Jump to content
Annons

Studio i lägenhet


ostfisk

Recommended Posts

Herre min je vad jobb...

Har hållit på hela dagen igår och hela dagen idag. Började 5 slutade 21...

30743014_10156761060083465_1454868515948

Här är kanterna målade med trälim och vatten blandning. Bägge sidor. Efter det slipade jag alla kanter individuellt, tog 3 timmar! Använde 320 papper och gav mig inte förrän det var helt slätt... Gjorde det på balkongen då jag inte ville få lägenheten full med slipdamm. Avslutade varje slipning med att torka rent spalten med en våt trasa, allt för att inte få in slipdamm. Var helt slut efteråt!

 

30740566_10156761060068465_8204019380883

Målat med grundfärg. Slipade efter denna också men det tog inte lika lång tid.

 

30743923_10156762630103465_1587357017100

Täckfärg på. Jag tror faktiskt att det räcker med detta... ser bra ut nu! Nu skall jag måla andra sidan med täckfärg, sen får det torka över natten. Imorgon blir det att måla framsidorna!

Detta steg i processen är väldigt krävande mentalt... Jobbigt fysiskt och det tar aldrig slut! Händer inte så mycket i varje steg liksom. Får verkligen påminna mig om att målet snart är i hamn och bara köra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
21 timmar sedan, troeds säger:

Fan vilket slit, starkt jobbat med allt slipande och målande. Hang in there, kommer säkert bli asbra!

Tack! Jo det var jobbigt... Tog ledigt torsdag, fredag för att jobba med detta. Sen tillbaks på jobb på söndag. Kändes inte som att man haft helg, vart mer slut än efter en arbetsdag, och då jobbar jag på ett lager. Hade kunnat tagit det lugnare men jag vill bara få det klart, det är ju 42 spalter totalt som skall målas och sättas upp.

Nu är det lugnare dock. Hinner inte göra så mycket. Får jobba efter jobbet, hinner slipa och måla ett lager. Sen får det torka tills nästa dag. Planen är att ha spalterna som skall sitta i högra hörnet klart tills helgen. Tänker att jag målar lager ett idag, lager två imorgon, lager tre på onsdag, sedan sätter jag upp dom på torsdag. Får se hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Högra sidan klar! Vilket jobb! Arbetat efter jobbet, slipat alla spalter och målat ett lager. Kommit i säng alldeles för sent. Men har velat bli klar till helgen då mina föräldrar kommer på besök idag och imorgon, då vill jag inte att det skall se ut som en svinstia här inne! Har ju knappt kunna ta mig fram på golvet med alla spalter, tidningspapper och arbetsbänkar som står överallt.

31102401_10156768465548465_2019346266546

Alla spalter som tillhör det högra hörnet. Dessa skall först slipas, då det har runnit över färg på framsidorna då jag målat kanterna. Sen målas med vatten och trälimsblandning. Slipas, målas med grundfärg, slipas, målas med täckfärg, slipas samt ett lager täckfärg till om det behövs.

 

31394136_10156781799158465_7054771507834

Den utdragbara boxen som jag byggde för att komma åt internet och TV uttag blir det lite special med. Tänkte att jag sätter fast spalterna så här, med boxen liggandes på golvet.

 

31460852_10156781799188465_3070513227042

Fick göra tre försök. När jag hade spalten i "rätt" så tog den i när jag skulle stoppa tillbaks boxen. Flyttade den då, men flyttade för mycket så den tog i andra sidan. Jag fick flytta den igen. Det blev två extra spikhål men det ser ju inte så farligt ut. Ser snarare ut som det var tänkt att ha tre hål där.

 

31530484_10156781799203465_2320558808415

Dock när jag satte upp den som vart den 7 mm för långt till vänster, måste ha mätt fel då jag sågat till den. Fick flytta den igen. Fjärde gången gillt! Då vart det som bilden ovan. För övrigt så sitter dyckert-spikar som berget, fick inte ut dom när jag skulle flytta spalten, skallen fick sönder då jag försökte dra ut dom med en tång. Fick använda en hammare och bända upp spalten. Då kom de ut.

 

31404023_10156781799198465_3109575112785

Väggen svänger in mot toppen och jag hade slipat spalten så att den skulle passa, fick dock en glipa till höger. Fick slipa lite till, bilden ovan visar slutresultatet, hade kunnat få det lite bättre men jag valde att låta det vara så. Inget man tänker på så mycket ändå.

 

31488708_10156781799328465_1601988355770

Nästa spalt uppe!

 

31395458_10156781799318465_6822437279181

Alla spalter uppe. Är sjukt stolt över hur det ser ut... Har ju som sagt aldrig snickrat innan detta bygge och vart förvånad över hur rakt och snyggt det ser ut. Boxens spalter har jag mätt med tumstock och sågat ut med en enkel fogsvans ändå blev det så bra! Mycket nöjd! 🙂

 

Nästa steg är att måla och sätta upp spalterna som skall sitta i mitten! Också mycket jobb! Men sen är väggen klar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-04-29 på 13:37, Casperfren säger:

Sweet!

 

På 2018-04-29 på 13:50, CHAE säger:

@ostfisk: herrejevvlar vilket projekt! I salute you🙂

Vänligen,

CHAE

Tack så mycket! Börjar närma sig slutet för väggen nu! Skall bli spännande och mäta och se vad spalterna har gjort för förändring!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny uppdatering! Bygget fortsätter

31682509_10156788715303465_4216141194280

Boxen vart lite sned, den har satt sig. Detta blev väldigt tydligt då spalterna kom på!

 

31693221_10156788715298465_6643823608114

Löste det genom att slipa till en liten träbit och spika fast längst in i hålet. Boxens baksida vilar nu på den!

 

31531095_10156789645633465_3419558355830

Här är spalterna som skall sitta i skarven mellan hörnabsorbenterna och de flyttbara! Dessa skall vara 145 mm breda men då de går över skarven är delade i två mindre spalter!

 

31698804_10156789645638465_8510649968162

Målade och klara. Spegelblankt! Börjar kunna detta nu! 🙂

 

31883001_10156789645713465_3499167352778

Under uppsättningen. De som sitter på den mobila absorbenten sitter en cm från golvet så de inte skrapar i när man flyttar på absorbenten.

 

31693049_10156789645828465_6157887714004

Uppsatta och klara!

Nu väntar de spalter som skall sitta på undersidan. Jag målade dessa igår och de är klara för att sättas upp idag! Går fort nu. Speciellt då jag upptäckt att jag inte behöver vänta så länge på att färgen skall torka! Jag målar numera så tunna lager att den torkar på 1-2 timmar. Så jag hinner med att måla fler lager per dag nu! Målet var att ha väggen klar till nästa helg men det hinner jag nu med råge! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fortsättning!

31705030_10156789645843465_6822630453925

Spalterna som skall sitta där nere! Här målade med vatten och trälimsblandning!

 

31957134_10156802692373465_4819073165764

Målade och uppsatta! Denna gången struntade jag i grundfärgen och gick direkt på täckfärgen. Detta gjorde att det endast krävdes två lager av färgen! Går ju ännu snabbare att måla! 🙂

 

31948638_10156802692413465_4648380256204

De sista tolv spalterna! Inte långt kvar nu!

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På 2018-05-06 på 17:51, Casperfren säger:

Fan va nice @ostfisk !

Ska du bygga soffit/flushmount och sätta in högtalarna i väggen sen eller köra utanför väggen?

Tack! Nej det blir inget soffit. De blir fristående. Akustikern som har hjälpt mig har förslagit grova superchunks som sitter ihop med sidoabsorbenter. Vinkeln på superchunksen får vara sådan så att de inte reflekterar ljud tillbaka till mixplatsen. Det kommer vara spalter på de också nämligen. På vänster sida får det bli någon fristående absorbent då det är ett fönster där och ett element.5aef486dce259_superchunkssidoabsorbenter.thumb.jpg.50b338b9746434212a9657b70c423431.jpg

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att han sade att spalterna är där för att få lite liv i rummet. Detta då pga att det riskerar att bli för dött med all absorbtion. Han pratade tom att man kanske skulle ha spalter i taket också om det skulle behövas. Men var osäker på om det var pga att det blir för dött eller om de bara skulle absorbera mer bas då.

Link to comment
Dela på andra sajter

32083558_10156809345163465_1292573006186

Alla spalter uppsatta! Äntligen! Vilkat j***a slit det har varit med dessa. Det blev inte hundra procent rakt med de översta, detta då jag följde taket (som inte är helt rakt). Skulle ha utgått från spalternas undersida istället. Men jag har gjort så gott jag kunnat och jag är nöjd nu! Nu är det bara skarven i mitten som skall döljas!

32116341_10156809345168465_2007724724993

Skarven i mitten. Lite smutsig på denna bild pga slipdamm men det dammsuger jag bort.

 

32253732_10156809345228465_5508829292705

Spalterna som skall sitta över skarven! Jag vill inte att de skall synas så jag har fasat kanterna, jag tänker att de kommer att smälta in mer i tyget då. Får se hur det blir! De skall målas svarta. Har valt en matt färg, detta också pga att de skall synas så lite som möjligt!

Efter dessa är uppsatta så hela väggen klar! Då skall jag mäta akustiken i rummet. Spännande att se vad spalterna har gjort för skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett!

spalterna där bak, är de stämda så att de vibrerar på en stående våg som därmed blir absorberad av mineralullen bakom? Så om jag har en stående våg på 25hz så slipper jag gärna 3,5 meter mineralull. Vet att man kan bygga stämda fällor, men verkar enklare att bygga spaltpanel i rätt storlek...

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Casperfren säger:

Fett!

spalterna där bak, är de stämda så att de vibrerar på en stående våg som därmed blir absorberad av mineralullen bakom? Så om jag har en stående våg på 25hz så slipper jag gärna 3,5 meter mineralull. Vet att man kan bygga stämda fällor, men verkar enklare att bygga spaltpanel i rätt storlek...

Jag har inte riktigt förstått exakt hur dessa spalter funkar, skall fråga akustikern nästa gång jag pratar med honom. Men det jag kommer ihåg var att dessa funkade som en slags helmholtz absorbent. Tack vare att väggen var så tjock så gick det att bara sätta spalterna på. Hade väggen varit tunnare så hade jag fått bygga lite annorlunda och ha lufttäta boxar. Dock skulle absorptionen få ett högre q värde då. Tack vare mina 60 cm så behövde det inte vara lufttätt. Detta gjorde också att q värdet blev lägre dvs absorptionen verkar över ett bredare frekvensregister.

Jag har gjort en mätning så länge och det verkar som att jag nu har +/- 5 dB från 30 Hz - 80 Hz. Detta då helt utan korrektiv EQ. Känns nästan för bra för att vara sant. Jag skall göra mer mätningar idag för att se om det verkligen är så. Men det verkar i alla fall som att de har verkat i det frekvensregistret.

Angående tjocklek så behöver absorbenten inte vara en 1/4 dels väglängd för att ha effekt. En 1/4 dels våglängd krävs för att få 100% absorption. Man börjar absorbera redan vid en 1/10 dels våglängd. Jag kommer ihåg att akustikern sade att om jag gör min vägg 60 cm så kommer 30 Hz att absorberas till 90%. Vet ej om han menade med spalterna då. Men det säger i alla fall att man inte behöver en 1/4 dels våglängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mätningar då! 🙂

Frekvensresponsen i basen är ganska oförändrad, däremot ser vi att vi har fått mer mellan och diskant i rummet! Mycket jämnare över 1 kHz också!

5af5aebe39250_Spalterfreqfreefter.thumb.png.75d087d3513bb820f7a86cfe08bc2a4d.png

Röd linje är efter spalter, lila är med endast absorption.

 

Vattenfallsdiagrammet visar dock att basen har städats upp rejält. Under 40 Hz är det mycket kortare decay. Nästan hela frekvensspektrat ligger nu under 349 ms! Sen så har jag fått lite mer efterklang från 1 kHz till 7 kHz vilket har jämnat ut efterklangen ytterligare! Så spalterna har allt gjort något! Känns kul att allt slit faktiskt har hjälpt.

5af5af55c45fe_Waterfallfrespalt.thumb.png.1c25465a6034f0b9f03721fe015a1fc5.png5af5af50eef44_Waterfallefterspalt.thumb.png.8aa29dd51bbbc8441e68af6102ce8ec2.png

Röd är endast absorption, lila är med spalter

 

Sen en tredje grej som jag inte tänkt på tidigare. När jag EQat lyssningen så har jag utgått efter en rekommenderad kurva. Och enligt den så ligger jag nu typ +/- 1,5 dB från 30 Hz till 115 Hz. Så djupbasen kan knappast bli bättre, frekvensmässigt iaf! (men detta var ju samma innan spalterna)5af5b76d0961a_SpalterfreqrespREWEQline.thumb.png.38816e05ae70d8d0891e55672774adae.png

 

Blåa linjen är den rekommenderade kurvan.

 

 

Nu blir det ett break med studiobygget, nu skall jag använda studion lite. Skriva lite låtar och sånt. Detta har ändå tagit upp större delen av min fritid. Man har hela tiden tänkt på bygget och velat få det att gå framåt. Man har kommit hem från jobbet, slipat och målat. Sen när färgen torkar lagar man mat. Sen när man har ätit slipar man och målar ett till lager... Har bara velat få det klart!

Känns lite tomt nu dock... har alltid haft något att göra, nu får man ta det lugnare. Samtidigt är jag sugen på att skriva musik igen! Så nu kör jag på det! 🙂

 

Men jag skall inte släppa studiobygget helt. Jag skall nu börja planera för taket! Tror att det kommer att gå ganska snabbt att få upp! Måste bara bolla lite idéer med akustikern som hjälper mig! Sen kommer jag nog att börja bygga ganska snart ändå om jag känner mig själv!

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På 2018-05-10 på 17:40, Casperfren säger:

Fett!

spalterna där bak, är de stämda så att de vibrerar på en stående våg som därmed blir absorberad av mineralullen bakom? Så om jag har en stående våg på 25hz så slipper jag gärna 3,5 meter mineralull. Vet att man kan bygga stämda fällor, men verkar enklare att bygga spaltpanel i rätt storlek...

Snackade precis med akustikern. Enligt honom så är panelen där för att reflektera mellan och diskant i första hand. Just att jag har 60 cm tjockt så behövdes ingen extra absorption i basen. Det blir en liten helmholtz effekt men det är inte huvudanledningen till att spalten är där. För att få riktig helmholtz effekt så måste man ha det lufttätt och en panel som är stämd i en frekvens. Den spaltserien som jag använder är framtagen av akustikern för att inte ha en centerfrekvens. Det är tre olika bredd på mellanrummen och dessa är matematiskt uträknade så att de resonanser som då uppstår blir jämnt utspridda i frekvensregistret. Den får en liten diffuserande effekt då också.

 

Kan nämna också vem akustikern är, Jens Eklund heter han, kan varmt rekommendera honom! Extremt kunnig inom akustik och väldigt hjälpsam! Om jag har förstått det rätt så är han gammal forummedlem här.

 

Vi snackade lite om taket också. Det skall vara stenull från bakom mixplats och framåt typ. Jens föreslog ett djup på minst 30 cm första gången vi snackade, vilket jag tyckte var lite mycket.

Vi snackade om det nu och enligt honom så är det genomsnittliga djupet på taket som är det viktigaste. Så jag kommer göra det lutande så att det blir tunnare och tunnare ju längre ut från framväggen man kommer. Då behöver jag inte ge upp så mycket takhöjd i mitten av rummet men kompenserar genom att ha riktigt djupt längst fram mot väggen. Sen kommer jag att ha extra tjockt vid första reflektionen. Bilden nedan visar ungefär hur jag har tänkt mig. Jag får inte borra i taket då det går rör där så jag fäster taket i konsoler på väggarna. Tänker mig 20 cm djupt vid takets början, sedan ner till 30 cm vid brytpunkten och till slut 65 cm djupt vid framväggen. Då får jag 30 cm djupt i genomsnitt. Sedan vid första reflektionen så blir det extra djupt. Får se vad Jens rekommenderar där. Där spelar det inte så mycket roll hur mycket takhöjd jag förlorar. Det är ju bara en liten yta! Skall dock snacka mer i detalj imorgon. Får se vad Jens tycker om denna design.

5af85181ab5bd_Brutettakfrefl.thumb.jpg.8a280840655c7528f59c179ad4e879de.jpg

 

Dock kommer jag som sagt inte att dra igång med bygget direkt... vill njuta lite av mitt nya ljud och skriva lite musik först! 🙂

Redigerat av ostfisk
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta bygge och approach ger mig verkligen hopp om att bygga nått liknande när man känner att man har en bra "permanent" rum till det:)

Har du testat hur starkt du kan spela subbarna innan det hörs genom till grannar? 

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
3 timmar sedan, Casperfren säger:

Detta bygge och approach ger mig verkligen hopp om att bygga nått liknande när man känner att man har en bra "permanent" rum till det:)

Har du testat hur starkt du kan spela subbarna innan det hörs genom till grannar? 

Kul! Jo det känns bra! Jens nämnde att för att bara ha bakre väggen behandlad så ser det väldigt, väldigt bra ut, så han tror att det inte kommer att vara några problem att få detta bra! Han nämnde vid ett annat tillfälle att om jag bygger enligt hans planer så kommer jag förmodligen ha Sveriges bästa lägenhetsstudio. Inte många som vill ge upp så mycket yta för akustikbehandlingen. Men jag har ju planerat denna studion innan jag ens sökt efter lägenhet så för mig så var studion viktigast, sen fick vardagsrummet komma på andra plats. Tycker ändå att jag löst det bra!

5af87e31c3518_Bakrevgg.thumb.jpg.a76369f7c06057a75e9396c14001f336.jpg

När jag hänger med polare så flyttar jag bara skrivbordet och skrivbordsstolen åt sidan. Kollar vi på film så drar jag fram soffan och soffbordet så man sitter nära TVn. Detta plus mina subwoofers som spelar ända ner till 19 Hz gör att det blir riktigt grym biokänsla! Så jag är grymt nöjd med rummet. Det enda dåliga ur akustiksynvinkel är att det inte är symmetriskt, dvs det är ett fönster och balkong på vänster sida. Så stereobilden kommer inte att bli perfekt. Men resten är ju perfekt så jag skall inte klaga!

Eller perfekt... det kunde ju vara större såklart, högre takhöjd, inget fönster vid första reflektion och framförallt, inte fyrkantigt. Men annars är det ju bra. Plats i hörnen för rejäla superchunks, plats i bakre väggen för djup absorption, möjlighet att få upp stenull i taket osv. Känns som att det är svårt att få allt om man inte bygger ett nytt rum.

 

Angående subwoofers så vet jag inte hur högt jag kan spela. Tror att det hörs ganska lätt upp till grannarna ovanför. Jag hör dom när dom spelar musik i alla fall, de har också en subwoofer. De spelar också hög musik ibland så det känns som att det inte gör något om jag hörs. De har mitt nummer i alla fall så de kan ringa eller smsa om jag spelar för högt.

Det är ju egentligen viktigast, att ha grannar som inte störs av ens musik.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer ljudexempel! Här kan ni höra vad spalterna gjorde med rummet! Denna är på engelska då jag postat den på Gearslutz.

Först berättar jag om rummet, sedan mätningar och till slut kommer ljudexemplen.

Vill ni skippa första biten (som ni redan vet om ni läst denna tråd) så börjar ljudexemplen vid 04:16.

Kom ihåg att använda hörlurar! 🙂

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, troeds säger:

Kul med alla ljudexempel! Sjukt vad mycket väggen gör för lyssningen. 

Jo verkligen! Skall bli sjukt intressant att se hur det kommer att låta när resten av grejerna åker upp. Härifrån så blir det bara absorbtion så det kommer att bli ännu mer dödare. Eventuellt så kommer vi ha spalter på superchunksen, men det får vi se om det behövs enligt Jens. Stående vågen i taket är inte ett jätteproblem vid lyssningsposition men jag har ju första reflektionen där som orsakar en del skada. Den kommer vi att ta hand om med taket. Plus stående vågen så klart. Sen har vi första reflektionen på sidoväggarna som kommer sen. Så ljudet kommer att bli klarare och mer definierad stereobild! Väldigt spännande att se hur det blir till slut! Resten av bygget kommer att gå snabbare nu när jag har mer snickerierfarenhet, sen i och med att det inte kommer att vara mer spalter (om det inte blir på superchunksen) så slipper jag det momentet. Det som kan ta lite tid är absorbenten framför fönstret, den skall vara fristående på fötter. Den får jag designa själv. Men det känns kul också! Som att bygga med lego. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Liten uppdatering! Har snackat med Jens några gånger sen sist. Har inte riktigt förstått hur djupt taket behöver vara. Det är ju två saker som bör absorberas. Den stående vågen samt den första reflektionen. Hur djupt bör jag göra varje del? Kan jag ha ett grundare tak om jag gör extra djupt vid första reflektionen? etc.

Jag har nu klart för mig hur det ligger till. I och med att jag redan har så bra resultat så är det inte jättenoga att taket blir superdjupt. Min ide på bilden ovan var overkill enligt Jens. Dock får det inte bli för tunt. I och med att ljudet vid lyssningspositionen är en summa av reflektioner som adderar och subtraherar varandra så kan det vara så att taket för tillfället inte utgör ett problem just för att dess frekvenser kanske påverkas av andra reflektioner. Så när rummet blir mer dött så kan saker som inte varit ett problem nu bli ett problem då de inte längre maskeras av andra ljud. Han sade att 20 cm var minimum, 30 bättre och 40 ännu bättre. Dock var 40 cm overkill i mitt rum. Så jag satsar på 30 cm djupt. Har en design där taket går från 15 cm djupt ner till 40 cm, sedan i mitten är det en sektion där det är 4,5 cm djupare. Det gör att takets genomsnittliga djup blir runt 29 cm medans djupet vid första studsen blir 31 cm. Se nedan.

Enligt Jens var det inte nödvändigt att dämpa första studsen djupare än första stående vågen. Då problemfrekvensen som påverkas av första studsen inte går under stående vågens frekvens. Dock kan den teoretiskt göra det om det blir en destruktiv reflektion som studsar på två ytor. Dvs typ högtalare -> vägg -> taket -> örat. Då kan längden bli sådan att frekvensen som påverkas ligger under stående våg. Men det var inte så vanligt vad jag förstod. Så jag tror att min design kommer att funka.

Första stående våg höjdledes ligger på 69,5 Hz enligt mätningarna så jag behöver absorbera första studsen dit ner, men inte mer. Så 30 cm verkar funka bra enligt Jens. 35 hade blivit lite bättre kanske. Jag har ju 31 cm djupt vid första studsen på mitt design förslag.

Dock får vi se vad Jens säger. Har mätt rummet idag igen, nu enligt Jens direktiv. L och R separat, L + R, bara monitorerna, bara subbarna, bara vänster monitor, bara vänster sub osv...

Han skall kolla på mätningarna och se hur vi går vidare. Kanske räcker det att jag gör taket 15 - 40cm utan det extra djupet i mitten, vi får se!

1019860686_hagmarksgatanstudiotak1540plus45lutandeC.thumb.jpg.ef5036fc593de43edf3d5669abbc16a0.jpg

1409747673_hagmarksgatanstudiotak1540plus45lutandeC2.thumb.jpg.f9ec56bf9835b1355313b4251ae52066.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det känns i ditt rum, men för mig känns det lite onödigt att ändå inte gå "all in" med 40 cm till skillnad mot 31 cm i takreflektion under mixplats. Det finns ju ingenting du kan använda den platsen till endå, och skadan är ju redan skedd med att få lägre takhöjd..

Bara lite synpunkter... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Casperfren säger:

Vet inte hur det känns i ditt rum, men för mig känns det lite onödigt att ändå inte gå "all in" med 40 cm till skillnad mot 31 cm i takreflektion under mixplats. Det finns ju ingenting du kan använda den platsen till endå, och skadan är ju redan skedd med att få lägre takhöjd..

Bara lite synpunkter... 🙂

Jo förstår hur du tänker. Dock blir det för lågt till tak. Hade känts instängt. Men visst, hade det varit så att ljudet blivit mycket sämre av 30 cms djup så hade jag kanske funderat på det. Men vad jag förstod så var 40 cm overkill för mitt rum. Jag frågade uttryckligen om det skulle bli bättre men han tyckte inte det var nödvändigt att bygga så djupt. I och med att mitt tak är 2,52 meter så räcker det att absorbera ner till 69,5 Hz och vad jag förstår så var 35 cm optimalt för den frekvensen. Men då 69,5 Hz inte utgör något problem så kanske det inte behöver vara så djupt. Lyssningspositionen är perfekt då jag inte upplever varken en dipp eller peak vid den frekvensen. Går jag ner på huk så kan jag få den att nästan försvinna dock. Och ställer jag mig upp så blir den starkare. Så det är väl tur inblandat, att lyssningshöjden är sådan att stående vågen får rätt volym där. Men som sagt, sista ordet är inte sagt. Får se vad Jens säger då han sett mätningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...