Jump to content
Annons

Tips på bra studiolurar?


Whosaidtrance

Recommended Posts

Annons

Mitt tips: Köp 2st, Billiga slutna lurar för inspelning med mick, Dyrare öppna lurar för mix.

För att välja impedans, kolla dina hörlursutgångar.

Som alltid är det bra om du anger vilket ljudkort du har eller om du tänker ansluta lurarna till laptop eller ...

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips: Köp 2st, Billiga slutna lurar för inspelning med mick, Dyrare öppna lurar för mix.

För att välja impedans, kolla dina hörlursutgångar.

Som alltid är det bra om du anger vilket ljudkort du har eller om du tänker ansluta lurarna till laptop eller ...

Råkade visst ta bort den delen i mitt inlägg... Men ja dem ska alltså vara till för när jag t.ex åker tåg osv. Alltså kopplas dem in direkt i laptopen vilket i mitt fall är en macbook pro retina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså kopplas dem in direkt i laptopen vilket i mitt fall är en macbook pro retina.

Då ska du inte ha lurar med alltför stor impedans, då får du för låg volym ut (som regel). Pröva gärna före köp med samma eller liknande lurar. Provlyssna är överhuvudtaget extra viktigt när det gäller lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man spelar för musik spelar ingen roll, det är samma lyssning för allt.

Min rekommendation är Beyerdynamics DT250. Har en massa par och använder dem dagligen till både mix, inspelning, och privat.

De har inga resonansfrequenser som förstör eller hårda pucklar, men de har ett tjockare lägre mellanregister, så de behöver lyssnas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska du inte ha lurar med alltför stor impedans, då får du för låg volym ut (som regel). Pröva gärna före köp med samma eller liknande lurar. Provlyssna är överhuvudtaget extra viktigt när det gäller lurar.

Okej, hur vet man vad lurarna har för impedans? May be simple men är okunnig inom området.

Redigerat av Whosaidtrance
Link to comment
Dela på andra sajter

Av dem hade jag valt ATH-M50, men modellen har utgått och ersatts av ATH-M50x, där man kan byta ut kabeln enkelt och smidigt. Enda skillnaden är just detta med kabeln, eftersom hörlurarna i sig var kanonbra redan i föregående version. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dem hade jag valt ATH-M50, men modellen har utgått och ersatts av ATH-M50x, där man kan byta ut kabeln enkelt och smidigt. Enda skillnaden är just detta med kabeln, eftersom hörlurarna i sig var kanonbra redan i föregående version. 🙂

Okej varför hade du valt dem framför det andra paret? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej varför hade du valt dem framför det andra paret? 🙂

Sennheiser är generellt lite för tunna i basen, så jag har aldrig gillat dem.

Det är ju alltid en smaksak, men så tycker jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser är generellt lite för tunna i basen, så jag har aldrig gillat dem.

Det är ju alltid en smaksak, men så tycker jag i alla fall.

Ah okej jo men bas är nog det viktigaste enligt mig hah! Utan tryck blir de ju tråkigt att lyssna. Men hur är ATH-M50x i komforten? Läste på några ställen att öronen värker efter några timmar vilket Sennheiser inte gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah okej jo men bas är nog det viktigaste enligt mig hah! Utan tryck blir de ju tråkigt att lyssna. Men hur är ATH-M50x i komforten? Läste på några ställen att öronen värker efter några timmar vilket Sennheiser inte gör?

ATH-M50x är sköna att ha på och har bra basåtergivning, men jag föredrar lurar som inte har plast (skinnimitation) på kuddarna.

Slutna lurar använder jag bara till tracking (vid inspelning med mick) för att minimera läckage till micken. Ska jag sitta länge, så vill jag inte ha annat än öppna lurar - men mina favoriter ligger lite utanför prisgränsen du nämnde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ATH-M50x är sköna att ha på och har bra basåtergivning, men jag föredrar lurar som inte har plast (skinnimitation) på kuddarna.

Slutna lurar använder jag bara till tracking (vid inspelning med mick) för att minimera läckage till micken. Ska jag sitta länge, så vill jag inte ha annat än öppna lurar - men mina favoriter ligger lite utanför prisgränsen du nämnde...

Okej! Vilka är dina favoritlurar då? 🙂 Och skulle du rekommendera att jag köpte öppna istället? Nämnde nog aldrig men oftast sitter jag långa perioder när jag producerar.

Redigerat av Whosaidtrance
Link to comment
Dela på andra sajter

Av dem hade jag valt ATH-M50, men modellen har utgått och ersatts av ATH-M50x, där man kan byta ut kabeln enkelt och smidigt. Enda skillnaden är just detta med kabeln, eftersom hörlurarna i sig var kanonbra redan i föregående version. 🙂

Jag har ett par ATH-M50 och tycker de är riktigt bra.

(Förutom då jag var tvungen att löda dit ny plugg. I samband med det beslutade jag att aldrig mer köpa dyra lurar som det inte går att byta sladd på.)

OK att ha på lite längre pass, även om jag egentligen inte gillar hörlurar mer än nödvändigt. Har andra lurar som är betydligt svettigare... (AKG...)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Vilka är dina favoritlurar då? 🙂 Och skulle du rekommendera att jag köpte öppna istället? Nämnde nog aldrig men oftast sitter jag långa perioder när jag producerar.

Jag skulle rekommendera öppna lurar i alla situationer där man inte behöver fundera över läckage. De är oftare mer neutrala än slutna lurar och därför också bättre som mixverktyg, tycker jag - även om man kan lära sig mixa med det mesta om man anstränger sig...

Mina personliga favoriter, är Ultrasone Pro2900. Audio-Technica ATH-R70x är också riktigt trevliga - och är lättare. Konstigt nog har det inte blivit av att jag har jämfört dem mot varandra i studion ännu. Får ta tag i det någon dag... 😉

Om man behöver gå ner lite i pris, så är Beyerdynamic DT880 Pro (halvöppna) också helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag skulle rekommendera öppna lurar i alla situationer där man inte behöver fundera över läckage. De är oftare mer neutrala än slutna lurar och därför också bättre som mixverktyg, tycker jag - även om man kan lära sig mixa med det mesta om man anstränger sig...

Mina personliga favoriter, är Ultrasone Pro2900. Audio-Technica ATH-R70x är också riktigt trevliga - och är lättare. Konstigt nog har det inte blivit av att jag har jämfört dem mot varandra i studion ännu. Får ta tag i det någon dag... 😉

Om man behöver gå ner lite i pris, så är Beyerdynamic DT880 Pro (halvöppna) också helt ok.

Du gör det svårt för mig.... 😉

Okej dina favoriter var lite dyrare än jag tänkt mig. Beyerdynamic DT880 Pro verkade väl helt okej men vet du några lurar du kan rekommendera som inte kostar mer än 1600? 🙂

Och en till sak. Blir det jätte, jättestor skillnad på slutna/öppna? Har fortfarande mina Yamaha Hs7 + en Hs8s här hemma som jag kan mixa med när jag väl är hemma.

Redigerat av Whosaidtrance
Link to comment
Dela på andra sajter

DT880 Pro må vara specade som halvöppna men de känns helt klart som öppna lurar. Gott om läckage både in och ut. Skulle inte rekommendera dem om du ska åka tåg och dylikt.

Däremot DT770 skulle ju passa utmärkt! Galet bekväma och bra byggkvalitét. De är ganska överdrivna i basen, men det behöver ju inte innebära något problem så länge man har det i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna lurar är ruggigt störande för de andra på ett tåg...

Jag gillar min ATH M50 bäst av alla lurar jag har, men har märkt att jag inte får lika bra koll på midden som de öppna Sennheiser HD 600 jag har. När jag mixat i ATH M50 vill sång o gitarr bli lite för starka i mixen, så de ATH M50 är nog lite mid-svaga.

Jag har en bekant som varit studiomusiker i många många år i Tyskland, han skrev låtar åt Boney M o blev rik på dem, han är jäkla säker musiker o studiolirare med egen studio o RollsRoysar, han skrev att han hade precis alla av Sennheisers lurar, o även alla andra med, han tyckte HD 600 var de som var mest raka o ärliga av alla lurar öht. Jag tycker de är lite snåla på både bas o diskant jmf med ATH M50, men mixarna blir likväl bättre med HD 600. Jag lyssnar ju även i monitorer, olika sorter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna lurar är ruggigt störande för de andra på ett tåg...

Jag gillar min ATH M50 bäst av alla lurar jag har, men har märkt att jag inte får lika bra koll på midden som de öppna Sennheiser HD 600 jag har. När jag mixat i ATH M50 vill sång o gitarr bli lite för starka i mixen, så de ATH M50 är nog lite mid-svaga.

Jag har en bekant som varit studiomusiker i många många år i Tyskland, han skrev låtar åt Boney M o blev rik på dem, han är jäkla säker musiker o studiolirare med egen studio o RollsRoysar, han skrev att han hade precis alla av Sennheisers lurar, o även alla andra med, han tyckte HD 600 var de som var mest raka o ärliga av alla lurar öht. Jag tycker de är lite snåla på både bas o diskant jmf med ATH M50, men mixarna blir likväl bättre med HD 600. Jag lyssnar ju även i monitorer, olika sorter.

Okej! Detta blir bara svårare och svårare.. Men låt säga att jag endast kommer använda dem här hemma när jag inte kan störa någon annan, är det mer värt med öppna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Okej! Detta blir bara svårare och svårare.. Men låt säga att jag endast kommer använda dem här hemma när jag inte kan störa någon annan, är det mer värt med öppna då?

Ska man bara ha ett par lurar så det mer användbart med ett par slutna. De fungerar för allt men är inte bäst om det bara är för mixning. Öppna fungerar inte

för inspelning. Och det handlar inte bara om hur bra de låter, de ska inte vara jobbiga att ha under längre perioder heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite från sidan: Om du har beslutsångest kan du köpa ett par Audio Technica ATH-M50x t.ex. på Netonnet eller Siba, och testa hemma ett tag. Jag tycker att hemelektronikkedjorna brukar vara rätt tillmötesgående med öppet köp om man packar ihop varan lite snyggt i originalkartongen...

Det här väl annars kanske ett exempel på en fråga som har flera rätta svar. Smaken är olika, som synes av svaren ovan. Och det är mycket lättare att värdera olika hörlursmodeller andra gången man köper mixlurar, eftersom man då har en första lur att jämföra med. Tror jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ATH-M50 lurarna och jag tycker dom har ALLT, utom komforten. Det klämmer rätt bra efter någon timme eller två och de blir väldigt varma kring öronen. Ljudmässigt kalasbralla(alltså bra!). Prisvärda? Absolut. Runt 1000-lappen kan du inte få allt, det är bara att inse men jag tror inte du kan få mer än vad ATH-M50/X erbjuder.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT880 Pro må vara specade som halvöppna men de känns helt klart som öppna lurar. Gott om läckage både in och ut. Skulle inte rekommendera dem om du ska åka tåg och dylikt.

Däremot DT770 skulle ju passa utmärkt! Galet bekväma och bra byggkvalitét. De är ganska överdrivna i basen, men det behöver ju inte innebära något problem så länge man har det i åtanke.

När jag testade igenom Beyerdynamics sortiment, så var det DT880 Pro och DT770 Pro som jag tyckte var de klarast lysande stjärnorna. 🙂 Föredrar dock öppna till allt utom tracking, så därför nämnde jag bara DT880 Pro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här väl annars kanske ett exempel på en fråga som har flera rätta svar. Smaken är olika, som synes av svaren ovan. Och det är mycket lättare att värdera olika hörlursmodeller andra gången man köper mixlurar, eftersom man då har en första lur att jämföra med. Tror jag... 🙂

Smaken är definitivt olika - och även om alla i forumet skulle tycka att en specifik modell är "bäst", så är det inte alls säkert att du kommer att tycka likadant, så det är väldigt vanskligt.

Mitt förslag är att köpa ett par så dyra öppna lurar som man har råd med, eftersom det är dem man med största sannolikhet kommer att föredra till mix i slutänden - och så köper man ett par billigare slutna för att använda till tracking, när ljudkvaliteten inte är lika avgörande som vid mix.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Smaken är definitivt olika - och även om alla i forumet skulle tycka att en specifik modell är "bäst", så är det inte alls säkert att du kommer att tycka likadant, så det är väldigt vanskligt.

Mitt förslag är att köpa ett par så dyra öppna lurar som man har råd med, eftersom det är dem man med största sannolikhet kommer att föredra till mix i slutänden - och så köper man ett par billigare slutna för att använda till tracking, när ljudkvaliteten inte är lika avgörande som vid mix.

Låter logiskt! Drar nog iväg till Webhallen på måndag och köper ett par ATH - M50x, tror dem kommer passa mig bra. Får köpa ett par öppna i framtiden när plånboken är lite större 🙂

Tack för alla svar, hjälpte enormt mycket!

Redigerat av Whosaidtrance
Link to comment
Dela på andra sajter

audio technica ath-m50x All the way!! Finns inget bättre! Producerar själv EDM och älskar verkligen dessa! Låter som ett par riktigt dyra lurar samtidigt som man får lös dem för en billig peng! Skulle väl dock kanske inte rekommendera att mixa i dem kanske sålänge man inte har lärt känna dem väl då näst intill allting låter bra i dessa!😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...