Jump to content
Annons

Spela in trummor med bara en OH?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Truminspelning och trumljud har blivit en stor del av mitt liv fast jag är gitarrist, sångare o basist. Att det är enormt svårt att få till den perfekta inspelningen av akustiska trummor känner nog alla till.

Live har jag och polarna kommit fram till raka motsatsen, där kör vi typ alltid med bara en ensam OH plus kaggemick. Det blir så jäkla bra ljud att man förvånas varenda gång. Sist satte vi upp en T-Bone EM-800 o gick ut på golvet o lyssnade, det lät omedelbart lika bra som om man, eller rättare sagt som man föreställer sig att det borde låta, om man satt upp tio bra mickar på setet och skruvat ljudet i en timme. Med en bra trummis o ett bra PA verkar enda sättet att få ännu bättre ljud vara att byta ut 250-kronors micken mot nåt bättre. Ibland har vi testat med två OH, polaren har bättre Röde att tillgå, men även då brukar det bli bättre med enbart en när man hittat exakt rätt spot.

Hemma i studion brukar jag använda två sE4400a till OH, men det är ett helt otroligt vilken tid jag lagt ner på att flytta runt dem i olika positioner, Glyn Johns osv, och testande av cardiod, 8 o omni. Glyn Johns gillar jag inte längre, det blir knepiga grejer med det, närmickning av golvpulkan o samtidigt mickning av hängpukan på avstånd. Riden blir aldrig bra heller, då man spelar in den rakt från sidan där den låter minst...

Nu har jag fått ett sprakande i den ena sE4400a och vet inte hur jag ska göra på smartast vis för att kunna spela in igen. Jag misstänker att spraket kommer från nån av de fyra brytarna på micken, men vet inte. Jag får väl lämna in den på service antar jag. Men det vore roligare att på nåt vis få till bättre ljud ändå på nåt annat vis...

Bästa micken jag har är en Neumann TLM49, den låter bättre till allting än alla andra mickar jag testat, kanske borde jag köra med den som mono OH? Till kaggen har jag en EV ND868 jag älskar, o till virveln en E906, samma där. Lägger jag till ett par enklare mickar till de två pukorna kan jag få lite stereo den vägen, sen lägga till både lite rumsreverb (trumrummet är helt dött utan akustik) och ett lite längre plateverb kanske det skulle bli guld. Att köpa en till TLM49 har jag absolut inte råd med. Jag funderar starkt på att köpa två Oktava mk-012, men det här kanske skulle ge ännu bättre ljud?

Blev lite långt inlägg det här, men det är ju snart gjort när det är ett så här underbart ämne!

Är det nån som har erfarenheter av mono OH? Googlar man på det dyker det upp en hel del om fördelarna när man slipper fasfelen osv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har latjat lite med det (även OH i XY vid sweet spot, funkar fint men blir inte lika brett som andra varianter). OH i mono har ju fördelen att man slipper fasknas. Du kan behöva labba lite med placering av cymbalerna. Det har egentligen med vad det är för låt och sound du vill ha! Vill man ha ett lite mer 50/60-tals-sound (eller jazzigt sound) med trummorna lite längre bak i mixen så kan det funka finfint. För ett modernare bredare sound med utpanorerade trummor som omsluter lyssnaren så lär du få problem. På rätt låt kan det passa bra!

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att det skulle bli så skitdyrt att skaffa två mickar som låter lika bra som Neumannen. Hårt panorerade trummor har jag aldrig gillat. 50, 60-tals trumsound är väl dova diskantfria trummor med knappt nån kagge, så behöver det väl inte alls bli bara för att man har en singel OH...?

Link to comment
Dela på andra sajter

50, 60-tals trumsound är väl dova diskantfria trummor med knappt nån kagge, så behöver det väl inte alls bli bara för att man har en singel OH...?

Det måste väl inte vara dovt och diskantfritt bara för att det är 50-60tal? Oftast lite lugnare diskanter, visst (eftersom det är inspelat på band, ofta med bandmikrofoner, och pressat till vinyl), men inte nödvändigtvis dovt. Skitsamma. Naturligtvis behöver det inte bli så för att man kör mono-OH. Pratar mer om arr och mix, med trummorna lite längre bak i mixen passar det med mono-OH.

En grej jag brukar göra är att ställa en MS-rigg 1,5-3 meter framför trumsettet (i höjd med toppen på baskaggen, så man får fläsket från undersidan av pukorna, i linje med baskagge-virvel). Brukar iof blanda detta med stereo-OH, men det är inget måste. Blir en väldigt naturlig och fin stereobild av ett trumset, låter som att man står där och lyssnar. Då behöver du en 8 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört mono-OH väldigt ofta i livesituationer. Jag hittar punkten där den sitter i bra fas med virvelmiken och sedan är det bara att köra.

Men du, kör OH med M/S då? Använd din Neumann för mid och sE4400a i åtta som side?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört mono-OH väldigt ofta i livesituationer. Jag hittar punkten där den sitter i bra fas med virvelmiken och sedan är det bara att köra.

Men du, kör OH med M/S då? Använd din Neumann för mid och sE4400a i åtta som side?

Jo jag ska testa det! 🙂 Att jag kommit in på det här beror dels på att det blir så otroligt bra ljud live, full balans mellan hihatr, ride, virvel, pukor o alltihop. Det andra är att både cymbaler o virvel o pukorna låter så helt magiskt bra genom Neumannen i studion. Att kunna panna över tex golvpukan helt åt ena hållet tycker jag ändå är värdelöst, det låter typ idiotiskt om man lyssnar i lurar, så låter det ju absolut inte när man lyssnar med öronen på ett trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men då du nämnde Oktava mk-012... Om budget är en faktor, har du kollat på Line Audio CM3? Nu har jag bara jämfört dem live, men föredrog CM3 av de två. Kardoidkapslarna på Oktava-mickarna, XY-mickat kit.

Inget svar på din egentliga fråga, men kanske det hjälper någon. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå M/S stereo med cardioid och 8. Rummet är väldigt bra, om man tycker ett stendött rum är bra. Det låter inte roligt alls helt torrt, men jag brukar köra på rumsreverb med mitt stenålders Lexicon en gång, sen lite andra reverb, då blir det riktigt snyggt.

M/S stereo borde man väl kunna göra efteråt, genom att spela in ljudet från monitorerna? Dribbligt att få upp två mickar precis mitt över trummarna utan tunga studiostativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gillar inte Oktava Mk12 heller. Har sett en del klaga på högt brus och oljud. Själv känner jag nog också viss tvekan inför ryska grejor. Men de låter väldigt bra på Youtube...

Ingen i överkomligt pris kommer nog i närheten av min Neumann ändå. I normala pop-produktioner kan man nog använda nästan vad som helst, men det som ligger mig varmast om hjärtat är live i studio med typ bas, trummor o bara en gitarr. Borde gå att få mkt snygga trummor på så vis... Nu har jag lagt ner tillräckligt på kvalitetscymbaler så nu vill jag spela in dem också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gjorde mig nyfiken. Berätta gärna var och hur ni brukar sätta er mono-OH. Vilken höjd tex? Självkalrt finns inga givna svar (som vanligt) men är ändå intresserad att höra hur ni går till väga och vad som brukar funka för er?

Precis som Nilsson är jag gitarrist i grunden men har börjat snöa in ordentligt på inspelningstekniker av trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 33min in. Så kör jag ungefär. Fast virvel och golvpuka också. För att safea. Kör d12 som i videon också. Om trummis har flera crashar så kan man få flytta lite. Men oftast hamnar det ganska exakt där. Är det långsammare musik så räcker det gott med OH och kick. Om jag inte kör u87 så kör jag någon bandmick typ beyer m260n eller en akg d19.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://youtu.be/4OwkpgrZZJ8

Ca 33min in. Så kör jag ungefär. Fast virvel och golvpuka också. För att safea. Kör d12 som i videon också. Om trummis har flera crashar så kan man få flytta lite. Men oftast hamnar det ganska exakt där. Är det långsammare musik så räcker det gott med OH och kick. Om jag inte kör u87 så kör jag någon bandmick typ beyer m260n eller en akg d19.

Så där sätter vi också monomicken live. Det tar 30 sekunder att hitta rätt balans mellan hihat o ride. Resten styr Rogga. (vår trummis) Det blir et sånt jävla fläsk i hans lilla golvpuka att man nästan kolar av av lycka.

Bra snack av killarna på filmen om sättet att micka med bara en OH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett snabbtest med mono OH (TLM 49) o en 8-kopplad sE4400a, och gjorde M/S stereo av det. Märkligt vad mkt stereo det blev. Hängpukan hamnade tydligt till v o golvpukan t h. Inte bara att det blev stereobredd på alltihop, pukor o cymbaler blev rejält pannande. Obegripligt. Jag var tvungen att snabbt titta om jag glömt några pukmickar som också blev inspelade, men nej.

Men ändå, vete fan om jag blev så impad. Två A/B Oktavor som OH blir nog snyggare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
pHISTERmILL (oregistrerad)

Googlar man på det dyker det upp en hel del om fördelarna när man slipper fasfelen osv....

Vill bara påminna om att det behöver hållas koll på faserna om man använder mer än en mick, även om OH är ensam i mono. Är den helt ensam så är det förstås inga problem, men man är ju rätt låst vid soundet man får.
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Det blir ganska tråkigt med mono OH på en inspelning. Ut i ett PA kör man ju mono sä där var det skit samma. Men inte kul på en recording även om man har stereoreverb o breddare.

Vad har du mer haft för mickning när du kört OH i mono?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ganska tråkigt med mono OH på en inspelning. Ut i ett PA kör man ju mono sä där var det skit samma. Men inte kul på en recording även om man har stereoreverb o breddare.

Bara kaggen o en på virveln i studion.

Live kör vi bara kaggen plus mono OH. Det brukar oftast låta bättre än vad alla andra tekniker får fram med mickar på allt på trumsetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...