Jump to content
Annons

Skriva sångmelodier?


Fenceclimber

Recommended Posts

Hejsan! Under det senaste halvåret har jag börjat tagit mitt låtskrivande och sjungande mer seriöst. Jag är till mestadels självlärd när det gäller sång. Jag har dock tagit lektioner i både gitarrspelande och musikteori vilket jag behärskar dugligt. Problemet blir dock när det kommer till kritan att lägga sångmelodier på den instrumentala musiken, av mitt gitarrskadade sinne så brukar jag alltid nästan dras mot att sjunga samma melodi som gitarren vilket är rätt tråkigt.

Jag finner mig i ett tråkigt dö-läge just nu, det enda jag gör för att åtgärda detta problem är att jag kommer på någon enkel melodi på gitarren som jag spelar över resten av musiken, ungefär som ett solo, sen sjunger jag den men det är väldigt restriktivt tycker jag, då jag fortfarande är begränsad till gitarren som ett medium för att komma på mina melodier.

Jag behöver hjälp med hur man går tillväga för att lägga melodier över instrumentala delar. Eftersom jag aldrig riktigt lärt mig sång så är gitarren min enda referenspunkt så jag tänkte naivt då tigga lite tips från er! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör tvärtom istället. Sjung in helt acapella (alternativt ha något klick eller möjligen ett trumkomp bakom) med låtsasengelska/svenska, precis vad som faller dig in. Sen får du prova ut ackord i efterhand. Och då behöver du självfallet inte nöja dig med det första försöket, prova olika varianter.

Har du svårt att komma på melodier kan det hjälpa att tänka på någon känd låt och liksom följa med i den rent formmässigt, men utan att kopiera.

Läste även om ett trick som en sångerska i Studio tipsade om. Hon brukade spela intron på låtar som hon aldrig hört. Sen stoppade hon så fort sången började och sjöng vidare själv (och såg såklart till att ha någon diktafon eller liknande igång).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske förstå problematiken en smula. Spelar själv inget instrument (mer än trummor förr då men det är ju inte så tonalt s a s), så jag tänker nog friare i sångmelodi skapandet. En gitarrist jag känner kastar ibland låtar i knät på mig och säger "gör nåt av det". Likväl har han en idé hur sången borde låta, jag kommer givetvis med något helt annat. Som du säger, hans tankar är väldigt gitarrinfluerade. De följer riffet tätt, en aning fantasilöst kanske. Mina drar iväg med en egen melodi ovanpå.

Det handlar precis som du säger om olika sätt att tänka. Hur man ändrar på det vet jag inte. Lättare för mig givetvis att följa riffet än för honom att plötsligt "släppa hästarna fria". Som Slej säger här ovan, lyssna på många genrer av musik. Koncentrera dig på sången, avslappnat tänk inte för mycket. Ofta utgår jag från en stämning i låten, melankoliskt, aggressivt, glatt mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert flera bra sätt att "hitta sångmelodin" på och det svåra är att komma på hur man fungerar bäst själv.

Jag brukar rensa bort allt utom kompet och bara behålla ackorden, köra dem i en loop och leka mig fram med rösten. När man väl tycker man hittat nåt som låter bra brukar jag spela in det och köra om loopen och försöka hitta en alternativ melodistämma.

Som du säger är det lätt att "fastna" i en melodi och många gånger är det för att du lärt dig den och/eller att den är väldigt catchy

Nåt som fått mig att lättare "greppa" det här med alternativa melodier/stämmor är att vara med i en kör och, trots något högre svårighetsgrad, välja att inte sjunga melodistämman utan någon av de andra stämmorna.

Det krävs träning att höra melodistämman man kan sedan tidigare och sjunga en annan melodi ihop med den. Det är lätt att falla in i det gamla. När man väl kommit in att tänka så här börjar man höra alternativa melodier/stämmor i allt möjligt 🙂

Det finns en uppsjö av låtar som har samma ackordslinga igenom hela låten och har 3-4 olika melodislingor som vers, brygga, refräng och stick.

Med det vill jag ha sagt att melodierna finns där.. det gäller bara att hitta dem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de flesta säger så gäller det att hitta sitt eget sätt. Och det tror jag är väldigt viktigt när man ska sätta text till melodin. Jag brukar ha lätt för att komma på en melodi, nonsenssjunger till en melodi dyker upp. Har även hyfsat lätt med text, men sedan ska texten ha ganska hög kvalitet (enligt min bedömning av min egen i alla fall 🙂 ). Då går melodi och text hand i hand med känslan och leder mig ut på oanade marker, och det vackraste av all världens skönhet kan uppenbara sig mitt ut i ingenstans, där jag egentligen först trodde att ödsligheten hade sin boning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tidigare inlägg ger mycket bra tips.

Jag kommer ifrån andra hållet. Mitt instrument är sång och text.

I de lägen jag kört fast med sången så brukar jag .

1.Lägga bort låten och sjunga nåt annat.

(Inspirationen kommer någon annan dag energin är helt enkelt slut för nu i denna låt)

Om jag måste få till nåt även fast det låst sig.

Ändra fokus från melodi och text till känsla.

Dvs du fokuserar på känslan och struntar i hur det låter eller vad du säger.

Kleta ut känslorna ordentligt.

Skrik ut tills rösten brister. Försök skapa dynamik. Viska. Skrik och prata.

FÖLJ KÄNSLAN.

STÄNG AV TANKE O LOGIK.

Kom ihåg att spela in allt.

Någonstans i denna röra kommer du att finna någon tråd att spinna vidare på.

Försök berömma dig själv hela tiden så

Skaparglöden brinner konstant.

Fyll på med energi och friskt luft.

Alla blir vi trötta på oss själva.

Samarbeta med andra för att få andra infalls vinklar och inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Klanka på tangenter. Jag tycker det är lättare att få fram melodier med klaviatur. Blir andra intervaller och lättare att hitta rytmer.

Gitarr är mer för slingor, riff och harmonier

Skriv text och låt ordens inbördes melodi styra. Om man inte har en text så prova sjung från en boktext.

Lyssna på hur tal fraserar. Dvs vad olika ord har för ton och rytm.

Lägg in en lång intervall + en konstig kort intervall i refrängen.

Sjung emot harmonierna. Tex om det går från högt till lågt med kort rytmik. Sjung från lågt till högt med lång rytm.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Precis som Rockford skriver, börja i andra änden. Men, nu har du som jag förstår färdiga låtar och nu saknas "bara" sången och det är knepigt. Att inte skriva låtar utifrån en melodislinga eller en idé om en, orsakar ofta mer arbete.

Vad händer om du kompar ackorden på en akka? Kommer det någon melodi då till dig?

Alltså om du bara spånar och jammar till din färdiga bakgrund??

Att fråga om tips är aldrig naivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...