Jump to content
Annons

Nybörjare! Hjälp med val av mikrofon/er för inspelning av akustisk gitarr + sång.


09tomlin

Recommended Posts

Annons

SM57 och SM58 är samma mick förutom att fronten (och kroppen) skiljer sig åt, vilket i sin tur påverkar ljudegenskaperna en del.

http://www.shureblog...8-and-the-sm57/

Du som har bättre koll än de flesta; stämmer det att samma snubbe som en gång i tiden konstruerade SM57 nu på senare tid även konstruerat Sennheiser E906? Efter att ha jämfört de två rejält på elgitarr o virvel, tyckte jag o polarna att SM57 lät så dåligt i jämförelse at jag gjorde mig av med mina tre stycken SM57. Lite korkat, men det satt i pengabrist förstås. E906 är helkass att sjunga i har jag märkt, det är ju inte SM57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju mest koll på våra egna mickar förstås. Annars får jag Googla som alla andra. 🙂

Vad jag kan se designades SM57 (som släpptes 1965) av ett team under ledning av Ernie Seeler, som verkar ha arbetat på Shure ända tills han gick i pension 1997.

Sennheiser e906 lanserades 2004, så det verkar osannolikt att Ernie Seeler skulle ha varit inblandad. Men det finns säkert människor som har hoppat mellan de här två bolagen, så det kanske finns någon koppling ändå.

Annars är det väl rätt så vanligt att olika bolag tittar på konkurrenternas produkter och kopierar eller låter sig inspireras av andras idéer. Det finns ju ett färskt exempel på en stor tillverkare som har börjat göra rektangulära kapslar som är mycket lika dem som vi (och Pearl) har tillverkat i över 50 år.

Redigerat av Milab
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

På akustisk gitarr kör jag med en Shure SM57 framför hålet på gitarren och en Behringer ECM8000 ungefär vid 12e bandet och tycker att det fungerar utmärkt 🙂

1969

Redigerat av belsebub
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...