Jump to content
Annons

Ljud, ljus & bild i samma program?


DrPassion

Recommended Posts

Hej!

Hoppas jag hittat rätt ämnesavdelning..

Jag letar efter ett program där man kan länka samman uppspelning av musik, ljus samt bildspel/filmer till en showproduktion..

Vi använder oss av inspelad bakgrundsmusik och förprogrammerad DMX, och har tidigare använt Logic Pro 9 där vi lagt musik på en kanal och programmerat DMX på en annan.. Då vi gör en del pauser och hopp vill jag nu ha ett program som är mer anpassat för denna typ av produktioner, samt ha med bild/video i programmeringen så man slipper stå och starta/stoppa det manuellt..

Någon som har några förslag? 🤪

Använder Mac OS X Yosemite

//Dr Passion

Redigerat av DrPassion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Ljuset kan du nog inte fixa med mitt tips men ljud och bild/video borde gå bra. Kort sagt Camtwist om det rullar på yosemite. Camtwist kan hantera både bild playlister och rena filmer, flera olika faktiskt samt även kameror om man så vill. Det kan även visa fullskärm på tex en större platt tv. En modernare variant är obs som funkar något åt hållet men annorlunda layout och upplägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken budget och hur avancerat vill du göra?

Jag vet inte vilken box du använder för DMX-styrningen, men det finns många alternativ.

QLab med videotillägg eller en kombination av Ableton Live och Arkaos GrandVJ är mina förslag.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!! 🙂

Stor budget och ganska avancerat. Använder DMXIS (länk http://www.enttec.com/index.php?main_menu=Products&pn=70570).

Showen innehåller en del sketcher och dialoger som tar olika tid varje gång.. Finns det möjlighet att i QLab göra manuella pauser i programmet och sedan återuppta där jag slutade med både ljud, ljus och bild fortfarande i synk ?? Kan jag programmera DMXIS i QLab?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom DMXIS styrs via MIDI är det enkelt att styra från QLab.

Vad gäller pause går det, men det är enklare att ha mängder av stick och sedan cue:a steg för steg.

Ljud 1 och ljusscen 2 *klick*

Ljusscen 2 och video 1 *klick*

Video 2 *klick*

Stoppa ljud 1 *klick*

Starta video 3 och ljud 2 *klick*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...