubben. HD600 har inte så mycket bas som tex ATH M50, antagligen lika oberoende vilken lurförstärkare det är. Ta med lurarna till Hifi-klubben och provlyssna.

https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/argon-ha1/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska kolla in den. Jag är inte ute efter ett "färgat" ljud alltså - det måste vara neutralt så att jag kan mixa i kombo med mina monitorer (switchar jag så är det natt och dag), men jag har använt HD600 i en tidigare setup med bra resultat, samt från min stereo (vilket inte är samma sak, men man ser lite vad lurarna kan göra). Är inte ute efter extra bas alltså, men det är noll lågfrekvens, så när jag komponerar så blir det att jag fipplar fram mer bas eller väljer kaggar med mer tryck för att kompensera så att säga, vilket gör processen rätt omständig. Min Rotel 1520 stärkare klämmer ut 470, och i kombination med Hegel 10 DAC:en i lyssningssetupen blir väl ljudet något färgat dock, men den brist på bas jag har från Scarlett 6i6 är långt ifrån acceptabel. Men anyway, om du får bra resultat så kollar jag in den! Kanske en något onödig utläggning där från min sida. 🙂 Tack! Jag välkomnar fler välkomnar såklart fler rekomendationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

MTR HPA-2 klarar att driva lurar ända ner till 8 Ohm, så den gör jobbet med lätthet oavsett vilken impedans det är på lurarna.

http://webshop.holmerup.biz/ovriga-studioprylar/horlursforstarkare/mtr-hpa-2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men - rätta mig om jag har fel - det är väl lurar med hög impedans som behöver extra kräm i form av stärkare, inte de med låg impendans? Hade jag haft ett par lurar med låg impendans så hade jag enligt vad jag förstått inte behövt någon stärkare? Högre impendans = tungdrivna, låg impendans = inget "tjafs" på det sättet?

Redigerat av IntoDeepWater
Link to comment
Dela på andra sajter

Men - rätta mig om jag har fel - det är väl lurar med hög impedans som behöver extra kräm i form av stärkare, inte de med låg impendans? Hade jag haft ett par lurar med låg impendans så hade jag enligt vad jag förstått inte behövt någon stärkare? Högre impendans = tungdrivna, låg impendans = inget "tjafs" på det sättet?

Lågohmiga lurar är lättdrivna, men med väldigt lågt ohm kan det dista i lurförstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men - rätta mig om jag har fel - det är väl lurar med hög impedans som behöver extra kräm i form av stärkare, inte de med låg impendans? Hade jag haft ett par lurar med låg impendans så hade jag enligt vad jag förstått inte behövt någon stärkare? Högre impendans = tungdrivna, låg impendans = inget "tjafs" på det sättet?

Det där är lite lurigt, eftersom det beror på vilken sida man ser det från... 😉

För förstärkaren är lågohmiga lurar en större belastning, men vid samma volyminställning, så får man mer ljud från lågohmiga än från högohmiga.

Låg impedans kräver högre ström. Hög impedans kräver högre spänning. Att dra högre ström genom en förstärkare innebär större risker för komponentfel, även om det nog är sällsynt med sådana problem när det gäller lurar.

Om hörlursutgången inte är specad för en lika stor eller lägre impedans än lurarna har, så är risken att man kommer att dra högre ström genom förstärkaren och från nätdelen än vad de tål, med stor risk för dist som följd. Det är också därför många USB-ljudkort inte klarar av lågohmiga lurar förrän man kopplar till en extern nätdel till ljudkortet - för USB-porten har ett begränsat strömuttag.

Med högohmiga lurar så behöver man skruva upp mer och då kan det bli för låg volym eftersom spänningen inte räcker till, men då är det i alla fall ingen risk att någonting kokar ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte även nått slags tröghet i bara den mekaniska delen av elementet? Alltså är ohm inte ett särskilt bra mått på hur trögdrivna lurar är?

SPL Phonitor 2 kör min polare snart. Ska bli kul o lyssna på den.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag använt mina HD-600 en del i två dar, och min ARGON HA1 orkar inte med lurarna riktigt bra. Jag har tre andra lurförstärkare; den inbyggda i Yamaha stereoförstärkaren som driver mina passiva monitorer, en billig Behringer med åtta uttag för lurar, den har enormt krut, samt portastudions eget luruttag. Alla de ger mer tryck än HA 1... Så en HA1 är nog inget att ha för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det där är lite lurigt, eftersom det beror på vilken sida man ser det från... 😉

För förstärkaren är lågohmiga lurar en större belastning, men vid samma volyminställning, så får man mer ljud från lågohmiga än från högohmiga.

Låg impedans kräver högre ström. Hög impedans kräver högre spänning. Att dra högre ström genom en förstärkare innebär större risker för komponentfel, även om det nog är sällsynt med sådana problem när det gäller lurar.

Om hörlursutgången inte är specad för en lika stor eller lägre impedans än lurarna har, så är risken att man kommer att dra högre ström genom förstärkaren och från nätdelen än vad de tål, med stor risk för dist som följd. Det är också därför många USB-ljudkort inte klarar av lågohmiga lurar förrän man kopplar till en extern nätdel till ljudkortet - för USB-porten har ett begränsat strömuttag.

Med högohmiga lurar så behöver man skruva upp mer och då kan det bli för låg volym eftersom spänningen inte räcker till, men då är det i alla fall ingen risk att någonting kokar ihop...

Det är lite snurrigt det där, men det är så jag har förstått det också.

Skulle det inte funka att köpa nåt mini-mixerbord då?

De brukar väl ha tillräcklg förstärkning. Inte samma kvalitet som en separat förstärkare kanske men går hitta under tusenlappen iaf.

Det känns lite overkill och tar plats i onödan, och jag har ingen direkt användning av ett mixerbord just nu. Bra idé dock.

---

Argon HA1 verkar schysst, men verkar inte finnas att köpa i USA (pendlar Sverige-USA). Befinner mig i USA just nu och dröjer tills jag pendlar tillbaka, så jag har kollat in denna lite:

https://www.jdslabs....hone-amplifier/

Vad tror ni?

Redigerat av IntoDeepWater
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...