Jump to content
Annons

Nybörjare! Hjälp med val av mikrofon/er för inspelning av akustisk gitarr + sång.


09tomlin

Recommended Posts

Tjena!

Jag är en glad amatör(!) som länge haft ambitionen att få bättre kvalitet på mina inspelningar som hittills enbart bestått av inspelningar från mobiler osv (läs dålig kvalitet).

Det Jag har införskaffat mig hittills är:

Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2

Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x

Det jag saknar nu är ju då självklart mikrofon/er. Jag är helt lost här måste jag säga, så jag vänder mig hit.

Efter mycket YouTube:ande så ser jag att en hel det bara använder sig av en mikrofon med gott resultat, istället för två, så det kanske räcker?

Jag tänker dock att 2 st mer riktade (säger man så?) mikrofoner vore bättre för att minska att det "blöder" ljud från mikrofonerna och att det även blir lättare i efterbehandlingen då man har två olika spår?

De mikrofoner jag främst funderat på (mer eller mindre bestämt mig för kanske, om ingen här säger tvärt nej! haha) är:

Gitarrmikrofon: Shure SM57

Sångmikrofon: Shure SM58

Dessa verkar vara klassiker som än håller måttet? Är det ens någon större skillnad på dem, förutom pop-filtret på SM58 t.ex.?

Skulle dessa fungera som en bra kombination eller finns det bättre alternativ i samma prisklass (ca 2-3000 kr)?

Vad mer kan ni tipsa om när jag ändå är i farten? Speciella stativ, kablar, pop-filter, programvara osv? 🙂

tl;dr: Jag vill spela in Akustisk gitarr + sång och behöver tips på mikrofon/er för ca 2-3000 kr. Även lite tips om kringutrustning uppskattas. Ljudkort och hörlurar har jag redan. Tack på förhand! 🙂

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av de du nämner skulle jag valt 57an till sången o skaffat ett popfilter att ha framför den. Ok, det finns ju massor med dyrare mickar, men med en SM57 kommer du nog långt, den är tydligare än en SM58. Jag själv har bla en Beta 58 jag tycker låter väldigt mkt bättre än SM58.

Till gitarren skulle jag valt en kondensatormick, tex en Oktava MK 012. Den är nog en av de allra mest lovordade mickarna öht. Knappt 500 kr dyrare än en SM57, men det är det värt. Det finns massor av test på youtube, o jämförelser med mångdubbelt dyrare Neumann, att höra skillnad går knappt. En sån mick kan du behålla typ livet ut utan att tycka att det är dags att byta ut den.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det positiva med att ta det steg du nu tar är att det bara kan bli bättre, i stort sett vad du än gör! 🙂

Det jobbiga, som du säkert har märkt, är att det finns väldigt många mikrofoner att välja mellan. Och som inte det vore nog så kan man inte bara läsa sig till vilken man ska ha utan olika mikrofoner passar bättre för vissa röster och instrument än andra. Sen kommer det där med placering av mikrofonen. 😉 Med det sagt finns det ändå en helt del allroundmikrofoner i din prisklass som kan fungera som en startpunkt.

En sak du behöver fråga dig själv är också om du alltid vill spela in gitarr och sång ihop eller om du kan spela in dem separat. Fördelen med det förra är att man får bra känsla av att spela och sjunga samtidigt. Fördelen med det senare är att du slipper läckage mellan röst och gitarr. En annan fördel är att du bara behöver en mikrofon. Eller att du köper två men då kan variera mellan dem.

Obs, lita inte på youtube-videos. Ofta är det professionellt inspelade saker som de sedan filmar med en bara mikrofon.

Jag skulle också tipsa om kondensatormikrofon till gitarren. Det du behöver tänka på är att en sån mikrofon tar upp mer av rumsljuden. Om du tex har ett kalt rum så kommer rummets "eko" komma med. Så det kan vara en idé med tex en SM57 för sång beroende på hur dina inspelningsmöjligheter ser ut. En SM57 kan man få för 500-700 kr begagnat och du kan sälja den för lika mycket igen själv så det är ingen förlust att köpa och testa.

Pop-filter behövs för sången (även för SM58) och du behöver två stativ (alternativ ett med en extra arm på men det känns som en klumpig lösning) om du tänker spela in gitarr och sång samtidigt.

Här är några helt ok mikrofoner för nybörjarnivå:

Studio Projects B1

http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm

SE Electronics X1

http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1.htm

Eller deras Magneto

http://www.thomann.de/se/se_electronics_magneto_2.htm

Som sagt det kan bara bli bättre!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en SM57 ändå, till gitarren till att börja med i alla fall och antagligen någon annan mikrofon senare 🙂 Men tror att jag redan stött på problem 🙁 Har dock inte hunnit testa så mycket än.

Har ingen "riktig" mjukvara än så jag spelade in via Audacity, men ljudnivån blev så fruktansvärt låg?

Jag kopplade in mikrofonen i Ljudkortet, slog på fantommatning och höjde gain på ljudkortet (till max) men det blev ändå väldigt låg ljudnivå på inspelningarna? Med mastervolymen inställd på "normalt (runt 15%)" för resten av datorn så är ljudnivån bra i alla andra program osv. Men för att få samma ljudnivå på inspelningarna så krävs det att jag höjer mastervolymen till ca 80 %, vilket resulterar i att ljudet blir skithögt i alla andra program. Ska det va så?

Jag testade att förstärka ljudnivån i efterhand i Audacity, så att den skulle låta bra vid min normala 15 % mastervolym, vilket fungerade bra. Men förlorar man inte kvalitet på det?

Ska utforska mer imorgon men tips uppskattas alltid! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

EN SM57 är en dynamisk mikrofon, och ska inte ha fantommatning. Jag vet inte vad som händer när du har det på ändå, så stäng av det.

Fantommatning är till för kondenatormikrofoner.

Detta visste jag inte, tack för tipset! Vill minnas att det ej fungerade utan fantommatning och jag därför slog på den, men jag kan mycket möjligt minnas fel. Körde dock med fantommatning på hela tiden under testerna.

Hittade detta från en annan tråd angående SM57:

"Det sm57 behöver är en preamp på ditt externa ljudkort med tillräckligt med gain;

sm57 behöver rätt mkt förstärkning om du ska spela in tystare källor. Om inte ljudkortet har en preamp går det att köpa en preamp typ..."

Det ljudkortet jag har (Focusrite 2i2) har väl en pre-amp i och med att den har en "gain-kontroll"? Men den kanske helt enkelt inte är tillräckligt stark för en SM57:a då jag först "kunde höra mikrofonen" i hörlurarna vid ca 90% gain.

Behöver jag alltså eventuellt köpa en extern pre-amp? Tips på sådan i så fall? Och om jag vill koppla in ytterligare en mikrofon (förmodligen en kondensatormikrofon) i framtiden för sång, som t.ex. en Studio Projects B1, behöver jag en separat pre-amp till den med i så fall, eller duger min 2i2:a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra SM57 på sång, som herr Nilsson var inne på tidigare i tråden. Ljudnivån från din akustiska gitarr är svår att fånga med en dynamisk mikrofon om inte din preamp har riktigt bra gain med låg brusnivå.

Nä, införskaffa en kondensatormikrofon till gitarren så kommer du märka skillnad. Testa SM57 på sång men även kondingen. Då kan du jämföra vad som passar din röst bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte bättre mikrofoner för sång än SM57 dock? Funderar på att lämna tillbaka den och byta mot en SE Electronics X1 (som han i butiken tyckte jag skulle köra på först) eller en Studio Projects B1 som båda har rekommenderats här.

Kommer min Focusrite 2i2 klara av dessa mikrofoner (står någonting i 2i2-specifikationerna om 100 dB, om det är av betydelse?)

Det jag nojjar mest över är att kondensatormikrofoner tenderar att att släppa in mer bakgrundsbrus? Men jag kanske är ute och cyklar?

Tycker ni att jag ska lämna tillbaka SM57:an till förmån för en SE Electronics X1? Den går ju att använda till sång och gitarr samtidigt dessutom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir svårt att klara dig med bara en mikrofon om du ska både spela gitarr och sjunga samtidigt. Om ditt rum inte är behandlat eller åtminstone dämpat kommer det inte att låta så kul.

Ditt ljudkort funkar finfint med båda mikrofonerbarnen.

Och bättre mikrofoner för sång. SM57 har fungerat som sångmikrofon på mången album. Men det beror så klart på vilken röst man har och musikstil. Det bästa du kan göra är att testa olika och försöka låta bli att bli ruinerad på kuppen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir svårt att klara dig med bara en mikrofon om du ska både spela gitarr och sjunga samtidigt. Om ditt rum inte är behandlat eller åtminstone dämpat kommer det inte att låta så kul.

Ditt ljudkort funkar finfint med båda mikrofonerbarnen.

Och bättre mikrofoner för sång. SM57 har fungerat som sångmikrofon på mången album. Men det beror så klart på vilken röst man har och musikstil. Det bästa du kan göra är att testa olika och försöka låta bli att bli ruinerad på kuppen! 🙂

Jo alltså det optimala, och det jag vill, är att kunna ha en mikrofon till sång och en till gitarr samtidigt. Ska testa mikrofonen lite till idag/imorgon och se hur det fungerar.

Men är det inte så att mitt ljudkort är för klent då jag måste dra upp gain till max för att ens få till en svag inspelning? Hur blir det då om man dessutom kopplar in ytterligare en mikrofon? Eller de kanske inte delar på samma "styrka", typ som en parallell-koppling? Ni får ursäkta min okunskap haha!

Bifogar en bild på min bostad, samt ca en veckas gamla mätvärden om det kan vara av hjälp (tänker mest på min oro för bakgrundsbrus).

Tack för att ni tar er tid till att svara, det uppskattas! 🙂

post-39233-0-50137800-1443685983_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

EN SM57 är en dynamisk mikrofon, och ska inte ha fantommatning. Jag vet inte vad som händer när du har det på ändå, så stäng av det.

Fantommatning är till för kondenatormikrofoner.

Om du har fantommatning på en dynamisk mikrofon så händer inget (om det inte är fel på mikrofonen) Du ska dock aldrig ha fantommatning om mikrofonen har eget nätaggregat eller om det är en bandmikrofon (vissa moderna bandmikrofoner kräver dock fantommatning)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alltså det optimala, och det jag vill, är att kunna ha en mikrofon till sång och en till gitarr samtidigt. Ska testa mikrofonen lite till idag/imorgon och se hur det fungerar.

Men är det inte så att mitt ljudkort är för klent då jag måste dra upp gain till max för att ens få till en svag inspelning? Hur blir det då om man dessutom kopplar in ytterligare en mikrofon? Eller de kanske inte delar på samma "styrka", typ som en parallell-koppling? Ni får ursäkta min okunskap haha!

Bifogar en bild på min bostad, samt ca en veckas gamla mätvärden om det kan vara av hjälp (tänker mest på min oro för bakgrundsbrus).

Tack för att ni tar er tid till att svara, det uppskattas! 🙂

Det finns problem med viss ljudkort att ljudet läcker över mellan kanalerna men jag har inte hört om detta gällande ditt kort. Så, du behöver inte vara orolig när du gasar på med gain på en preamp att det påverkar den andra.

Du behöver skilja på bakgrundsljud/brus och brus som introduceras i ljudkortets preamp. Bakgrundsljud/brus kommer du mer eller mindre alltid få med. En dynamisk mikrofon som din SM57 tar upp ljud väldigt nära mikrofonen. Om din ljudkälla är svag måste du placera mikrofonen väldigt nära. Om du däremot skriksjunger kan du ha den en bit ifrån. En kondensatormikrofon tar upp ett större fält runt mikrofonen, du kan därför vara liiite längre ifrån och ändå ett bra ljud.

Brus kan även introduceras genom ljudkortets preamp. Om du har en volymsvag ljudkälla måste du dra upp gainen på ljudkortet mycket. Om det är en lite billigare preamp så är det stor risk att det även kommer med brus.

Några "regler":

Ju längre du är från mikrofonen desto mer rumsljud kommer mikrofonen plocka upp i förhållande till det du vill spela in.

Ju svagare ljudkälla du har desto sämre signal-brusförhållande kommer du få. Dvs så kommer bruset vara mer framträdande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte bättre mikrofoner för sång än SM57 dock? Funderar på att lämna tillbaka den och byta mot en SE Electronics X1 (som han i butiken tyckte jag skulle köra på först) eller en Studio Projects B1 som båda har rekommenderats här.

Det jag nojjar mest över är att kondensatormikrofoner tenderar att att släppa in mer bakgrundsbrus? Men jag kanske är ute och cyklar?

Tycker ni att jag ska lämna tillbaka SM57:an till förmån för en SE Electronics X1? Den går ju att använda till sång och gitarr samtidigt dessutom 🙂

Själv måste jag säga att jag inte alls gillar SM57 till sång, om det inte är helt rätt röst till helt rätt stil vill säga. Föredrar SM58 tell det mesta där. Jag gillar 57:an bättre till gitarrer och metall-klang, exempelvis klockor och liknande (tar ner udden på dem), men 58:an har bättre mellanregister och är gjord för röst.

De flesta kondensatormickar är betydligt känsligare för akustik och störningar än dynamiska mickar, men till akustisk gitarr kan det fortfarande vara värt det. Steget, för röst efter SM58 i min åsikt, skulle jag säga SM7b ligger grymt bra till. Den är grym även för inspelningar i ganska muggiga lokaler!

Till både stål- och nylonsträngat har jag historiskt sett spelat in schyssta tagningar med ADK 51. Var dock länge sen jag gick över helt till rent professionella mickar, så har väldigt dålig koll på alternativ där. Vill minnas jag såg en Neumann för ganska humant pris som lät helt okey, men minns inte namnet på den. Tidigare nämnda Oktava 012 är en trevlig mick, men lite grötig, och Line CM1 är ren men väldigt trubbig, vilket lämpar sig hyfsat för nylonsträngat men dåligt för stålsträngat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du frågade även i första inlägget vad som skiljer en 57:a åt från en 58:a. De är två helt olika mickar.

Dom har identisk karaktär på upptagningsriktningen, men 57:an är mer gjord för instrument, med en mindre kapsel, jämnare mellanregister, och längre upptagnings-avstånd. Det gör dem bra till bla trummor, elgitarrer, och olika former av klockor och annat liknande där transienterna (starka peakar) kan leva fan med inspelningar. Den har smalare men mer balanserat ljud, sett till att den är dynamisk.

58:an har ett brilljantare sound med tydligare mellanregister och högre topp, men är extremt känslig för avstånd, och är av samma orsak även extremt snäll ifråga om rundgång. Man måste snudd på ha den i käften för att höra nåt - för att göra den så bra för live som möjligt så är den beskuren så man måste ge den extrem proxi-effekt för att få ett fullt ljud. Proxi-effekten är det som gör att extremt närmickade saker från riktade mickar låter mycket tyngre och ibland bumligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett bra inlägg på ett forum: https://www.gearslut...4045-post6.html

Håller ni med om det h*n skriver? Jag tycker nog ändå att alternativ 2 verkar vettigast, då jag slipper köpa separata pre-amps eller köpa nytt ljudkort. Så jag tänker såhär:

Lämna tillbaka SM57 och istället köpa en kondensatormikrofon, förmodligen en SE Electronics seX1 som inte behöver så mycket gain som SM57 kräver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svag signal.... Du har inte råkat ha nån inställning på line i stället för mick? Låter konstigt att en SM57 skulle ge så där supersvag outpot.

Jag måste vrida upp gain till nästan max för att ens höra något av ljudinspelningarna. I det foruminlägget jag länkade till innan så menade h*n ju att just SM57 har svag output och att den inte är en bra kombination med 2i2.

Jag kan nästan ingenting om det rent tekniska så jag bifogar en bild med specifikationer för ljudkort respektive mikrofon 🙂

post-39233-0-81539400-1443809851_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har en brytare för line och instrument, intrument o sång är samma sak. Har du inte haft knappen på line verkar det lite knepigt om signalen är så svag som du skriver... Hur långt från micken sjunger du? Om du inte har en väldigt stark stämma så funkar det dåligt att stå långt ifrån en sån mick, men på typ 5, 10 cm ifrån borde det räcka.

Jag tror ändå att SM57 inte passar din röst, får du byta i musikaffären till nån konding så gör det. Polarn har en sE, det är nog den enklaste modellen, han är väldigt nöjd med den.

Ang att spela gitarr o sjunga samtidigt så är det ju bra för helheten på nåt vis, jag tycker speciellt det är lättare att sätta ett bra tempo på gitarren om jag sjunger samtidigt. Du kan sjunga o spela samtidigt fast du bara spelar in med en mick en bit framför så både gitarr o sång kommer med ungefär lika. När du gillar tempot osv gör du ett mer närmickat pålägg med enbart gitarren o spelar ungefär lika som första gången, fast lite bättre ändå! Sen är det dags för ett sångpålägg, samma grej där. Orginalspåret har du förstås kvar och jämför med. Det kan mycket väl vara så att det första blev bäst... Eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har en brytare för line och instrument, intrument o sång är samma sak. Har du inte haft knappen på line verkar det lite knepigt om signalen är så svag som du skriver... Hur långt från micken sjunger du? Om du inte har en väldigt stark stämma så funkar det dåligt att stå långt ifrån en sån mick, men på typ 5, 10 cm ifrån borde det räcka.

Jag tror ändå att SM57 inte passar din röst, får du byta i musikaffären till nån konding så gör det. Polarn har en sE, det är nog den enklaste modellen, han är väldigt nöjd med den.

Ang att spela gitarr o sjunga samtidigt så är det ju bra för helheten på nåt vis, jag tycker speciellt det är lättare att sätta ett bra tempo på gitarren om jag sjunger samtidigt. Du kan sjunga o spela samtidigt fast du bara spelar in med en mick en bit framför så både gitarr o sång kommer med ungefär lika. När du gillar tempot osv gör du ett mer närmickat pålägg med enbart gitarren o spelar ungefär lika som första gången, fast lite bättre ändå! Sen är det dags för ett sångpålägg, samma grej där. Orginalspåret har du förstås kvar och jämför med. Det kan mycket väl vara så att det första blev bäst... Eller tvärtom.

Jag har testat att ha den på både line och instrument, med samma resultat. Alltså till sång fungerar den bra, ljudnivåmässigt 🙂 Har testat lite olika avstånd men ca 10 cm. Sjunger dock väldigt svagt/försiktigt.

Tanken med denna mic var ju dock att spela in akustisk gitarr (stålsträngad) och det är där den presterar väldigt dåligt. Så för det primära ändamålet så verkar den inte fungera särskilt bra utan extra förstärkning. Till sång finns det nog bättre mikrofoner än SM57. Det var bara det att jag hade hört/läst mycket gott om denna mic innan för inspelning av instrument. Jag hade dock ingen koll på att man var tvungen att ha tillräckligt kraftfullt ljudkort, preamps, gains och allt vad det heter. Men man lär av sina misstag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Studioprojects B1 är också bra i samma prisklass. Har en sån också.

Är det stor skillnad på dem? X1 och B1 alltså. Butiken jag köpte i och ska returnera i har bara X1:an inne nämligen så blir smidigast att ta den. Men inte om B1 är mycket bättre? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat att ha den på både line och instrument, med samma resultat. Alltså till sång fungerar den bra, ljudnivåmässigt 🙂 Har testat lite olika avstånd men ca 10 cm. Sjunger dock väldigt svagt/försiktigt.

Hm... Får du lika svag signal med line/instrument-knappen i de två olika lägena? Det verkar ju vara nåt fel. Det borde skilja ganska rejält...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Får du lika svag signal med line/instrument-knappen i de två olika lägena? Det verkar ju vara nåt fel. Det borde skilja ganska rejält...

Hmm jag vet inte riktigt vad skillnaden är mellan de olika lägena. Jag tänker mig att när den är inställd på instrument så har man kopplat t.ex en elgitarr direkt in i ljudkortet via 6,3 mm uttaget (hörlursuttaget). Nu hade jag ju kopplat in mikrofonen i ena XLR-kontakten. Vid sång verkar den dock ha jämna nivåer.

Men jag har nu bytt ut den mot en SE Electronics seX1 då får hoppas den fungerar bättre 🙂

Ska testa den imorgon tänkte jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...