Jump to content
Annons

Nybörjare! Hjälp med val av mikrofon/er för inspelning av akustisk gitarr + sång.


09tomlin

Recommended Posts

Tjena!

Jag är en glad amatör(!) som länge haft ambitionen att få bättre kvalitet på mina inspelningar som hittills enbart bestått av inspelningar från mobiler osv (läs dålig kvalitet).

Det Jag har införskaffat mig hittills är:

Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2

Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x

Det jag saknar nu är ju då självklart mikrofon/er. Jag är helt lost här måste jag säga, så jag vänder mig hit.

Efter mycket YouTube:ande så ser jag att en hel det bara använder sig av en mikrofon med gott resultat, istället för två, så det kanske räcker?

Jag tänker dock att 2 st mer riktade (säger man så?) mikrofoner vore bättre för att minska att det "blöder" ljud från mikrofonerna och att det även blir lättare i efterbehandlingen då man har två olika spår?

De mikrofoner jag främst funderat på (mer eller mindre bestämt mig för kanske, om ingen här säger tvärt nej! haha) är:

Gitarrmikrofon: Shure SM57

Sångmikrofon: Shure SM58

Dessa verkar vara klassiker som än håller måttet? Är det ens någon större skillnad på dem, förutom pop-filtret på SM58 t.ex.?

Skulle dessa fungera som en bra kombination eller finns det bättre alternativ i samma prisklass (ca 2-3000 kr)?

Vad mer kan ni tipsa om när jag ändå är i farten? Speciella stativ, kablar, pop-filter, programvara osv? 🙂

tl;dr: Jag vill spela in Akustisk gitarr + sång och behöver tips på mikrofon/er för ca 2-3000 kr. Även lite tips om kringutrustning uppskattas. Ljudkort och hörlurar har jag redan. Tack på förhand! 🙂

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av de du nämner skulle jag valt 57an till sången o skaffat ett popfilter att ha framför den. Ok, det finns ju massor med dyrare mickar, men med en SM57 kommer du nog långt, den är tydligare än en SM58. Jag själv har bla en Beta 58 jag tycker låter väldigt mkt bättre än SM58.